לקראת הגשת חוק הגיוס • ראיון

השר פרי: "מבין את החשש החרדי, הלומדים לא ייפגעו"

השר יעקב פרי, אומר בראיון ל"כיכר השבת" כי הוא מבין את החשש במגזר החרדי מחוק הגיוס הצפוי להיות מוגש בקרוב, אך תוקף את דברי הרבנים ובהם האדמו"ר מויז'ניץ שהורה שלא להתייצב בלשכות הגיוס: "צר לי מאוד שרבנים מסויימים רואים מהלך חשוב זה כ"מזימה". זו אינה מזימה, אלא שליחות" (חרדים, חדשות)

אפי ליברמן | כיכר השבת |
יעקב פרי (צילום: פלאש 90)

הסכנה ללומדי התורה עודנה קיימת ומרחפת מעל עולם הישיבות, אלפי תלמידים חוששים שיום יבוא והנקישה הבאה על דלת ביתם או בפנימייתם תהיה זו של חיילי המשטרה הצבאית שיבואו לעוצרם ומיד אחר-כך לגייסם לצה"ל.

זה חודשים רבים שמתנהלת לה מלחמת עולם בסוגיה זו, מיליונים רבים הושקעו, שעות רבות של דיונים קדחתניים ושתי וועדות שכל תפקידן הוא להביא בפני מליאת הכנסת חוק גיוס חדש שתפקידו יהיה לגייס חרדים - ברצון או בכפייה.

עם הקמת ממשלת נתניהו והאחים בנט-לפיד, לצורך השלמת המשימה, הוקמה "וועדת פרי", שמסקנותיה היו בגדר סכנה ללומדי התורה, וזאת בין היתר בעקבות הסנקציות פליליות כנגד המשתמטים שנכללו בהן.

מיד לאחר שוועדה זו השלימה את עבודתה, הוקמה "וועדת שקד", שתפקידה היה להכין את החוק הסופי, בימים אלו מתקוטטים חברי הועדה בשאלת הסנקציות, כאשר ההכרעה תתקבל כבר בשבועיים הקרובים.

את הוויכוחים הניטשים בבניין הכנסת, שומעים גדולי הרבנים בארץ, לאור חרדתם מהעלול להיגרם לעולם התורה שגם-כך ספג מהלומה תקציבית קשה מאז הוקמה הממשלה, סברו חלקם כי אל לתלמידים לשתף פעולה כלל וכלל עם הגורמים הצבאיים.

בשבת האחרונה, במהלך דברי התורה שנשא מרן האדמו"ר מויז'ניץ בטיש הסעודה השלישית בו לקחו חלק אלפי חסידים, קרא הרבי שלא להתייצב בלשכות הגיוס לשום צו. בדבריו אף הגדיר את הרבי כמזימה של אותם המנסים להתנכל לעולם התורה. כלשונו.

"זו לא מזימה, זו שליחות"

שר המדע יעקב פרי, מתייחס לחוק הצפוי לעבור, בראיון ל'כיכר השבת'. "לפני כחצי שנה הוטלה עלי האחריות לגבש רפורמת גיוס חדשה, כזו שתוכל לתת מענה לסוגיה רגישה וכואבת בחברה הישראלית כולה ושתדע לשלב את החרדים בשירות הצבאי, האזרחי ובשוק העבודה", מספר השר על גיבוש החוק בתחילת הדרך, "זהו אינו עוד חוק לספר החוקים, אלא רצון וצורך אמיתי של מדינת ישראל לשמור על חוסנה הביטחוני והחברתי".

השר תקף את דברי הרבי מויז'ניץ, ואמר כי זו "אינה מזימה אלא שליחות". לדבריו: "צר לי מאד שרבנים מסוימים רואים מהלך חשוב זה כ"מזימה". זו אינה מזימה, אלא שליחות המוטלת על כולנו, שמירה על מדינת ישראל, מדינתו של העם היהודי".

"לא מזימה, שליחות", גיוס חרדים לצה"ל (צילום: פלאש 90)

השר חוזר על אותן אמירות לפיהן החילונים המשרתים לא יכולים עוד לסחוב את האלונקה על גבם: "הנה כמה נתונים המעלים על נס את חשיבותה של אותה השתלבות, 10% מכל מחזור גיוס, הם תלמידי ישיבות. ציבור כל כך גדול לא יכול לעמוד מן הצד ולהגיד לעצמו שביטחונה של המדינה אינה הבעיה שלו. אנו עם אחד, מוקף אויבים, ולו "צבא עם" אחד, וככזה עלינו להמשיך לשמרו, לחזקו ולטפחו כמצוות ההגנה על הארץ".

שר המדע, מציג נתון לפיו מרבית החרדים ששירתו בצבא, השתלבו אחר-כך במעגל העבודה, כאשר לדבריו, בעת הזו שוקדים המשרדים השונים על תכנית לקליטת חרדים בשוק התעסוקה: "כ-87% מהחרדים אשר שירתו בצבא ובשירות האזרחי השתלבו בשוק העבודה הישראלי. אני מאמין שעם כניסת החוק לתוקף אנו נראה יותר ויותר חרדים משתלבים בשוק העבודה הישראלי, מיטיבים משמעותית את מצבם הכלכלי ותורמים לחוסנו של המשק הישראלי כולו. למצב זה נערכים כבר מהיום משרד הכלכלה והמועצה הלאומית לכלכלה, העמלים על בניית מערך רציני ומקיף, שבין השאר כולל תוספת של מרכזי הכשרה לתעסוקה לחרדים ותגבור המרכזים הקיימים".

"הקהילה החרדית היא חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית" אומר השר בהתייחסו לאווירת הקרע שמפלגתו יצרה.

"מבין את החשש"

"אני מבין את החשש בחברה החרדית", הוא אומר ברגע שבו מוצגים בפניו כותרות העיתונים החרדים מהן ניתן ללמוד כי החשש בקרב החרדים הוא כה גדול, "לאורך כל הדרך, היוו השמירה על ערכי התורה והעולם התורני נר לרגלנו. ברור לי שאורחות חייו של לומד התורה - בן הישיבה או הכולל - שונים, ולכן נבנה על ידינו תהליך ארוך טווח והדרגתי, במסגרתו דאגנו גם להבטיח, אם בדחיית הגיוס עד לגיל 21 ואם במסלולים ייעודיים המותאמים לחייו של בני הישיבות, את המשך השמירה על ערך לימוד התורה בשילוב עם ערך שירות המדינה".

השר פרי, שכאמור עמד בראש וועדת הגיוס, טוען כי עולם התורה לא יפגע מהחוק שיוגש, ואומר כי חרדי שירצה ללמוד לא יצטרך לעשות זאת כ"גנב בלילה": "אומר יותר מזה, החוק לא יפגע בעולם לומדי התורה, אלא להיפך, הוא ישמור עליו. אנשים אינם צריכים ללמוד תורה בארץ היהודים כ"גנבים בלילה". המתמידים, אותם אנשים שיוגדרו כעילויים, ימשיכו לשקוד על התורה בישיבות אבל לא כאנשים שחמקו מן הרשת אלא כיחידת העילית של עולם הישיבות שהמדינה כולה גאה בשכלם החריף וביכולת הלימוד שלהם ומעריכה את תרומתם. ישראל מכירה לראשונה - בחוק – בלימוד התורה, כחלק מאורחות חייה הרשמיים. מי שזומם "מזימה" נגד החרדים לא היה חותם על כך לעולם".

"החוק לא יפגע בלומדי התורה" (צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

"באמצעות יישום החוק" אומר פרי, "החברה הישראלית, אחרי דורות של ניכור וחוסר הבנה, תקלוט לתוכה את הציבור החרדי, ומבלי לפגוע באורח חייו הייחודי. יישום החוק הוא לא אינטרס חילוני ולא אינטרס חרדי- הוא אינטרס ישראלי לאומי המשותף לכולנו".

"במציאות בה אויבנו אינם עושים הבחנה בין דם יהודי חרדי לדם יהודי חילוני, אל לנו לעשות את אותה הבדלה. אנו עם אחד עם צבא אחד ומדינה אחת".

השר שבעברו נשא בתפקיד ראש השב"כ, אומר כי בראייתו גיוס לצה"ל הוא אחד הערכים החשובים: "כמי שלחם מעל ל-30 שנים במערכת הביטחון, וכמי שראה את חבריו הטובים ביותר מחרפים את נפשם למען הארץ הזאת, ברור לי כי אין דבר חשוב יותר מאשר הידיעה שכולם ביחד מתגייסים למען המטרה. כולם נותנים כתף".

יו"ר ועדת פרי מבקש לסיים את הראיון בציטוט של רה"מ הראשון דוד בן גוריון שלאחרונה ציינו 40 שנים לפטירתו: "איני יכול למצוא בתורה או בנביאים או בכתובים שלומדי תורה היו פטורים מהגנת המולדת" בישראל העצמאית אין התורה שלמה אם אינה כוללת גם תורת הגנת העם והמולדת".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר