שלב אחר שלב

הסיפור המלא: כך חיסלה תנועת ש"ס את חוק עמאר

בעוד כחודש, יעזוב הראשל"צ רבי שלמה משה עמאר את לשכתו, וזאת לאחר שהחוק שהיה עתיד להביא לבחירתו שנית, נקבר באופן סופי. 'כיכר השבת' מגיש את הסיפור המלא: מהרגע שבו הבינו בש"ס כי יש דיל בין אנשיו של הרב עמאר והרב סתיו, ועד לשיחה שערך הבוקר אריה דרעי עם הרב עמאר • מיוחד (חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |
אנשיו גרמו לו לסיים כהונה אחת בלבד, הראשל"צ הרב עמאר (צילום: מאיר אלפסי)

היום התברר באופן סופי: הרב שלמה משה עמאר, הראשון לציון הנוכחי, לא יוכל להתמודד לקדנציה שנייה לתפקיד. וזאת עקב אי סיכוייו של 'חוק עמאר' לעבור במליאת הכנסת, אודות לפעילות של הח"כים החרדים מ'יהדות התורה' אליהם הצטרפו הבוקר גם אנשי ש"ס לאחר הוראת מרן פוסק הדור הגר"ע יוסף.

גורם בכיר בתנועת ש"ס ששהה משעות הבוקר המוקדמות במשכן הכנסת ופעל מאחורי הקלעים להפלת חוק עמאר, מגולל בשיחה ל'כיכר השבת' שלב אחר שלב כיצד החוק שהיה אמור לאפשר לראשל"צ הרב שלמה משה עמאר להתמודד (ולהיבחר ככה"נ) לכהונה שנייה - נפל.

"אין ספק שמרן הרב עובדיה יוסף תמך חד משמעית ברב עמאר", מבהיר הבכיר: "הרב עשה זאת למרות שהוא היה אמור באופן טבעי לתמוך בבנו הרב אברהם יוסף, אבל הרב תמיד חשש מבחירתו של הרב דוד סתיו לתפקיד הרב הראשי, הרב אמר גם לאריה דרעי להלחם נגד זה".

"הרב עמאר עצמו היה במעונו של הרב, ואמר לו שהוא יעשה הכל כהוראתו. ויותר מזה, הרב עמאר הפקיד בידו של מרן הרב עובדיה מכתב בו הוא מתחייב מפורש לעשות ככל שהוא יורה לו".

ניסים אלקסלסי לצד הראשל"צ הרב עמאר (צילום: מאיר אלפסי)

התרגיל שעשה דוד אזולאי בוועדת הפנים

"אבל למעשה" ממשיך לגולל הבכיר: "הרב עמאר אמר דבר אחד, ואנשיו עשו דבר אחר. אנשיו של הרב עמאר הלכו לכל מקום, גם לאביגדור ליברמן וגם ל'הבית היהודי' והתחייבו להם שהרב עמאר יתמוך ברב סתיו, זה היה נגד רצונו המובהק של מרן הרב עובדיה, ובזה הם הכשילו את בחירת רבם לכהונה שנייה".

הבכיר מספר על הדאגה הגדולה של הרב עובדיה יוסף: "הרב עובדיה היה שואל את הקרובים אליו 'מה קרה שראשי המפלגות החילוניות תומכים בחוק עמאר?, יש כאן משהו מוזר, תבדקו את זה', הרב מאוד חשש שיש כאן דיל של אנשי הרב עמאר עם הבית היהודי והרב סתיו, אבל הרב נתן צ'אנס והאמין לכל מה שאמרו לו" הוסיף.

המבחן שביצעה ש"ס לאנשי הרב עמאר, התרחש למעשה אתמול. אריה דרעי שוחח עם דוד אזולאי, חבר וועדת הפנים, והציע דרך לפיה יהיה ניתן לדעת האם אכן יש דיל, 'אתה תציע בוועדה שאת העשרה רבנים שהיו אמורים למנות הרבנים הראשיים ימנו חברי מועצת הרבנות הראשית או שניים מחברי המועצת' אמר דרעי לאזולאי.

"השתמשו במפלגה של הרב עובדיה", סיעת ש"ס בכנסת (צילום: פלאש 90)

"אולם אז, במפלגת הבית היהודי התעקשו שמי שימנה את העשרה הללו - יהיה שר הדתות נפתלי בנט. מנגד, לשכת ראש הממשלה בקשה שנתניהו יהיה זה שימנה אותם".

"לש"ס כבר אין שליטה בגוף הבוחר"

"כאן גם הייתה ההוכחה" מספר הבכיר בש"ס, "שאנשיו של הרב עמאר עומדים מאחורי דיל. כל מי שהיה בוועדה היה יכול להבחין בקלות בניסים אלקסלסי, האיש של הרב עמאר, שהולך מאנשיו של נתניהו לאנשי הבית היהודי ומנסה להגיע לפשרה ש-5 ימונו על ידי נתניהו ו-5 נוספים ימונו על ידי בנט, זו מבחינתנו הייתה ההוכחה שיש כאן דיל, ולא יכולנו לתת לזה יד, לכן הפלנו את החוק הזה".

עוד באותו נושא:

על החשש הגדול ממינויים של עשרה חברי הגוף אומר הבכיר: "צריך להבין, מי שחושב שיש לנו שליטה בגוף הבוחר טועה. נכון, חוק שטרן לא עבר, אבל גם אותם אנשים בגוף הבוחר שלכאורה אמורים לתמוך במועמד ש"ס כבר לא בטוח שיעשו זאת. היום יש להם שר דתות מהבית היהודי, שר פנים מהליכוד, שר חינוך מיש עתיד, אז בשביל מה הם בכלל צריכים אותנו?. לכן כשלוקחים את זה בחשבון ואת ההתעקשות של הבית היהודי, מבינים שכל התמיכה שלהם בחוק עמאר היתה בשביל שיהיה להם כוח בגוף הבוחר בכדי למנות את הרב דוד סתיו לתפקיד הרב הראשי, בניגוד לדעתו של מרן הרב עובדיה יוסף".

"מי אתם שתשתמשו במפלגה של הרב עובדיה נגד דעתו"

"החוצפה הגדולה הייתה" זועם הבכיר: "כאשר ח"כ ניסים זאבקיבל טלפון מפורש מביתו של מרן הרב עובדיה יוסף להצביע בוועדת הפנים נגד החוק, אולם אז באים אנשיו של הרב עמאר, בחוצפה גדולה, ואני מאמין שזה נעשה בניגוד לדעתו של הרב עמאר, ואמרו לו להצביע בעד, זה כבר מעשה שאי אפשר לשתוק עליו, מי אתם שתשתמשו במפלגה של הרב עובדיה יוסף ותעשו בה נגד דעתו?, תלכו ותבטיחו לקואליציה דברים בשם ש"ס מבלי לתאם ולבדוק אם בכלל יש לכם לזה אישור? זה כבר צעד שלא היה עד היום".

במענה לשאלה האם הוא מאשים את אנשי הרב עמאר בכך שהם אלו שגרמו לקבורת החוק, עונה הבכיר: "חד משמעית, ניסים אלקסלסי גרם לזה, בלעדיו יתכן והחוק היה עובר".

לקראת סיום השיחה הוא חושף כי הבוקר התקיימה שיחה בין אריה דרעי לרב עמאר, במהלכה הבהיר לו דרעי בצורה מפורשת כי לא יהיה מצב בו ש"ס תתמוך בתהליך שהרב דוד סתיו ייבחר בניגוד לדעת הרב עובדיה. "זה דעתו של מרן, אם כבודו חושב משהו אחר שכבודו ישוחח עם הרב עובדיה, אני עושה כל מה שמרן אומר".

בסיום השיחה, נשאל הבכיר, מיהם כעת המועמדים של תנועת ש"ס לתפקיד הרב הראשי הספרדי, והאם שמם של הרב בנימין אטיאס והרב יהודה דרעי גם עומד עם הפרק: "עם כל הכבוד לרב בנימין אטיאס ולרב יהודה דרעי, כעת שמם כלל לא מוזכר. המועמדים כעת הם בניו של מרן הגאונים הרב אברהם יוסף והרב יצחק יוסף".

הקש ששבר את הגב הגמל מבחינת בית מרן הגר"ע יוסף, היה ציטוט של נסים אלקסלסי בראיון ל'קול ברמה', בו אמר כי הרב עמאר אינו מתנגד לבחירת הרב דוד סתיו.

וכאשר הוא נשאל מדוע הרב עמאר לא מתנגד לרב סתיו בזמן שמרן הרב עובדיה יוסף הורה לדרעי להלחם במינוי סתיו - ענה אלקסלסי: "אתה שמעת את הרב עובדיה אומר את זה? אני מכיר היטב את בית הרב עובדיה, ויש הבדל בין מקורבים של מקורבים לבין הרב עובדיה עצמו".

המשפטים הללו הביאו למצב שגם בבית מרן הגר"ע יוסף הבינו כי אלקסלסי חוצה את כל הגבולות, ואכן יש דיל בין לשכתו של הרב עמאר לבין הרב דוד סתיו, מה שהוביל את ש"ס למסקנה כי יש למנוע את העברת החוק.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר