מרן הרב עובדיה / טור אישי

זכה הדור שלנו לשני גדולי דור, במובן הרחב והמדוקדק של המושג - מרן הרב אלישיב זצ"ל ומרן הרב יוסף שליט"א. גדלותם, אינה עומדת בשום יחס למצבו של הדור הנוכחי (מאמרים)

עו"ד דב הלברטל | כיכר השבת |
דב הלברטל (צילום ארכיון: כיכר השבת)

זכה הדור שלנו לשני גדולי דור, במובן הרחב והמדוקדק של המושג - מרן הרב אלישיב זצ"ל ומרן הרב יוסף שליט"א. גדלותם של שניהם אינה עומדת בשום יחס למצבו של הדור הנוכחי, אלא שייכת לחלוטין לדורות קדומים. הרב אלישיב הסתלק מאיתנו, ועם ישראל נותר עם הרב יוסף כגדול דור יחיד בקנה מידה דומה.

ההגדרה של גדול דור, מתייחסת למכלול האשיות: גדלות בתורה, יראת שמים ומדות. אך אין די בכך, אלא שיש לבחון את מדת ההשפעה על הדור ועל הדורות הבאים.

גדלותו של הרב עובדיה בתורה, אינה נתפסת. אמר לי אברך חסידי, תלמיד חכם גדול, המזדמן לעיתים לקראוון, שאם היו מוצאים את כתביו של הרב עובדיה בגניזה הקהירית, היו מעריכים שמדובר באחד הגאונים הקדמונים. מי שרק פותח תשובה אחת בשו"ת "יביע אומר", עומד נדהם ונפעם כאחת, בלא יכולת להכיל את רמת הבקיאות והגאוניות.

אך זה לא רק שהרב עובדיה כותב בעצמו בכל תחומי ההלכה, ובספרי השו"ת וההלכה שלו מקיף את כל תחומי הספרות היהודית – אלא שהוא מעצב לדורות את עולם ההלכה של היהדות הספרדית.

ספרי ה"ילקוט יוסף", שחיבר בנו, המסכמים את פסקיו של הרב עובדיה בכל ענפי ההלכה הנוהגת, ומתומצתים מתוך ספריו הרבים, מצויים בכל מקום בארץ ובעולם. ניתן למצוא אותם לא רק בכל בית כנסת וישיבה, אלא גם בספריות שבבתי חולים, בתחנות מרכזיות של אוטובוסים ורכבות, והיכן לא. בכל ספריה, תהא המצומצמת ביותר, מצויים חיבורים אלה.

בכך, הפך הרב עובדיה לפוסק האולטימטיבי לדורות של יהדות ספרד, כשם שה"משנה ברורה" הפך לפוסק של האשכנזים.

השפעתו המכרעת של הרב עובדיה על הדור, מתקיימת בשני מישורים: הפוליטי והחברתי, ובעיקר, ההלכתי. באצילותו, ענוותנותו והכריזמה שלו, הרב עובדיה הוא זה שמרומם את יהדות ספרד, ומאחד אותה. עד אליו, התקיימו מגזרים שונים, על פי ארצות המוצא, עם מנהגים, הלכות ונוסחי תפילה מגוונים. סידור התפילה עם הסכמתו ועל פי נוסחיו, הוא הנוהג בקרב הרוב המכריע. השפעתו משתרעת, במישרין ובעקיפין, על מאות אלפי איש, בארץ ובעולם.

בעוצמת אישיותו, ובאמצעות התנועה הפוליטית שהוא מנהיגה הרוחני, הפך הרב עובדיה לגדול המחזירים בתשובה בכל הדורות. במסירות נפשו העצומה של הרב עובדיה לתורה, עוד משנות צעירותו, בהן היה מכתת רגליו לשיעורי תורה, אפילו לכמה בודדים, ואף יסד את המושג של קביעת עיתים לשיעורי תורה - מגדל דור חדש של רבנים, דיינים, ראשי ישיבות ובעלי בתים השוקדים על תלמודם ואחראי לפתיחתם של אין ספור מוסדות תורה וחסד, בארץ ובחוץ לארץ.

מעמדו ועצמתו של הרב עובדיה, משתקפים גם בעובדה שאף רב ספרדי, חשוב וגדול ככל שיהא, לא יעיז לצאת בפומבי כנגד הכרעתו. זאת למרות שרבנים ספרדים גדולים מחוגי בני הישיבות הספרדים, אינם מסכימים איתו בנושאים שונים וחשובים. אך מעמד העל של הרב עובדיה, כאיש ההלכה וכדעת התורה, מכריע.

חילוקי הדעות עם האשכנזים, אם זה בשיטת הלימוד, או בדרך הפסיקה או בהנהגה פוליטית ובהכרעות הלכתיות שונות – גם אם מתגלעות לעיתים בחריפות –אינן מעיבות במאומה על גדלותו. יש גם להבין בהקשר זה, את ניסוחיו החריפים לעיתים של הרב עובדיה, שבהיותם סוג רטוריקה האופיינית לו, אין בהם כדי לשקף את הערכתו האמיתית לגופם של דברים.

ניתן לומר, כי מאז מרן הרב יוסף קארו, לפני כחמש מאות שנה, לא קם ליהדות ספרד גדול בקנה מידה של הרב עובדיה. אין בכך כדי לגרוע חלילה מגדלותם של החיד"א, או הבן איש חי, שיתכן שבהיותם קדומים יותר, מעמדם הרוחני היה גדול יותר, אך עם כל זאת, נראה כי גדלותו של הרב עובדיה - בהתחשב בירידת הדורות והשפעתו העצומה על הדור - רבה משלהם.

הרב עובדיה הוא גם הדמות הרבנית המוכרת והמשפיעה ביותר מחוץ לגבולות המגזרים החרדי והדתי, בהיותו מי שאינו מהסס לקחת אחריות בכל תחום, גם אם אינה פופולארית באותה עת. יעיד על כך הסיקור המתמיד בכלי התקשורת החילונית הישראלית במשך עשרות שנים, וכן ובתקשורת העולמית.

פרסומו העולמי, יחד עם התפקידים הממלכתיים שמילא והמפלגה אותה מנהיג, לא שינו ולא פגעו כהוא זה בלמדנותו ומידותיו. תעיד על כך גם עובדת הקמתה של משפחתו המפוארת, בניו וחתניו חכמי התורה ואישי המעלה.

כמו הרב עובדיה לא יקום עוד, כי גדלות לא ניתנת לירושה, וגדלות כשלו לא קיימת ולא תתקיים. הוא בנה עצמו במו ידיו, ללא יחוס מיוחד, מתוך עוני מרוד, בהיותו מופת לכך שתורה מונחת בקרן זווית וכל הרוצה ליטול יבוא ויטול, ומי שמקיים את התורה מעוני, סופו לקיימה מעושר.

בעוד עשרות שנים בודדות לא יאמינו שאדם כזה יכול היה להיות קיים בדורנו. מי יתן, וישלח לו ד' ארוכה שלמה למכתו וירפאהו, וישוב לרומם את הדור ולהתקיים על ממלכתו לאורך ימים ושנים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות