עימות חריף בוועדת פרי

יעלון תמך, אריאל התנגד והסקנציות הפליליות אושרו

וועדת פרי להגברת השוויון בנטל מתכנסת הבוקר (רביעי) לאישור הסעיפים האחרונים בחוק הגיוס. בטרם אישרו חברי הוועדה את סעיף הסנקציות הפליליות, פרץ עימות חריף בין השר אורי אריאל ליו"ר הוועדה יעקב פרי. שר הביטחון יעלון הזהיר כי "אם נשדר תוקפנות כלפי המגזר החרדי, הכול יתפרק" (חדשות)

חיים שקדי | כיכר השבת |
(צילום: פלאש 90)

וועדת פרי להגברת השוויון בנטל מתכנסת הבוקר (רביעי) במשרד ראש הממשלה כדי לאשר את הסעיפים האחרונים בחוק לגיוס בני הישיבות, שטרם אושרו בעקבות המחלוקת בין חברי הוועדה שהביאה לפיצוץ ישיבת הוועדה האחרונה.

הוועדה מתכנסת לאחר יומיים של הידברות בין הצדדים החלוקים, יו"ר הוועדה השר יעקב פרי ו'יש עתיד' מול שר הביטחון משה יעלון, שאולץ על-ידי ראש הממשלה לתמוך בהצעת החוק כדי למנוע את המשבר עם 'יש עתיד' שהספיקה לאיים בפרישה מהממשלה.

למרות ההידברות בין הצדדים וגיבוש הסכמה, המחלוקת על הטלת הסנקציות הפליליות במידה ולא יושגו יעדי הגיוס, גררה עימות חריף בין חברי הוועדה, בסיומו, הצביעו חברי הוועדה ואישרו את סעיף הסנקציות הפליליות. השרים יעקב פרי, משה יעלון, יצחק אהרונוביץ' ולימור לבנת הצביעו בעד, אורי אריאל נגד ועמיר פרץ נמנע.

לפי הסעיף שאושר, אם בתקופת הביניים החרדים לא יעמדו ביעדי הגיוס, יחול על כל המתגייסים חוק שירות הביטחון, כולל הסנקציות הפליליות הקבועות בחוק על מי שמפר אותו, מלבד על 1,800 ה"מתמידים". ככל הנראה תינתן לשר הביטחון אפשרות להחליט על יישום הסעיף.

בנוסף, אישרה הוועדה כי תקופת הביניים תהיה ארבע שנים כפי שסוכם עם הליכוד בהסכמים הקואליציוניים ולא שלוש שנים כפי שניסו ב'יש עתיד' להציע במתווה פרי.

בפתח הישיבה, שר הבינוי והשיכון, אורי אריאל, נציג "הבית היהודי" בוועדה, תקף בחריפות את יו"ר הוועדה פרי בשל סעיף הסנקציות הפליליות והאשים אותו בזלזול בהסכמים וברמיסת המתווה המשותף.

"התנהגת בצורה לא חברית, מידרתם אותנו", תקף אריאל, "דחיתם את ניסיונות ההידברות שלנו. ההצעה שלכם, משמעותה הרחקת החרדים משוק העבודה. המעשה שלכם יביא לזלזול בהסכמים שחתומים עליהם. יש מתווה משותף ואתם פשוט רומסים אותו. אני לא מבין למה החלטתם לשבור הבנות שאתם יודעים כמה עמלו עליהן".

"היו ויכוחים והגענו להבנות כאלו. פה יש צרכים שאינן משרתים את המטרה המרכזית, אלא לצרכים אחרים. לא ראוי שבמשך היומיים האחרונים גם מידרתם אותנו. נעלמתם למרות בקשתנו להיות שותפים להבנות", המשיך אריאל לתקוף את פרי.

יעקב פרי ניסה להרגיע את אריאל ואמר: "אתה קצת מגזים", אך אורי אריאל המשיך בקו התוקפני, ואמר: "אתה יכול לא להסכים, אבל התעקשת להכניס את ההבנות ואתה פועל הפוך. מועך את ההסכם. אתם חושבים שאפשר להפר הסכמים הקואליציוניים - זה בסדר, כל אחד יפר לשיטתו. המעשה שלכם פירושו זלזול בהסכמים שאתם חתומים עליהם".

כשסיים אריאל את דבריו, הגיב פרי לדברים ואמר: "נכון שזה לא צמוד למתווה אבל זה האילוץ. חיפשנו ולא מצאנו דרך אחרת. לא רצינו להפר את המתווה". פרי טען כי הוחלט על סנקציות פליליות לאחר שהוברר כי לא ניתן להטיל סנקציות כלכליות.

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון אמר במהלך הישיבה: "לצערי לא קיבלו את הפשרה, וצריכים להבין את המשמעות של שירות חובה עם סנקציות פליליות על החברה החרדית".

"הנוסח שיש פה הוא קשוח ויכול לפגוע בתהליך הגיוס שהתחיל בשנים האחרונות", הזהיר יעלון, "הוועדה חייבת לעשות הכול כדי שלא יצא מסר תוקפני שיגרור הסלמה".

יעלון הוסיף והזהיר כי "סנקציות פליליות יגרמו לפצע בתולדות מדינתנו לדורות. אם נשדר תוקפנות כלפי המגזר החרדי, הכול יתפרק, גם הנחל החרדי".

מי שניסה לפשר בין הצדדים, היה השר עמיר פרץ, שהציע שבשנה הראשונה להחלת חוק שירות הביטחון, יוטלו עבודות שירות. "כיוון שלסנקציות הכלכליות אין העוצמה הנדרשת וסנקציות פליליות הן צעד אחד רחוק מדי, אני מציע שחוק שירות ביטחון ייכנס לתוקף אבל בשנה הראשונה יעשו עבודות שירות. מן שירות לאומי בכפיה", הציע פרץ.

השר אורי אריאל שב והזהיר כי "זה פוגע באופן מעשי בהשתלבות שלהם בשוק העבודה. יהיה להם רישום פלילי וחצי מהעבודות יהיו חסומות בפניהם", בתגובה, הציע עמיר פרץ שלמתגייסים יימחק הרישום פלילי. ההצעות של פרץ, נדחו וכאמור סעיף הסנקציות הפליליות אושר בוועדה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר