משרד החינוך פורש את טלפיו

נכנעו ללחץ: לימודי ליב"ה בישיבות של גור ונדבורנה

הציבור החרדי בהנהגת גדולי ישראל נאבק נגד הניסיונות הבוטים של משרד החינוך להתערב בתכני הלימוד בחינוך החרדי הטהור ולכפות את לימודי הליב"ה, אך ל"כיכר השבת" נודע כי שתי ישיבות - "חידושי הרי"מ" של גור בת"א וישיבת נדבורנה בב"ב, נכנעו והכניסו לימודי חול אל הישיבות הקדושות • חשיפה (חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: פלאש 90)

חשיפה >>> בזמן שהציבור החרדי כולו, בהוראת גדולי ישראל ומנהיגי הדור, נאבק נגד הניסיון להחדיר אל עולם התורה את לימודי הליב"ה ונגד כל התערבות של משרד החינוך בתכני הלימוד במוסדות החינוך החרדיים, מתברר כי מתחת לפני השטח החלה הנסיגה המסוכנת מהחינוך על טהרת הקודש, שגורמת לדאגה גדולה וחרדה בקרב גדולי ומאורי הדור.

הראשונים לחצות את הקווים, הן שתי ישיבות חרדיות של החסידויות המרכזיות 'גור' ו'נדבורנה', שהחלו להכניס את לימודי הליב"ה מהדלת האחורית, במסגרת לימודי הקודש בישיבה.

ל"כיכר השבת" נודע, כי שתי הישיבות נכנעו ללחצי משרד החינוך והחלו בהליך הכנסת מקצועות חול במסגרת לימודי הקודש בישיבה, וזאת כדי לקבל תקציב של 100%, כפי שזוכה כל תיכון במדינת ישראל. בכך, בתקדים מסוכן, הפכו הישיבות לתיכונים חרדים.

הישיבות המדוברות הן "חידושי הרי"מ" המשתייכת לחסידות גור בתל אביב, וישיבת נדבורנה בבני ברק.

יצוין, כי הגדרתן המשפטית של הישיבות החרדיות ככלל במשרד החינוך היא "תרבותי-ייחודי", כאשר מנגד כל תיכון אחר זוכה לתואר "מוכר שאיננו רשמי".

מבדיקה שערכנו במערכת האינטרנטית "הכל אודות מוסדות החינוך", עולה כי אכן שתי המוסדות המדוברים מוגדרים כעת כ"מוכר שאיננו רשמי", מה שמעיד על הכנסת לימודי הליב"ה.

בנוסף, בישיבת "חידושי הרי"מ" של חסידות גור, החליטו להסוות את הכנסת לימודי הליב"ה על-ידי הגדרת שמו של המוסד בשם: "ביה"ס חינוך לנוער", וזאת בזמן שפרטי ההתקשרות של המוסד המופיעים במערכת האינטרנטית, מובילים אל ישיבת "חידושי הרי"מ".

ישיבת נדבורנה, "מוכר שאינו רשמי", מעמד שונה מזה שלו זוכים שאר המוסדות (צילום מסך)
ישיבת חידושי הרי"מ בתל אביב, הפכה ל"ביה"ס חינוך לנוער" (צילום מסך)

בשיחה שקיימנו עם מזכירות ישיבת נדבורנה בבני-ברק, אישרו שם את הפרטים והוסיפו: "יש לנו מסגרת כזו בתוך הישיבה, למי שרוצה ומתאים לזה".

את מזכירות ישיבת חידושי הרי"מ לא היה ניתן לאתר עד לשעת פרסום הידיעה.

יצוין, כי במסגרת לימודי הליב"ה לומדים התלמידים במוסדות שפות, ספרות, מתמטיקה, טבע, מדע וטכנולוגיה.

גדולי ישראל הבהירו: לא להחדרת לימודי ליב"ה

בתקופה האחרונה, עם היוודע רצונם של אנשי משרד החינוך להכניס את לימודי הליב"ה לתוככי עולם הישיבות יצאו גדולי ישראל במתקפה חריפה נגד ההחלטה.

מרן ראש הישיבה הגאון רבי אהרון לייב שטיינמן תקף את התוכנית ובמכתב שפרסם נאמר: "מה שבאים כיום להתערב ולדרוש מאיתנו לשנות את סדרי הלימוד על-ידי הוספת עוד שעות של לימודי חול ומאיימים בשינוי תקציבים", הוסיף ראש הישיבה, "הלא שיתבוננו הם בעצמם לאיזה הצלחות הגיעו בחינוך רח"ל".

הגראי"ל שטיינמן הוסיף וכתב כי "יש לעמוד כחומה בצורה ולא לשנות כחוט השערה מדרך החינוך שקיבלנו וחינכנו עד היום. ונקווה שנצליח להמשיך לחנך את ילדינו עד ביאת גואל צדק בלי שום שינוי".

הגראי"ל שטיינמן התנגד לליב"ה, "יש לעמוד כחומה בצורה" (צילום: פלאש 90)

גם כ"ק האדמור מויז'ניץ תקף את הכוונה להכניס את לימודי הליב"ה לעולם התורה, ובמסגרת משא חיזוק שנשא בפני אלפים אמר: "עוררתי על כך בחג השבועות ואני חוזר על כך שוב, נלך בעניין החשוב הזה למלחמת חורמה, לא נכנע ולא נוותר. אין להתערב בחינוך הטהור", אמר האדמו"ר.

"כשסבי בעל האמרי חיים מויזניץ זצ"ל נשאל האם להתיר לימודי חול בעברית ב'חיידרים' שלנו הוא השיב שלא צריך את הכסף אם יתערבו לנו", הוסיף האדמו"ר מויז'ניץ.

האדמו"ר מויז'ניץ סיפר כי לפני תקופה קצרה, כשהתקיימה אסיפה בביתו של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן בנושא שמירת החינוך הטהור, "אמרתי בשם אבי בעל ה״ישועות משה״ זצ"ל כי אם השלטונות או משרד החינוך ינסו לכפות עלינו ללמוד גמרא מסויימת בבוקר ומסכת אחרת בערב, נעשה בדיוק הפוך".

"צריך להבהיר זאת לכולם כי בנושא הזה אין שום פשרות, לא נקבל שום התערבות בתכנים. אני פחות חושש מאלו המנסים להילחם בנו אלא יותר מאלו המציירים עצמם כאילו רוצים לדאוג לנו לטובתנו אך בעצמם מטרתם להתנכל לעולם התורה", חתם האדמו"ר את דבריו הנחרצים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר