הפילוג הליטאי

הרב הירש: מתגבש הסכם, אך עדיין אין לחזור ל'חדרה'

ברגע האחרון: הפילוג בישיבת הליטאית 'חדרה' לקראת ביטול? על פי הסיכומים שהושגו בין הגאון רבי משה הילל הירש לראשי הישיבה, בני הישיבה שנטשו את 'חדרה' ישובו אליה וזאת בתמורה להכנסת אנשי צוות חדשים לישיבה. הרב הירש להורי תלמידים הערב: יש 95% הסכמה, עדיין אין לחזור לישיבה (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
הרב הירש, הערב בכינוס הורי תלמידים (צילום: ישראל כהן)

לאחר שבועיים סוערים של ניסיונות פילוג הושגה פשרה: השבועות האחרונים עברו בסערה גדולה על ישיבת כנסת יצחק בחדרה, וזאת לאור הקרע בציבור הליטאי וטענותיהם של חלק מהבחורים כי "הנהגת הישיבה אינה כפופה דיה לגדולי הדור הגראי"ל שטיינמן והגר"ח קנייבסקי".

לראיה, הביאו את הכרעתו של המשגיח הגר"ט נוביק שקרא להצביע למפלגת 'בני תורה', כשהשיא היה בנאומו של ראש הישיבה הגר"י ארנברג בימי החנוכה בו כינה את אלו המנסים להשפיע על גדולי ישראל לפגוע בישיבה כאנשי דמים ומרמה.

בעקבות כך, הודיעו עשרות בחורים על פרישה יזומה ממסגרת הישיבה, כשבהוראת חלק מגדולי ישראל יזמו העסקנים פתיחת ישיבה חדשה עבור אותם בחורים.

במהלך השבוע האחרון, נעה המטוטלת בבתי גדולי ישראל לכאן ולכאן, כאשר מצד אחד הכריז נאמנו ותלמידו של הגראי"ל שטיינמן בשמו כי הוראתו המפורשת לבחורי ישיבת "חדרה" הינה "לעזוב את האזור".

הרב הירש הלילה: "בינתיים, שב ואל תעשה" (צילום: ישראל כהן)

מנגד, בשיחות סגורות טענו הגאון רבי משה הלל הירש ר״י סלבודקא ומי שנתפס בתקופה האחרונה כ"יורש הטבעי" בהנהגה הרוחנית, וכן הגאון רבי יהושע אייכנשטיין, כי דעתו של מרן הגראי"ל שטיינמן שונה לחלוטין, וכי הוא סבור שמי שעזב את הישיבה זכאי למסגרת חדשה אך ההוראה להפסיק את הלימודים אינה גורפת עבור כלל בחורי הישיבה.

ביום שישי האחרון, התפרסמה בכיכר השבת הקלטה, בה נשמע מרן הרב שטיינמן כשהוא מורה לאחד הבחורים לעזוב את הישיבה. הערב (מוצ"ש), תוכנן להתקיים כינוס גדול עבור התלמידים הפורשים והוריהם בראשות מרן ראש הישיבה הגראי״ל שטינמן שעומד מאחורי ייסוד הישיבה החדשה "תפארת התורה".

הרב הירש, נכנס ביום שישי האחרון אל מעונו של מרן הגראי״ל שטיינמן ואמר לו כי בכוונתו להוביל מהלך של פשרה. בשלב מסויים אישר מרן ראש הישיבה את כיוון הדברים כשהוא מתבטא כי הגרמ"ה הירש אדם גדול וניתן לסמוך עליו. עם צאת השבת נכנס שוב ר"י סלבודקא אל מעונו של הגראי"ל ועידכן אותו בפרטי ההסכם המתגבש כשמרן מתבטא שוב כי ניתן לסמוך על הרב הירש.

מייד לאחר מכן, יצא הגרמ״ה הירש אל אולמי 'באר מרים' בבני ברק, שם המתינו לו בחורים לצד הוריהם, כשהוא נושא בפניהם את הדברים הבאים: "מנסים לעשות הסכם כדי שנוכל להחזיר את הגלגל, שלא נצטרך להגיע למה שהיה".

"באמת, ברוב הנקודות יש כבר הסכמה", אמר הרב הירש אך סייג את דבריו באומרו כי בנושא הזה יש להגיע להסכמה של מאת האחוזים. "יש עדיין מספר נושאים שצריך עדיין לשמוע את דעתו של צד כזה או אחר ובנושא הזה צריך לחכות עד שתיהיה הסכמה מוחלטת".

"בינתיים", אמר הרב הירש "אני אומר לבחורים שיש לנהוג ב״שב ואל תעשה״. כל מי שעזבו את הישיבה ישארו בינתיים. אם לא נצליח להגיע להסכמה שכאמור ההערכה כעת 98 אחוז שנצליח", אמר הרב הירש "הרי שההחלטה הראשונה (לעזוב) - בעינה עומדת ובכל הכוח".

"שוב, אני מקווה שיהיה הסכם אך באם לא ההחלטה הראשונה היא בכל תוקף". הרב הירש הדגיש כי מכיוון שהוא נוסע לחו"ל, הרי שמינה אדם מיוחד מטעמו שביומיים הקרובים ינסה לגבש באופן סופי את ההסכם שיאפשר את חזרתם של ״הפורשים״ לישיבה.

במהלך דבריו, התייחס הרב הירש לכך שהגר״י ארנברג מודע לכך שיהיה פיקוח מטעמו על הישיבה וכן על קיום הפשרה באופן שיהיה מקובל על גדולי ישראל.

צילומים: ישראל כהן

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר