יוצאים לאור

"הראשונים שצריכים לתמוך בקואליציה ללא חרדים הם הצעירים החרדים עצמם. כמו ד' מהמכולת למשל". חנוך דאום משתוקק לקואליציה בלי חרדים וחושב שזה טוב בעיקר לחרדים (חרדים)

חנוך דאום | כיכר השבת |
חנוך דאום (צילום: איציק בירן Ynet)

1

אחיי החרדים תנו לי לומר לכם משהו כואב: אם זה קרה לי, אתם כנראה בבעיה. אם אפילו אני נמנה על המשתוקקים לקואליציה נטולת חרדים משהו רע קרה לכם. באמת. נכון שבישראל הפוליטית הכל יכול לקרות, ואולי עוד השמיים יפלו והחרדים יכנסו, אבל בכל מקרה התודעה כבר נצרבה: רוב גדול ומכריע של ישראלים רוצה אותם בחוץ. וגם אני.

ב-1999, כאשר עשרות אלפי ישראלים צעקו לאהוד ברק "רק לא ש"ס" בכיכר רבין, הזדעזתי.

לא יכולתי לשאת את הקריאה הזו, שיצאה ממצבעי ברק, חילונים ושמאלנים, רובם ממעמד סוציו-אקונומי גבוה.

חשבתי שלצעוק "רק לא ש"ס" זה מסוכן, גם כי זו קריאה גזענית, שכוונה משום מה לחרדים הספרדים דווקא, וגם כי אם היו צועקים ההמונים בכיכר "רק לא ערבים" או "רק לא רוסים", הייתה מתעוררת מהומה רבתי, בעוד הצעקה ההיא עברה בשקט. פסילת ש"ס באופן קטגורי נראתה לי כמו מעשה נבזי וחמור. אבל בפעם הזו איש לא צועק "רק לא ש"ס" בפעם הזו הזעקה היא אחרת . עמוקה יותר. כאובה יותר.

2

ד' הוא בחור בן 23 והוא תקוע. הוא מבית חרדי. יש לו תשעה אחים. הוא עובד לעתים במכולת באזור ירושלים. מוריד לקונים את השתייה מהמחסן.

ביום הבחירות הוא סיפר לי בשקט שהצביע ליש עתיד. בפעם שעברה הצביע לש"ס. למה הצביע למפלגה שנתפסת במגזר שממנו הוא מגיע כאנטי-חרדית? כי הוא מחפש מוצא.

הוא לא יכול להתגייס מבלי לריב עם משפחתו, הוא לא יכול ללכת ללמוד כי אין לו בגרות והוא לא עשה צבא, וגם לעבוד הוא לא באמת יכול. בעל המכולת חבר שלו והוא משלם לו בשחור כשהוא בא, אבל לעבוד ממש במקום מסודר, לקבל תנאים וביטוח? אין לו אפשרות. הוא רשום כתלמיד בישיבה.

יש את הנח"ל החרדי, אבל אביו לא ידבר איתו, אם ילך למסלול הזה. לכן הוא רוצה את יש עתיד. הוא רוצה שיכריחו אותו להשתלב, לשאת בנטל.

הוא רוצה לומר למשפחה שלו: לא מרדתי. זה החוק. המציאות השתנתה. כולם עוברים את המסלול הזה. כולם משרתים בצבא או בשירות לאומי. כולם לומדים מקצוע.

הוא לא רוצה שהשידוך ייפגע. הוא בכור ויודע שאביו מפחד שאחיו הקטנים ינהגו כמותו. למה הוא לא לומד בישיבה? חלק מזה קשור לגזענות שהרגיש שיש כלפיו בישיבות האשכנזיות, וחלק להפרעות הקשב וקשיי הלמידה שיש לו.

הוא ילד טוב וכאשר הצביע ליש עתיד הרגיש שהוא מורד בלית ברירה, כדי שמישהו יגאל אותו ואת שכמותו מהפלונטר הזה.

3

אז איך יכול להיות שהפכתי לתומך של קואלציה בלי חרדים, כמו רוב מוחלט של העם (76 אחוז, לפי סקר מהשבוע שעבר)? זה לא מוזר לכם, אחיי החרדים, שהיחידים שחושבים שצריך חרדים בקואלציה הם החרדים עצמם? האם הפכנו כולנו לשונאי חרדים? נדמה לי שלהפך, באופן אישי אני יכול לומר כי אני אוהב אתכם ומכיר את כם יותר מבעבר, ודווקא בגלל זה אני מבין שאתם חייבים להשאר בחוץ. חייבים.

המצב הקיים לא משרת אתכם, הוא לא באמת טוב לכם, הוא טוב לראשי הישיבות ולעסקנים ולמקורבים ממשפחת המלוכה (יוסף ושות'), שמתפרנסים ממשרות השלטון והמוסדות. המצב הקיים מנציח את העוני, מחייב אתכם לחיות מקצבאות של כאלף שקל, לשבת בבטלה ובלי חשק במשך שנים בבית המדרש ולהיות חלק ממסע חיים מתיש, שלא יכול להתאים ליותר מאשר יחידי סגולה.

ממשלה בלי חרדים היא אויב הממסד החרדי, אבל היא אינטרס מובהק שלכם, הצעירים החרדים, הכמהים לפתרון נורמטיבי שיאפשר לכם להיות חלק ולהסיר מעצמכם את הכתם הנורא של הפרזיטיות.

כאשר ישראלים מעלים את הדרישה שהחרדים ילמדו לימודי ליבה, הם באים מאהבת המגזר החרדי ומדאגה למגזר הזה ולא משנאה. הרי השאלות הללו הן שאלות שקשורות לתרבות, אבל למרות הקושי חובה לשאול אותן, כי הן מטרידות גם רבים מהחרדים: האם משפחה חרדית יכולה לבחור להביא לעולם רק ארבעה ילדים? רק שלושה? האם יש לה, אפשרות כזו, מבחינה הלכתית, מבחינה חברתית? האם כל צעירה חרדית בגיל 19 כבר מסוגלת וצריכה להתחתן? האם בגיל 23 כל אישה חרדית בנויה להיות אם לשלושה ילדים ולפרנס את הבית? האם הגיוני שעל שני הדגלים של העולם החרדי, לימוד תורה והבאת ילדים, תשלם האישה את המחיר? הרי הבעל לומד בבוקר (אז היא צריכה לעבוד) והבעל לומד אחר הצהריים (אז היא צריכה להיות עם הילדים).

4

האם סיפורו של ד' ישתנה כאשר תשבו באופזיציה? האם תכנון המשפחה יהפוך למשוג לגיטימי יותר? לא בהכרח ולא ביום אחד. אבל רק מהאופוזיציה יוכל הזרם המרכזי בישראל לדבר איתכם מעל ראשו של הממסד החרדי הקפוא.

רק כאשר תשבו באופזיציה יוכלו להתגלגל תהליכים של לימודי ליב"ה., צמצום קצבאות התערות תרבותית של החדים בישראל. בשונה מהחשש שלכם, אחיי החרדים, לא יטילו עליכם גזרות שמד. אין לאיש מטרה כזו. קואליציה בלי חרדים תדאג קודם כל לכם החרדים, כי היא תילחם במנגנון החרדי. היא תדאג שחרדים יוכלו לעשות בגרותותשלב אותם בשוק העבודה ובצבא, וכל זה לא יפגע בחרדים, אל ישחרר אותם מהשליטה שיש למנהיגי העדה החרדית על חייהם.

אברכים צעירים משולים לילדים, שבמקום לעבוד לוקחים בכל חודש כסף מההורים כדי לחיות. מדובר במלכודת מסוכנת וחסרת עתיד.

5

כל צעיר חרדי עם בגרות ותואר ראשון, כל חרדי שלומד אנגלית ומתמטיקה או מתגייס לצבא הוא נצחון למדינת ישראל - ומכה קשה לראש הישיבה לשלו, שהפסיד תקציב ממשרד הדתות עם ירידת אותו תלמיד ממצבת הישיבה.

הפוליטיקאים החרדים יודעים זאת, אבל הם שפוטים של ראשי הישיבות, של מועצת חכמי התורה, כאשר אותם פוליטיקאים חרדים, נציגי הישיבות והחצרות, יהיו באופוזיציה, תילקח מהם השליטה המסוכנת על מאות אלפי חרדים שרוצים ומשוועים להרגיש חלק, להיות ישראלים, להבין את ההוויה הישראלית.

אלה ימים של הרכבת קואליציה ועד שזה לא נגמר, זה לא נגמר. אבל ברמה הערכית לפחות, נראה כי נפל דבר בישראל. דבר טוב.

הטור פורסם בגליון סוף השבוע של ידיעות אחרונות

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר