הטייקון החרדי שנחבא אל כליו

אדוארדו אלשטיין - המציל של דנקנר • פרופיל מיוחד

לפני חודשים ספורים פרץ לתודעת הכלכלה הישראלית, שמו של אדוארדו אלשטיין, טייקון חרדי ארגנטינאי, שבהוראת רבו האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו התגייס כדי להציל את הטייקון נוחי דנקנר וחברת אי.די.בי שבבעלותו. אחד ממקורביו ל'בקהילה': "הוא אמנם נבון וקר רוח, אבל ההחלטות שלו הן אינטואיטיביות", אתר "כיכר השבת" בפרופיל מקיף ומיוחד על הטייקון החרדי שנחבא אל כליו (חרדים, כלכלה)

ישראל כהן | כיכר השבת |
הטייקון החרדי אדוארדו אלשטיין (צילום: פלאש 90)

בית המשפט החליט הבוקר (ראשון) לתת הזדמנות נוספת של חודשיים ימים לאיש העסקים נוחי דנקנר על מנת ולנסות להחזיר את חובותיו ולא לאבד את השליטה בחברת אי.די.בי שבראשותו. מי שהתגייס לסייע לחברה והשקיע בה הון רב, כשגם כעת התחייב להזרים לחברה הנמצאת בקשיים, 475 מיליון שקלים המוגדרים כ"השקעה מיוחדת" הינו הטייקון החרדי הארגנטינאי אדוארדו אלשטיין, השותף כיום בחברה השולטת גם ברשתות שופרסל וסלקום.

מי שתיווך וקישר בין הצדדים היה המקובל האדמו"ר יאשיהו פינטו, אליו מקורבים השניים. כבר לפני למעלה מחצי שנה, ערך הרב פינטו היכרות בין דנקנר לבין אלשטיין, בפגישה שנערכה במשרדו של האחרון בלב אזור העסקים בבואנוס איירס.

בשבוע שעבר הופיע אלשטיין בבר המצווה המפוארת שערך הרב פינטו בניו יורק לבנו כשהוא מסתודד עמו במשך דקות ארוכות.

מיהו אלשטיין, היכן גדל וכיצד צמח? מפליא להיווכח שמעט מאוד ידוע עליו. אלשטיין שומר בקנאות על פרטיותו, כמעט ואינו מתראיין. שמו אינו ידוע, לעיתים מזומנות הוא מבקר בישראל, משוטט ברחובותיה באין רואים. בגדיו פשוטים, הליכותיו פשוטות, איש לא מזהה בו את המיליארדר הארגנטינאי, שעסקיו חובקים עולם. ניסיון לתהות על קנקנו דרך מקורביו עולה בתוהו. הם מודעים היטב לקנאותו של אלשטיין לשמירה על פרטיותו.

אז מיהו איש העסקים המסתורי אדוארדו אלשטיין שכיום שולט על חברות רבות ומשפיע על הכלכלה הישראלית ועל אנשי המשק הבכירים. אתר "כיכר השבת" ערך פרופיל מיוחד על האיש הכה מדובר בעולם העסקים הישראלי.

אדוארדו סרג'יו אלשטיין, נולד בשמו היהודי יעקב זיסל אלשטיין לפני 52 שנה בבואנוס איירס, ארגנטינה, למשפחה יהודית של יזמי נדל"ן. סבו, הוא יצחק אלשטיין, שהיגר לארגנטינה מרוסיה בעקבות המהפכה הבולשביקית. הסב צבר נכסי מקרקעין רבים בארגנטינה ובמרוצת ימי מלחמת העולם השנייה, הקים את חברת IRSA, חברת נדל"ן, שברבות הימים הפכה לאחת המובילות בתחומה במדינה.

אלשטיין הצעיר למד כלכלה וכשהיה בן 21, נאלץ לנטוש את לימודיו האקדמיים כדי לסייע לסבו לחלץ את החברה מהקשיים הכלכליים שאליהם נקלעה. "זה לקח לי חמש שנים, וזה היה מאוד קשה", סיפר בראיון ל"כלכליסט" שנתן בעבר על הבראת החברה המשפחתית, "אני זוכר כמה קשה זה היה, וכמה למדתי מהתהליך". אלשטיין רכש את החברה ממשפחתו תמורת מאות בודדות של אלפי דולרים, ונעזר בחברו הארגנטינאי, מרסלו מינדלין.

אלשטיין מסותדד עם דנקנר (צילום: פלאש 90)

על-פי פרופיל שהרכיב לאחרונה יצחק הורביץ על אלשטיין בשבועון "בקהילה" תחת ניהולו של אלשטיין החלה החברה להתבסס ולהשתקם. הבחור הצעיר התברר דווקא ובניגוד לציפיות, כאיש עסקים מוצלח היודע להחליט החלטות נבונות ומהירות. "סגנון ההחלטה של אלשטיין", אמר לעיתון אחד ממקורביו, "הינו החלטות מהבטן. לפי תחושה. הוא אמנם נבון וקר רוח, אבל ההחלטות שלו הן אינטואיטיביות לפי איך שהוא חש את השוק. בדרך כלל ההחלטות שלו מתבררות כנכונות".

תהליך ההבראה של IRSA היה אולי קשה, אך ברבות השנים הפך למתגמל. כיום IRSA נחשבת לאחת מחברות הנדל"ן המובילות בארגנטינה ולגדולה במדינה לפי היקף נכסים. החברה נסחרת בבורסת ניו יורק ובבורסת בואנוס איירס לפי שווי של 397 מיליון דולר. אלשטיין, שמכהן כיו"ר ומנכ"ל החברה, מחזיק ביותר ממחצית הון המניות של החברה, שבפורטפוליו שלה כלולים נכסי מקרקעין למגורים, מרכזי מסחר, קניונים, בתי מלון ועוד. את תשעת החודשים הראשונים של השנה סיימה החברה עם הכנסות של 246.3 מיליון דולר ו-EBITDA (רווח לפני הוצאות מימון, מס, פחת והפחתות) של 146 מיליון דולר.

כך כבש אלשטין את מלך המשקיעים בוול סטריט

בשלב מסוים התקרב אלשטיין לחסידות חב"ד ובעיקר לאדמו"ר מלויבאוויטש זי"ע שבירכו בהצלחה גדולה.

על פי תחקיר שערך בעבר העיתון "גלובס", את ההתאוששות של IRSA חייב אלשטיין, בין השאר, ללא אחר מג'ורג' סורוס, אחד ממשקיעי הערך הגדולים בוול סטריט. האיש, ממלכי המשקיעים בכלכלה הבינלאומית, הינו מעשירי תבל, המנהל קרנות בשווי עצום. שיחה עמו שווה הון, וכמעט בלתי אפשרית. אבל אלשטיין הצעיר בן ה-28 מארגנטינה הצליח לעשות את הבלתי יאמן ושכנע את מקורביו של סורוס לאפשר לו שיחה קצרה עם האיש.

"איכשהו הגעתי אליו", סיפר בעבר, "דיברנו במשך שעה, ואז הוא שאל אותי: 'כמה כסף אתה חושב שאתה יכול לנהל?'. עניתי: '10 מיליון דולר'". סורוס נענה לאתגר, העביר לאלשטיין 10 מיליון דולר והפך לאחד המשקיעים הגדולים ב-IRSA. זו החלה להשקיע בשוקי ההון הבינלאומיים ואפילו בסקטור החקלאי בארגנטינה.

כמו במקרה של הנדל"ן, גם כשנכנסה לסקטור החקלאי, IRSA עשתה זאת בגדול. החברה רכשה את Cresud, מבין החברות החקלאיות הגדולות בדרום אמריקה, בעלת קרקעות חקלאיות נרחבות באזורי הפאמפס שמהן היא מפיקה תירס, סויה וחיטה, מגדלת בקר ומפיקה חלב. Cresud, בדומה ל-IRSA, נסחרת בבורסת ניו יורק ושוויה הנוכחי הוא 417 מיליון דולר.

על פי "בקהילה", ההצלחה של אלשטיין עם סורוס הייתה הפלא הראשון בדרכו של אלשטיין. אך ההמשך מופלא עוד יותר, ועד היום מתפעם ממנו אלשטיין כשהוא נזכר בו.

שנה אחרי שהצליח בהשקעתו בבורסה, החליט אלשטיין לעלות אל כ"ק האדמו"ר מליובאוויטש זי"ע ולשאול בעצתו במה להמשיך הלאה.

"זה היה בערך בשנת תשנ"א", סיפר אלשטיין, "הייתה לי פגישה ראשונה עם הרבי, ואמרתי לו: יש לי השקעה גדולה של 45 מיליון דולר במניות בבורסה של ניו יורק. מה לעשות איתה? הוא אמר לי: 'הבורסה בניו יורק, אין לה רוח הנפש. הבורסה לוקחת לך מזמן השינה, הבורסה לא מחזקת את הנשמה, ואם אתה לא ישן טוב אפילו לילה אחד בגלל השקעה בבורסה, אינך מגשים את הציווי היהודי'. בפשטות, הוא אמר לי: 'תמכור את כל המניות לאט, ותקנה במקום זאת נכסים'".

אלשטיין בבית המשפט בדיון על עתיד אי.די.בי (צילום: פלאש 90)

אלשטיין לא חש תחילה בנוח, אך כפי שהוא אומר: "לא הייתה לי ברירה. מכרתי את כל המניות. אם כבר הלכתי לשאול בעצתו של הרבי, אני חייב לקבל את תשובתו. אם אתה לא שואל, אז אתה לא שואל. אבל אם אתה כבר שואל, אז כדאי שתעשה מה שאומרים לך, אחרת אתה במקום הגרוע ביותר. וכך ברגע שעשיתי חמש פעמים את הכסף, הגעתי לפגישה עם הרבי, שלאחריה מכרתי את כל ההשקעות שלי".

את הדבר עשה בלי להיוועץ תחילה עם סורוס, ואלשטיין היה מודאג: "בדיוק ביום שנפטרתי מהכול - התקשר אליי סורוס, ואמר לי שהוא רוצה להעביר לי עוד 45 מיליון דולר להשקעה. כל כך פחדתי. אמרתי לעצמי, 'אוי מיי גוד, מכרתי מוקדם מדי? אולי הייתי צריך לקנות יותר?'. לא ידעתי מה לעשות. לא היה לי אומץ להגיד לו שהלכתי לשאול את הרב, ושבעצתו מכרתי את כל התיק".

אלא שלהפתעתו הגדולה של אלשטיין, הבורסה נפלה בתוך כמה שבועות, וכל מי שהשקיע בה - הפסיד את כל הונו. סורוס נדהם לגלות שאלשטיין מכר כבר את כל אחזקותיהם ושבעצם הם יצאו מהבורסה בזמן. מאז זכה אלשטיין להערצתו הגדולה של סורוס, שאמר עליו: "האיש הזה יודע מתי לקנות ומתי למכור".

"מאז", מספר אלשטיין, "סורוס נתן לי את החירות המקסימלית בהשקעות, ושנינו נהנינו מפירות ההשקעה. באותה תקופה התפתחנו מאוד בארגנטינה, ואחר כך השקענו במשבר בפרו, בברזיל וברוסיה".

אלשטיין היה ליד ימינו של סורוס ועמד בראש קרן ההשקעות 'קוואנטום דולפין', שאף השתתפה בהתמודדות על רכישת בנק הפועלים עם משפחת ברונפמן. "סורוס פנה אליי ושאל אותי, אם אני רוצה להתמודד על עסקה מסוכנת מאוד, רכישת בנק הפועלים", משחזר היום אלשטיין. "הוא אמר לי: 'זו עסקה יהודית מדי. אתה בטח תאהב את זה'.

בגיבויה של קרן ההשקעות של סוארס, רכשה החברה את מגדלי המשרדים המרכזיים בבואנוס איירס ובנתה שורה של קניוני ענק בכל רחבי ארגנטינה. ברובע רוקלטה, רובע הקניות והעסקים במרכז בואנוס איירס, בנתה החברה את קניון 'אבאסטו' - הקניון הגדול ביותר בארגנטינה. הקניון הזה גם מכונה 'הקניון היהודי' שכן הוא מכיל שורה של חנויות כשרות.

היהדות של אלשטיין

"כאשר מכר אלשטיין זיכיונות לחנויות מזון בקניון", מספר אחד מאנשי העסקים בבואנוס איירס לעיתון "בקהילה", "פנתה גם חברת 'מקדונלדס' הידועה וביקשה לרכוש שטח בקניון. אלשטיין הסכים בתנאי אחד: שהחברה תקצה שטח להמבורגרים כשרים. וכך עד היום, זהו סניף 'מקדונלדס' היחיד בעולם מחוץ לישראל שהינו כשר. עד היום, מי שנכנס לשם יכול להיתקל ברב המשמש כמשגיח כשרות על המקום".

עם אחזקות החברה נמנים בתי מלון יוקרתיים, בנק היפוטקאריו וחברת כרטיסי האשראי טארשופ.

החברה מחזיקה בשטח של יותר מ־4.8 מיליון דונם באזור הפאמפס של ארגנטינה ומייצרת סויה, תירס, חיטה, בשר בקר וחלב. שתי החברות נסחרות בבורסה של ניו יורק. עם זאת היקף הונו המדויק אינו ידוע, בשל השמירה הקנאית על פרטיותו בה הוא נוקט וברשימת פורבס הרשמית של ארגנטינה הוא אינו מופיע.

כיהודי שומר מצוות, אלשטיין פועל למען הקהילייה היהודית בארגנטינה ושאר יהודי העולם. אלשטיין פועל במסגרת הקונגרס היהודי העולמי, ונחשב לתומך נלהב של פרויקט "תגלית". בעברו שימש גזבר הקונגרס. כמו כן, אלשטיין כיהן כנשיא חב"ד ארגנטינה, ונחשב לאחד מחסידי התנועה הבולטים בדרום אמריקה.

כיהודי חרדי בארגנטינה, אלשטיין מעורה היטב בחיי הקהילייה היהודית במדינה הדרום אמריקנית. בנוסף אלשטיין ידוע בחיבתו להתפלל על קברי צדיקים הוא מבקר רבות בארץ ואחותו מתגוררת בקיבוץ בצפון. לאחר הסתלקות רבו כ"ק האדמו"ר מליובאוויטש זי"ע - התקרב אלשטיין לאדמו"רים ורבנים נוספים, וכיום הינו מקורב לאדמו"ר רבי יאשיהו פינטו וכן למקובל הרב אברהם מויאל.

אלשטיין מקפיד להגיע בכל שנה להאדיטש, לקברו של האדמו"ר הזקן בעל התניא, כך גם הוא עולה לרגל על ציון קברו של מרן בעל שם טוב זי"ע ביום הולדתו ח"י כסליו, ושוהה שם בקביעות בחג השבועות, יום פטירת הבעש"ט, שם הינו מתאכסן ככל האדם יחד עם כל חבורת החסידים, מתחבר לחבורות של ברסלב וחב"ד, כאשר איש מהנוכחים אינו משער לעצמו שהיהודי עם הזקן הלבן הקטן, המדבר בהברה דרום אמריקנית כבדה וחביבה דברי תורה וווארטים חסידיים, שווה מיליארדים.

יותר מהכול חשובה לו משפחתו, אשר לה הוא מקדיש את ימיו. על אף מעשי החסד המרובים שלו - קשה להיכנס לביתו והוא מוקדש למשפחתו בלבד. הוא אב לארבעה ילדים, ונשוי לפסיכולוגית שמנהלת מוזיאון ילדים הממוקם באחד הקניונים שבבעלות המשפחה.

בעבר הוא אף העדיף להחמיץ פגישה עם הנשיא ביל קלינטון, שהתארח בבית המלון שלו בבואנוס איירס, כדי לשהות עם המשפחה בחג הסוכות. הוא מקפיד לשהות עימם כל שבת. "לא אחת", מספרים מכריו, "הוא נמצא בפגישת עסקים באירופה, או במדינה רחוקה. לקראת שבת הוא עולה על מטוס ושב למשפחתו, במוצאי שבת הוא טס חזרה".

על פי הדיווח ב"בקהילה", אלשטיין מיעט להשקיע בישראל, לפחות לא בהיקפים גדולים. אך עתה עם השקעתו באי. די. בי. מתחולל שינוי בעניין.

"הוא יהודי אוהב ישראל, ייתכן וזהו סימן ראשון לקראת השתקעותו כאן. בית בירושלים הוא כבר רכש מזמן, אולי ההשקעה הזו היא ההתחלה של מעבר לירושלים", אומרים מקורביו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר