לקראת הסיבוב השני

פתח תקווה: החשש מסיעת "ביחד" יכריע את הבחירות

תושבי העיר פתח תקווה יצאו בשבוע הבא בפעם השנייה אל הקלפיות להכריע את זהות ראש העיר הבא בין אורי אוהד ואיציק ברוורמן. מפלגות ש"ס, יהדות התורה והבית היהודי התאחדו לקראת המשא-ומתן בבלוק משותף וצפויים להתנות את התמיכה באי צירופה של סיעת "ביחד" לקואליציה. כל הפרטים (בארץ)

אפי ליברמן | כיכר השבת |
סיבוב שני. איציק ברוורמן ואורי אוהד (צילומים: דפי הפייסבוק של אוהד וברוורמן)

המאבק על קולות החרדים: ביום שלישי בשבוע הבא, החל מהשעה 13:00 בצהרים ועד לשעה 22:00 בערב, תושבי העיר פתח-תקווה יצאו אל הקלפיות לבחור בסיבוב שני את זהות ראש העיר, לאחר שבסיבוב הראשון, לא היה מועמד מתוך חמשת המועמדים לתפקיד, שהצליח להשיג תמיכה העולה על 40% כפי שנקבע בחוק.

לסיבוב השני הגיעו ראש העיר המכהן, אורי אוהד ועו"ד איציק ברוורמן, השניים נאבקים על כל קול בכדי לנצח את הבחירות. רמי גרינברג, שצבר פופולאריות אך נכשל והגיע למקום השלישי בבחירות, הודיע על חבירה לאורי אוהד, צעד שעורר תמיהה גדולה בעיר מאחר והקמפיין של גרינברג התמקד בעיקר נגד אורי אוהד.

למרות החבירה, ההערכה הרווחת בעיר היא כי תומכי גרינברג לא ינהרו אחריו להצביע לאוהד, והמאבק על כל קול בין אוהד לגרינברג נמצא בשיאו.

בסיבוב הראשון, תושביה החרדים של העיר תמכו באורי אוהד, בהוראת הרבנים, לאחר שסיעות ש"ס, יהדות התורה והבית היהודי, חתמו עמו על הסכם לתמיכה במועמדותו. אך כעת, בסיבוב השני, הכל שוב פתוח והחרדים טרם הודיעו על תמיכה באחד מן המועמדים, ושניהם, מחזרים כעת אחר קולות החרדים.

דבר אחד כן ברור, והוא ההסכמה בין כל המפלגות הדתיות והחרדיות על הליכה כבלוק אחד לכל מו"מ קואליציוני וכך גם בנושא התמיכה באחד מן המועמדים לראשות העיר.

בכיר ב'יהדות התורה' בפתח תקווה, אומר בשיחה עם "כיכר השבת" כי "אנחנו הולכים כבלוק אחד בכל נושא, כך קבענו במהלך הבחירות עוד בסיבוב הראשון".

בבחירות הללו המפלגות הדתיות התחזקו משמעותית. יהדות התורה הכפילה את כוחה לשני מנדטים, ש"ס זכתה לשלושה מנדטים וכך גם הבית היהודי קיבלו שלושה מנדטים.

"גדולי ישראל יכריעו למי להצביע, אך עדיין לא התקבלה החלטה", אומר הבכיר, לדבריו הם התאכזבו מהמועמד אורי אוהד שלא סיפק את הסחורה בגיבוש התמיכה החילונית במועמדותו בסיבוב הראשון. "הוא קיבל מאיתנו תמיכה פעמיים, האחד עם פרישתו של יצחק אוחיון, למרות שהיה מועמד חרדי באותו זמן. בגללנו הוא נבחר, היה זה על חודו של קול. והשני, בסיבוב הראשון של הבחירות בשבוע שעבר, אבל הוא לא סיפק את הסחורה, הוא אפילו לא הביא את הקהל שלו בסיבוב הראשון".

לדברי הבכיר, ההכרעה תיפול סמוך למועד הבחירות כפי שקרה בסיבוב הקודם: "אני אישית תומך באורי אוהד, אבל מרן הרב שטיינמן אמור להכריע ממש בימים הקרובים בסוגיה הקשה הזאת. גם בפעם הקודמת ההחלטה הסופית התקבלה יום לפני הבחירות, הציבור החרדי לא ממהר להכריז על תמיכה".

נציגי 'יהדות התורה' בפ"ת: אליהו ברוכי וישראל פרידמן (צילום: כיכר השבת)

"אנחנו תמכנו בו מפני שיש לנו הכרת הטוב אליו אך אנחנו רוצים ללמוד את השטח, לא ברור שהשטח כולו איתו", אומר הבכיר ומגלה כי הציבור החרדי נמצא במצב הטוב ביותר שהיה לו עד כה בעיר, "כל המועמדים הבטיחו שהם יישמרו על הסטאטוס קוו, על השבת, וכולם רוצים את החרדים, ומצבינו מאוד טוב".

אחד משיקולי התמיכה המכריעים הוא כפי הנראה הנושא של מפלגת "ביחד". המפלגה החדשה, הצליחה להכניס ארבעה נציגים למועצת העיר, והחשש מפניה גובר.

מפלגת "ביחד", הסתירה במשך כל הקמפיין את השתייכות פעיליה לתנועת "בני ברוך" של מיכאל לייטמן, שהקימה את מכללת "קבלה לעם" ומוכרת גם בשם "הערבות". הקבוצה אומנם לא מוגדרת ככת, אך פועלת ככזו. בימים שלפני הבחירות, פעל ארגון "יד לאחים" להזהיר את תושבי העיר מפני המפלגה המסוכנת הזו.

"יש כאן את הנושא של מפלגת 'ביחד' שאורי אוהד אמר כי מבחינתו הוא מכניס אותם לקואליציה וזאת בניגוד לדעתו של המועמד השני איציק ברוורמן שאמר כי לא יכניס אותם", אומר הבכיר מיהדות התורה ומרמז כי בעקבות כך, סיכויי התמיכה באוהד בסיבוב השני קלושים.

גורם חרדי נוסף במסדרונות העירייה אומר ל"כיכר השבת" כי החרדים והדתיים צפויים להתאחד בדרישה שלא לשבת יחד עם מפלגת "ביחד" סביב שולחן הקואליציה. "מדובר בסכנה עצומה לכל דבר שבקדושה", הוא אומר.

יהדות התורה, ש"ס והבית היהודי חותמים עם אורי אוהד, בסיבוב הראשון (צילום: יח"צ)

לשאלתנו, באשר לסיכויים כי החרם יצלח בידם, הוא אומר כי "ימים יגידו". לדבריו, סיכויים גדולים שלא תהיה הוראה רשמית של הרבנים להצביע עבור אחד מן המועמדים.

"חשוב לזכור", הוא מוסיף, "שמדובר בסיבוב שני של בחירות. אם בסיבוב הראשון לא יצאו הרבה תושבים אל הקלפי, הרי שבסיבוב השני, יצאו עוד פחות. לעומת זאת, הציבור החרדי הנשמע לרבנים, יגיע אל הקלפי וימלא את חובתו, כך שבכוחו בהחלט להכריע את הבחירות".

יו"ר ש"ס בפתח-תקווה, אוריאל בוסו, אומר ל"כיכר השבת" כי טרם נפלה ההחלטה במי יתמכו והאם יחרימו את מפלגת "ביחד". לדבריו, "מחכים להחלטת מועצת חכמי התורה ויו"ר התנועה הרב אריה דרעי".

אביהו סופר, מועמד 2 במפלגת "ביחד" הגיב בשיחה עם "כיכר השבת" על החרם המסתמן מצד החרדים: "אנחנו מזמינים את כולם לשבת יחד כמו שעם ישראל תמיד ישב יחד, דתיים חילונים, צעירים ומבוגרים, אנחנו רואים בכולם שותפים".

סופר דוחה את הטענות על החרם, ואומר כי "אנחנו שמענו שאף אחד לא מתעסק בחרמות, תוצאות הבחירות כבר ידועות - יותר מאחת עשרה אלף איש בחרו בנו, ולכן קשה להחרים רבע מהעיר. חלקינו הגדול אנשים דתיים שמכבדים את כל החרדים".

אורי אוהד ראש העיר המכהן והמתמודד לקדנציה נוספת, נשמע רגוע למדי, לא ניראה כי הוא חושש לכיסאו. בסיבוב הראשון הוא כאמור זכה לברכתם של גדולי ישראל בעת שביקר במעונם, אך כעת הוא מסרב להצהיר בבטחה כי התמיכה עודנה קיימת.

רמי גרינברג תומך באורי אוהד (צילום: דף הפייסבוק של אורי אוהד)

"תשאל את החרדים, אני לא הדובר שלהם. כולם מדברים עם כולם", אומר אורי אוהד בשיחה עם "כיכר השבת". על טענת החרדים כי הוא לא הביא מספיק קולות מהציבור החילוני, אוהד דוחה זאת באופן נחרץ: "אני הבאתי מספיק קולות אך לא מספיק קולות כדי לקבל 40% בכדי לנצח".

אוהד מבקר את ההתלבטות החרדית בינו לבין המועמד השני איציק ברוורמן: "השאלה היא מאוד פשוטה, עם מי אתה הולך לבחירות, האם מועמד שהוא שותף שלך, שאתה חושב שהוא יכול לקדם את העיר, או יכול לעשות טוב לציבור שאתה מייצג או שלא. אני חושב שאני טוב לכל התושבים".

אוהד מוסיף ואומר כי לדעתו הוא עזר לא מעט לציבור החרדי בעיר ויעידו על-כך מנהלי המוסדות: "צא ותבדוק אצל מנהלי המוסדות, אצל אנשי החינוך ואצל מי שבאמת יכול לומר לך האם אני טוב לציבור החרדי או שלא, ואז נדע".

ומה עם החרם המתגבש על מפלגת "ביחד"? שאלנו את אוהד, שמשיב: "שיסבירו לי למה, אולי גם אני לא אשב איתם, נו בחייך - אין דבר כזה, אני לא חושב שהם נגד הדת".

עו"ד איציק ברוורמן, המועמד לראשות העיר, אומר בשיחה עם "כיכר השבת" כי מבחינתו הוא ישמח לקבל את תמיכת החרדים: "אני אשמח להיפגש עם כל מי שיירצה לתמוך בי, אנחנו יושבים עם כולם - גם עם החרדים, אנחנו מנסים לגרום לתמיכה, אך החלטה אצלם עדיין לא התקבלה ונמתין בסבלנות".

ברוורמן, מסרב לפסול מפלגה כזו או אחרת, אך מבהיר כי "כל מי שיתמוך בי ויחליט שהוא רוצה להצטרף לקואליציה שלי על בסיס קווי היסוד שאני אקבע, מוזמן לעשות זאת. זה לא משנה אם הוא חילוני או חרדי, אין לזה שייכות".

ברוורמן בטוח בניצחונו לאור זאת שהוא סבור כי מתנגדיו של אוהד שהצביעו למועמדים האחרים יעבירו את אליו את תמיכתם: "אני הולך לנצח, רוב הציבור אמר 'לא' לראש העיר המכהן, הם נתנו את תמיכתם למועמדים השונים בסיבוב הראשון, וכעת הם מתאחדים סביבי. כל המצביעים נגדו עוברים עלי".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר