חרדית כותבת ליאיר לפיד: לעולם לא תוכל לעזור לנו

השר לפיד, אני פונה ומבקשת ממך להבין שאתה לא מבין אותנו. אתה לעולם לא תבין, ולא תוכל לעזור לנו. מה שאתה קורא לו עזרה, בשבילנו הוא חורבן. אצלנו אומרים - כשכואב לך, אתה צועק. וזאת הסיבה לזעקתנו. פנינה ברט במכתב אישי לשר יאיר לפיד (דעה)

פנינה ברט | כיכר השבת |
לא תוכל לעזור לנו. לפיד (צילום: פלאש 90)

שלום כבוד השר יאיר לפיד

קודם כל, הרשה לי לברך אותך על ההצלחה המדהימה שלך. אין ספק שהפתעת את כולנו, כולל כל אזרחי מדינת ישראל. הייתי רוצה לאחל לך שאכן תצליח לקדם את כל מצע הבחירות שלך, ושלא תאכזב את בוחריך, אך לצערי- איחול זה עלול לעלות לי ביוקר.

כי אני חרדית.

חרדית סטנדרטית. (ליטאית, כמו שאומרים אצלנו) אפילו פייסבוק אין לי. אני חרדית מיינסטרימית לגמרי, עם ארבעה ילדים קטנים, לומדת לתואר שני, מורה, ובעלי אברך. גדלתי במשפחה חרדית שורשית, עם המון אחים ואחיות שגרים פה במדינת ישראל הקטנה- שמתיימרת להיות מדינה דמוקרטית, מדינת כל אזרחיה.

אני מכירה בהצלחה שלך, בעוצמה ובכח. אני מתארת לעצמי שככל הנראה אתה גם מוקף בהמון מוחות מבריקים, ולכן אני לא חושבת שאוכל לחדש לך משהו. אני כותבת את המכתב הזה רק כדי להעביר לך ולכל מי שיקרא אותו את הכאב שלי ושל אלפי חרדים.

כבוד השר, אנחנו מודעים למטרד העצום שאנו גורמים לכם - זה לא פשוט - יושבת פה קבוצה של אנשים שלא מוכנה להשתתף בהרבה ממה שאתם רואים כערכים עליונים בציונות, במדינה, בכלכלה, ואולי אפילו ביהדות שאתה מכירים. הקבוצה הזו שונה ומתנכרת, זרה ומסוגרת- וזה מקומם אתכם. הקבוצה הזו לא מוכנה לשאת בנטל האזרחי והכלכלי, ולא מוכנה להיות שווה. אין אפס, זה באמת מרגיז.

אז לפני הכל אני רוצה לחדש לכם משהו - הקבוצה הזו, החרדים האלה, הם עוד הרבה הרבה יותר שונים ממה שאתם מסוגלים לראות מעל פני השטח. אנחנו אמנם מדברים את אותה שפה, מסתובבים בינכם, יושבים, הולכים ונוהגים לידכם- אך אנחנו חיים חיים שונים לחלוטין ממכם.

ילד חרדי גדל מגיל קטן עם מושגים שונים לגמרי מאצלכם - מושגים כמו יצר טוב ויצר רע, מלאכים, גן עדן גהנום, ה', מצוות, עברות, שפע אלוקי וכו'. והם לא מושגים בעלמא- הם מציאות - לך תראה ילד רוקד עם ספר תורה בשמחת תורה, תראה ילדה מתפללת. הילד הזה גדל עם רמה אחרת לגמרי של איפוק ומשמעת - כשאומרים לו שמשהו לא כשר, או חלבי אחרי בשרי, מוקצה בשבת - לך תנסה לתת לילד חרדי בן עשר שטר של מאה שקל בשבת, או לילד בן שלש סוכריה שהוא יודע שאינה בהשגחה שמתאימה לו. הילד החרדי הזה גדל עם קודים חברתיים שכמה שתנסו אין לכם אפילו אפשרות לקלוט -קודים בלבוש, קודים בשפה, קודים בנתנהגות. הוא גדל עם סולם ערכים שונה, שאיפות שונות ועוד הרבה דברים שאתה אפילו לא יכול לדמיין.

עכשיו תבין, הילד/ה הזה גדל/ה להיות להיות נער/ה. ואז לאיש/ה. ואנשים אלה שונים מאיתכם. הם לא פחות פיקחים ואינטלגנטים, אמביציונרים, ומוסריים. הם לא פחות מסוגלים או מתפקדים, ואפילו לא פחות נחמדים. אך הם פשוט שונים מאד. וכל מי שיגיד אחרת זה רק בגלל שאולי קשה לו עם השוני הזה. כי השוני הזה יוצר משני הכיוונים מרחק, הוא יוצר פחד, הוא יוצר הרבה קונספירציות ודמיונות, הסתות ולפעמים אפילו שנאה.

אני מקווה שכל זה ברור. כי כשאני ישבתי עם קבוצת סטודנטיות חילונית, וניסינו ליצור שיח מחבר, גיליתי את השוני הזה. כולנו רוצות אהבה, כולנו רוצות להצליח, כולנו מנסות להיות נחמדות, נעימות אופטימיות ובעלות חוש הומור וביטחון עצמי - ואפשר ליצור איזשהו שיח וניסיון להבנה וקירבה - אך באמת באמת בפנים יש שוני ענק! וכאן מגיע מה שאני מנסה להדגיש:

נוכחתי שרק אם מכירים בשוני הזה, מבינים אותו, מסתכלים לו בעניים, מכבדים אותו, ונותנים לו אפשרות קיום - אפשר להתקרב, לעזור, ואולי אף לשאת בנטל אחד של השני.

השר לפיד - די להסברים. כאן אני פונה אליך ומבקשת ממך להבין שאתה לא מבין אותנו. אתה לעולם לא תבין, ולא תוכל לעזור לנו אם לא תכבד את השוני ביננו.

אני רוצה שתבין את מה שאנו מרגישים - מה שאתה קורא לו עזרה, בשבילנו הוא חורבן. והסיבה היא בגלל שאתה רוצה ליצור שוויון. תבין, אנחנו לא רוצים להיות שווים. אנחנו שונים, ויש לנו זכות להיות שונים.

וכמו שלא תדרוש מקבוצת נזירים הינדית להיות שווה אליך. וכמו שאתה לא דורש מחמולות בדואיות להיות חלק מהכלכלה הישראלית כך תעזוב אותנו לנפשנו. לשוויון שאתה מנסה ליצור אין סיכוי, אין לזה קיום, וכמה שזה מרגיז ומקומם- ואני באמת מבינה שזה מרגיז ומקומם, זה לא מציאותי.

וכל מי שאומר לך שזה אפשרי, זה בגלל שהוא לא נמצא בתוככי החברה החרדית, גם אם הוא נראה כמוהם, הוא לא משולב בפנים, הוא לא מבין את רזי הקודים, או שהוא פשוט לא רוצה להיות חלק מהחברה הנהדרת שלנו.

כן, אני מסכימה שיש דברים שצריכים שינוי בחברה החרדית, אך השינוי הזה יכול רק להגיע מבפנים. והוא גם קורה לאיטו, בקצב שאי אפשר להאיץ כי הוא צריך להתאים לקודים שלנו, ולא לקודים שלכם.

מובן לי שאתם מחפשים פתרון למצב הנוכחי שמטריד המון מאזרחי ישראל, אך פתרון כזה אפשר למצוא רק איתנו ביחד בצורה דמוקרטית. השיטה שמצאת - שאם תדחוף ככה, זה יעזור ככה, ואם תקצץ ככה, זה יגרום לנו לככה, ואם תדחוף מפה ומשם, אז השינוי סוף סוף יקרה - הוא פיתרון רק על הנייר.

השר לפיד- אם באמת היית רוצה ליצור שינוי ולעזור לנו - אתה צריך את חברי הכנסת החרדים לידך, אתה צריך להגיע להידברות איתם ודרכם לגבי השינויים. בזה שלא רצית לשבת ליד חרדים הצהרת הצהרה שאומרת שאתה תשנה אותנו בדרך שלך. מבחוץ. השילוב של הדרת החרדים מהממשלה, ואז הצהרות של שינוי ועזרה לחרדים הוא מקומם ולא מציאות. הוא פטרוני, מתנשא, ומזלזל. יש לך תוכניות שמתאימות לך, שניראות יפה לציבור בוחריך, אך גם הם וגם אתה צריכים להבין שכפיית דרך חיים על אנשים שחיים בהשקפה אחרת אינה מוסרית ואינה דמוקרטית ואינה אפקטיבית.

אז אנא ממך, אל תבוא אלינו בהצעות עזרה מרגשות, כי אתה לא מבין את צרכינו, לא יכול לעזור לנו, ואנחנו לא זקוקים לישועתך.

הצלחת, השר לפיד, בעזרת 19 מנדטים וברית אחת להראות לנו החרדים עד כמה המדינה הזאת לא מכבדת את קיומנו, לא מכירה באמת במהותנו, והכי חשוב - היא לא מוכנה לאפשר לנו לחיות את חיינו לפי אמונתנו.

חברי הכנסת שלנו לא עושים עכשיו סתם פרובוקציות, הם לא מפריחים בועות של הסתה, והם לא מנסים להשיג שום דבר.

אצלנו אומרים - כשכואב לך, אתה צועק.

וזאת הסיבה לזעקתנו.

פנינה ברט

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות