אישור חוק הגיוס בוועדת פרי

לפיד: "אחיי החרדים, החוק לא יפגע בלומדי התורה"

לאחר שוועדת פרי להגברת השוויון בנטל אישרה את כל סעיפי חוק הגיוס החדש, הכולל הטלת סנקציות פליליות על המשתמטים, כינס שר האוצר יאיר לפיד מסיבת עיתונאים בה פנה לציבור החרדי ואמר: "החוק הזה לא יפגע בעולם לומדי התורה, לא יכולים לשאת אתכם על גבנו. זקוקים לכם עם הנשק ביד" (חדשות)

חיים שקדי | כיכר השבת |
לפיד במסיבת העיתונאים (צילום: אוהד צויגנברג, רועי עידן - ynet)

יו"ר 'יש עתיד', שר האוצר יאיר לפיד, ערך הבוקר (רביעי) מסיבת עיתונאים בה פנה לציבור החרדי לאחר שוועדת פרי להגברת השוויון בנטל אישרה את כל סעיפי חוק הגיוס החדש, הכולל הטלת סנקציות פליליות על המשתמטים.

"אני רוצה לפנות לאחיי החרדים", פתח לפיד את דבריו במסיבת העיתונאים בכנסת, "לא אל הפוליטיקאים החרדים, לא אל העסקנים החרדים. אני רוצה לדבר אל אשר בן 28 ואב לחמישה ילדים מירושלים וחיים בן 16 מבני ברק. אתם מוכרחים להבין שסתם מעוניינים להפחיד אתכם".

"מה שקורה באמת אינו התקפה על עולם התורה", המשיך לפיד, "אין לאף אחד מאיתנו חס וחלילה רצון לכפות עליכם את החילוניות או את הגרסה שלנו לישראליות. המדינה הזו הוקמה כדי שאנשים יוכלו להיות יהודים בלי לפחד. מה שקורה באמת הוא שאי אפשר להמשיך לחיות ככה".

"אני רוצה להגיד לאשר ולחיים ולכל צעיר חרדי במדינת ישראל", המשיך לפיד, "אם סוריה מתפוררת ואלפי מחבלים של אל-קאעידה מסתובבים ליד הגבול הצפוני שלכם, זה קורה גם לכם ואנחנו זקוקים גם לכם שם, עם נשק ביד".

לפיד תיאר מצב בו פורצת מלחמה, החרדים רוכנים על לימודם וישנה בקשה מכל אזרח לבוא ולעזור: "מבקשים להגן על הילדים שלנו מפני האויב ואף אחד לא זז, אף אחד לא זז ממקומו. כולכם מעמידים פנים שזה לא מתרחש. זה כן מתרחש מחוץ לחלון שלכם, בדיוק כמו שהמשבר הכלכלי מתרחש מחוץ לחלון שלכם והגיע הזמן להפסיק להעמיד פנים ש'אנחנו לא קיימים'".

"אנו יחד באותה סירה ואנו לא יכולים לשאת אתכם על גבנו", המשיך לפיד, "אני יודע שאתם חושבים שלימוד תורה מגן על עם ישראל. העיקרון של כל ישראל אחים מגן עלינו לא פחות. אל תתבדלו".

"אם אתם מאמינים שיש לכם מה לתרום, אל תסתגרו ואל תתבדלו. ההתחייבות שלכם היא לקבל אתכם כמו שאתם. ההתחייבות שלנו היא להפסיק להתייחס אלינו כאל גויים. החוק הזה ייתן לכם הזדמנות להסיר את מחיצות העוינות. החוק הזה ייתן לכם גם הזדמנות לשפר את מצבכם הכלכלי ולהתפרנס בכבוד ולהפסיק לספור בכל יום שקל לשקל", הסביר לפיד.

לפיד המשיך ואמר כי "כל ילד שלישי בארץ לומד בחינוך החרדי וכשאלו המספרים, אי אפשר להמשיך. ציבור כל כך גדול לא יכול לעמוד מהצד ולהגיד שזו לא הבעיה שלו. חיים שמוכשר במתמטיקה יהיה מאושר הרבה יותר כרואה חשבון או כיועץ פיננסי וגם הרב שלו יהיה מאושר יותר שהוא יוכל לעזור לאחיו הגדול שמוכשר ממנו בתורה. אחיי החרדים, החוק הזה לא יפגע בעולם לומדי התורה אלא להפך - הוא ישמור עליו. אנשים לא צריכים ללמוד תורה בארץ היהודים כמו גנבים בלילה".

"ישראל מאשרת לראשונה בחוק את לימוד התורה כחלק מאורחות חייה. החוק מחייב לא רק אתכם, הוא מחייב גם אותנו כי המדינה התחייבה לעזור לכם לעבור את התהליך", המשיך לפיד.

השר יעקב פרי שעמד בראש הוועדה להגברת השוויון בנטל אמר כי השרים בוועדה הבינו את גודל האחריות המוטלת על כתפיהם וכך היה אופי העבודה בוועדה. "היא הייתה יסודית, אינטנסיבית, ממלכתית ויצאה מנקודת ההנחה שהפעם חייבים להיות נחושים וברורים". פרי הודה לחברי הוועדה, וציין כי "בפעם הראשונה מאז קום המדינה יוצבו גבולות ברורות לתופעה - תופעת ההשתמטות".

ח"כ עפר שלח, יוזם תוכנית הגיוס של 'יש עתיד', אמר במסית העיתונאים כי החוק הוא תיקון לעיוות בן 65 שנה שהגיע לממדים שמאיימים על מודל צבא העם בצה"ל. "אני רוצה לדבר אל הפוליטיקאים החרדים שאיתם אני יושב בוועדות ומקיים שיח גלוי", הוסיף שלח, "הם חייבים להבין שמהרגע הזה, אם הם רוצים לעזור לציבור לאינטרסים שעליו הם מופקדים, הם חייבים לעזור לשיח".

וועדת פרי להגברת השוויון בנטל התכנסה הבוקר במשרד ראש הממשלה כדי לאשר את הסעיפים האחרונים בחוק לגיוס בני הישיבות, שטרם אושרו בעקבות המחלוקת בין חברי הוועדה שהביאה לפיצוץ ישיבת הוועדה האחרונה.

חברי הוועדה אישרו את הסעיף המטיל סנקציות פליליות. השרים יעקב פרי, משה יעלון, יצחק אהרונוביץ' ולימור לבנת הצביעו בעד, אורי אריאל נגד ועמיר פרץ נמנע.

לפי הסעיף שאושר, אם בתקופת הביניים החרדים לא יעמדו ביעדי הגיוס, יחול על כל המתגייסים חוק שירות הביטחון, כולל הסנקציות הפליליות הקבועות בחוק על מי שמפר אותו, מלבד על 1,800 ה"מתמידים". ככל הנראה תינתן לשר הביטחון אפשרות להחליט על יישום הסעיף.

בנוסף, אישרה הוועדה כי תקופת הביניים תהיה ארבע שנים כפי שסוכם עם הליכוד בהסכמים הקואליציוניים ולא שלוש שנים כפי שניסו ב'יש עתיד' להציע במתווה פרי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר