מדברים על שלום, אבל אין צדק

אפליה בחסות החוק: ליתום החרדי אין קצבה, לערבי יש

מזה כשנה נאבק יוסף, יתום חרדי כבן 20 בכדי לקבל את קצבת השארים כמו כל יתום בישראל, הוא נתקל בחומות בצורות בשל החוק המסרב להעניק לו את הקצבה עקב היותו בחור ישיבה. בשונה ממנו, יתום ערבי שלא ישרת בצה"ל או בשירות הלאומי, דווקא כן יקבל את הקצבה. הביטוח הלאומי: 'העניין נמצא בטיפול' (חרדים)

אפי ליברמן | כיכר השבת |
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90, למצולמים אין קשר לכתבה)

יתום חרדי? לא מגיע לך קצבאות: האפליה בין חרדים לשאינם נמצאת, כך מסתבר, גם במקרים טראגים וכואבים. בעוד יתום ערבי ימשיך לקבל את קצבת השארים מהביטוח הלאומי גם לאחר גיל 18- וגם במידה שלא שירת בשירות צבאי, אזרחי או לאומי, עמיתו החרדי לא יקבל אותה.

יוסף סגל (20) התייתם כשהיה בגיל שמונה וחצי, אביו הרב גיל ז"ל הלך לישון בשעות הערב המאוחרות ולא קם בבוקר, צוותי הרפואה שהוזעקו חיש מהר לביתו לא הצליחו להחיותו והוא השיב את נשמתו לבוראו. מאז חיי משפחת סגל השתנו מהקצה אל הקצה, מעבר לפן הרגשי והאבדה הקשה בהילקח ראש המשפחה לגנזי מרומים, בנם נאלץ לנהל מאבק על מחייתו - קצבה המגיעה לו כמו לשאר היתומים בישראל, ואינה ניתנת לו מאז הגיע לגיל 18.

בתוך כל המאבק הזה, נאלצה משפחתו של סגל להבין ולקבל את האמת הקשה והכואבת לפיה ליתום חובש הכיפה לא מגיעות קצבאות אשר מגיעות בקלות ליתום החילוני או בן המיעוטים.

"מדובר ביתומים ללא משענת כלכלית"

יוסף, תלמיד ישיבה ובן יחיד, מסביר בשיחה עם "כיכר השבת" את מלחמתו לקבלת קצבת יתומים: "עד לגיל 18 הייתי מקבל עפ"י חוק קצבת שארים על סך 1600 ש"ח בתוספת השלמת הכנסה על סך 1000 ש"ח מדי חודש".

יתום חרדי? לא מגיעה לך קצבה (צילום אילוסטרציה: פלאש 90, למצולמים אין קשר לכתבה)

"לפי החוק הנוכחי, כיום אני זכאי לקצבה רק עד גיל 18. לאחר גיל 18 עד גיל 24 זכאי לקצבה רק מי שלומד במוסד על יסודי מוכר - השלמת בגרויות עד כתה י"ב, או שמשרת בצבא ובשירות לאומי, כמו-כן זכאי לקצבה סטודנט במסלול עתודה. תלמיד ישיבת הסדר מקבל את הקצבה, גם אם הוא משרת שירות מקוצר של שמונה חודשים. עפ"י הידוע לי, יתומים המשתייכים למגזר הערבי מקבלים את הקצבה עד גיל 20 למרות שהם אינם משרתים בצבא ובשרות לאומי כלל".

"בחורי ישיבה לא זכאים לקצבה, למרות שעפ"י חוק חל עליהם איסור לעבוד למחייתם, לעומת המגזר הערבי שעובד מגיל צעיר ובנוסף מקבל את הקצבה". סגל מוסיף: "מדובר ביתומים ללא משענת כלכלית, בתקופה של לפני חתונה בה מצבם הכלכלי ירוד עוד יותר".

מזה כ-10 שנים ישנן פניות רבות של משפחות הנמצאות במצב כלכלי קשה, בבקשה לשנות את המצב הקיים בו העוול זועק לשמים, סגל החל לזעוק רק לפני שנה.

הצעות החוק שהוגשו בנידון - נדחו

בשנים האחרונות, הוצעו שתי הצעות חוק בנידון, ע"י חברי-הכנסת ישראל אייכלר (יהדות התורה), ואברהם מיכאלי (ש"ס). ההצעות הונחו בפני ועדת שרים לענייני חקיקה ונדחו עקב התנגדות המוסד לביטוח לאומי ומשרד האוצר.

הצעת החוק שהגיש - נדחתה, ח"כ ישראל אייכלר (ארכיון: פלאש 90)

בנוסף, הוגשו שני ערעורים בנושא על-ידי שר הרווחה דאז, משה כחלון. וכן על-ידי שר הפנים לשעבר, אלי ישי. אולם הנושא עדיין תלוי ועומד.

ההתנגדות נובעת ככל הנראה מפני חשש מהשלכות נוספות באם יאשרו את הרחבת התקציב עבור תלמידי ישיבה יתומים בסך הכול של כארבעה מליון ש"ח, אז תשתנה ההגדרה גם לתחומים נוספים כגון קצבת נכות, קצבת זקנה וכדומה, והתקציב יורחב לעשרים וחמישה מליון ש"ח.

הביטוח הלאומי: "העניין מטופל ברמות הגבוהות ביותר"

יוסף מתרעם על האפליה: "מיותר לציין את הגיחוך שבדבר שבגלל הגדרות משפטיות מונעים קצבה מ-235 יתומים בשנתון, שוודאי אינם אשמים במצב. אם תוגבל הזכאות אך ורק למי שאינו עובד בפועל, לא יהיה את החשש, כפי המסתמן מחפשים גורמים מסוימים תירוצים, ע"מ להפלות לרעה מגזר מסוים, יש ברשותי שלושים חתימות של חכי"ם ממפלגות שונות התומכים בנו".

"בקשתינו היא לתקן את העוול המפלה יתומים חסרי משענת, הזקוקים נואשות לצרכים מיוחדים כגון, טיפולים פסיכולוגיים, ייעוץ חינוכי ועוד, ודווקא מהם שוללים את הצרכים הבסיסיים ביותר. מאות משפחות בישראל סובלות מחרפת רעב דבר יום ביומו". מסביר היתום את זעקת חבריו היתומים החרדים.

"העניין בטיפול", הביטוח הלאומי (צילום: פלאש 90)

ממשרד האוצר לא התקבלה תגובה.

חיים פיטוסי דובר הביטוח הלאומי מסר בתגובה: "מבלי להתייחס למקרה הספציפי, העניין מוכר לנו ומטופל ברמות הגבוהות ביותר כדי לנסות ולמצוא מענה לסוגיה".

כיכר השבת ימשיך ויעקוב אחר הנושא.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר