הפרופסור מלכה שפס:

"ניסו למנוע ממני את התואר בגלל שאני אישה חרדית"

מלכה שפס, הפרופסור החרדית הראשונה שמונתה לדיקן באוניברסיטת בר אילן אומרת בראיון לכיכר השבת כי חשה בעבר ביחס שונה בגלל היותה חרדית: "ניסו להתנכל ואף למנוע ממני את קבלת התואר". בעלה, הפרופ' הר' דוד שפס: "אני גאה בה כמו תמיד. הייתי בטוח שהיא תקבל את התואר" (חרדים, חדשות)

אפי ליברמן | כיכר השבת |
הפרופסור החרדית מלכה שפס (צילום מסך)

אחרי שעשתה היסטוריה והדהימה את המגזר החרדי והחילוני כאחד, עת שמונתה לדיקן באוניברסיטת בר אילן, ואחרי שגזרה על עצמה שתיקה קצרה, הפרופסור מלכה שפס, תושבת העיר החרדית בני-ברק, אומרת בראיון ל'כיכר השבת' כי הרגישה לא פעם יחס שונה בגלל היותה אישה חרדית.

שפס, נולדה בארצות הברית למשפחה נוצרית, כמרי אליזבת קרמר, אך כשפגשה את בעלה לעתיד הרב דוד שפס ב-1968 היא התגיירה.

את תואר הדוקטור שלה על דפורמציות סינגולריות של עקומות במרחב, היא כתבה באוניברסיטת הרווארד. ב-1972 היא עלתה לישראל עם בעלה, ולאחר שעבודת הדוקטור מהרווארד אושרה, היא החלה לשמש כמרצה באוניברסיטת תל-אביב.

ב-1977 עברה שפס למחלקה למתמטיקה באוניברסיטת בר-אילן, שם קודמה למשרת פרופסור מן המניין ב-2006, ובשבוע שעבר מונתה לדיקן המחלקה למדעים מדויקים.

"רציתי שייראו את הצד החזק של הנשים"

"חשבתי על-זה יותר מהצד שהתואר ילך לאשה, מאשר לאישה חרדית. רציתי שייראו את הצד החזק של הנשים. הרגשתי שאני מייצגת גם את המגזר החרדי".

"אני האישה הראשונה עם התואר הזה, מאוד התרגשתי, עשיתי את התואר בגלל שזהו תפקידי בחיים", אומרת הפרופ' שפס בשיחה ל"כיכר השבת".

לדבריה, ילדיה התרגשו אף יותר ממנה, זאת כאשר במקביל השכנים כלל לא מעודכנים בשדרוג: "הילדים מאוד גאים בי, הם שמחו מאוד. לעומת זאת השכנים בבניין שלי לא יודעים שקיבלתי את התואר, לא סיפרתי להם".

הדרך אל התואר הנחשק לא הייתה קלה עבורה, בשונה מסטודנטים אחרים לה היו לבטים לא מעטים, אך בסוף היא ניצחה והביאה כבוד למגזר החרדי: "לא התכוונתי להיות דיקנית, אלא שוכנעתי על ידי חברה - פרופסורית, שאמרה לי שהתואר חשוב בכדי לחזק את המגזר הנשי. אני דווקא רציתי להמשיך את המחקר שלי במתמטיקה".

"לחילונים יש הרבה דעות קדומות נגד חרדים"

היא מספרת, כי אחד מהפוליטיקאים החרדים ששמע כי ברחוב רשב"ם, בסמיכות למעונו של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי - מתגוררת פרופסורית חרדית, ישב עמה לשיחה בעבר: "הוא אמר לי שאדם שיש לו תפקיד ציבורי צריך למלא את תפקידו בצורה הטובה ביותר. אז בתפקידי אני צריכה לדאוג לכולם וכך אעשה, אני מקווה לדאוג לשגשוג הפקולטה והמחקר" אומרת שפס.

זה זמן רב שאנו עדים לנשים חרדיות שחוששות לצאת לשוק העבודה הכללי, הפרופסור החרדית מבינה את החשש: "יש לנשים חרדיות ממה לחשוש, כיום לחילונים יש הרבה דעות קדומות נגד חרדים וזה תמיד יכול לפגוע בנו. אני רואה מצד שני שיש מקומות שעושים השתדלות לקבל חרדים וערבים".

התשובה הזו מגיעה לאחר או אולי אפילו בגלל שהיא עצמה חוותה יחס עוין עקב היותה חרדית: "הרגשתי שמסתכלים עלי אחרת בגלל שאני חרדית, אפילו הייתה מידה מסוימת של התנכלות, לי אישית לא אמרו כלום אבל מאחורי גבי דיברו עליי לא מעט וניסו להתנכל אלי ואף למנוע ממני את קבלת התואר".

בעלה, הרב פרופ' דוד שפס שישב לצידה במהלך הראיון, אומר לנו בדמעות כי לא היה לו כל צל של ספק שהיא ראויה לקבל את התואר: "אני גאה בה כמו תמיד. הייתי בטוח שהיא תקבל את התואר".

הקשר עם הרבנית קניבסקי

על כל צעד במהלך הקריירה, הפרופסור החרדית נהגה להיוועץ עם הרבנית בת שבע קנייבסקי ע"ה, כך מספר בעלה: "התייעצנו הרבה עם הרבנית. אשתי הייתה נוהגת להתפלל אתה בכל יום, אני זוכר את הימים שהיו לה שאלות, הרבנית הכניסה אותה לחדרה ושם הם התייעצו".

"זה לא עניין של שני חרדים שהלכו ללמוד באוניברסיטה אלא זה עניין של שני פרופסורים שהתחרדו" אומר בנימה השקפתית הפרופסור הר' שפס.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר