בעקבות הפרסום ב'כיכר השבת'

תוגש הצעה לתיקון הסעיף המפלה בין יתום חרדי וערבי

לאחר שנים של סבל, מסתמן פיתרון לאפליית יתומים חרדים במתן קצבת השארים: על פח הצעת חוק שיוזם חבר הכנסת נסים זאב וזוכה לתמיכתו של שר הרווחה מאיר כהן, תלמידי ישיבות ובנות סמינרים עד גיל 20 ימשיכו לקבל את קצבת השארים. יתום שסיפורו הובא ב'כיכר השבת': "מקווה שהעוול יגיע לסיומו" (חרדים)

צביקה ליברמן | כיכר השבת |
יוזם הצעת התיקון לחוק, ח"כ ניסים זאב (צילום ארכיון: פלאש 90)

סוף טוב: אמש (שלישי), נערכה פגישה משולשת בין שר הרווחה מאיר כהן, מנכ"ל הביטוח הלאומי וח"כ ניסים זאב, וזאת בעקבות הפרסום ב"כיכר השבת" לפיו ישנה אפליה חמורה בין יתומים חרדים ליתומים בני מיעוטים בתשלום קצבת השארים.

ח"כ זאב, העלה בפניהם של כהן ומנכ"ל הביטוח הלאומי מספר אפשרויות שיביאו לסיום הסאגה המתמשכת זה שנים, ולתיקון העוול שנגרם למאות יתומים חרדים.

לפי הצעתו של זאב, תוגש הצעת חוק חדשה שבה יוסר הסעיף המפלה בו נכתב כי רק יתום בגיל 21 ששירת בצה"ל יוכל לקבל את קצבאות היתמות.

בהצעה החדשה, הקריטריונים יעברו שינוי, הגיל יהיה מעתה שנה פחות מהגיל המצוין כיום, וכמו כן יוסר הסעיף שבו נכתב כי רק מי שמשרת את המדינה או למד לתואר יקבל קצבה.

חבר הכנסת זאב, שבסיום הפגישה המשולשת ארז את מזוודותיו וטס לברלין, סיפר בשיחה עם "כיכר השבת" על ההתפתחות הצפויה: "יש לי עשרים חברי-כנסת שחתמו על הצעת החוק שלי, החוק בעצם בא להשוות. אך השאלה איזו סוג של השוואה, יש עד גיל 20 ויש עד גיל 21 שהוא רק לחיילים".

"סיכמתי עם השר שבחוק יהיה כתוב עד גיל 20 וזה יהיה שווה לכל סטודנט שלומד - זאת אומרת ישנם בחורים שלא סיימו את לימודיהם עד הגיל הנקוב ולפי החוק הם יהיו זכאים למרות כך, כולל תלמידות בית יעקב. עד לרגע זה הם לא נכללו בחוק הנוכחי" אומר זאב.

"החוק בא לומר שכולם יהיו שווים על ידי תיקון הסעיף המפלה, בסעיף כתוב שמוחקים את המשפט שמגביל את בני הישיבות ובמקומו יהיה כתוב שכל אחד שלומד יהיה זכאי לתקציב". הוסיף ניסים זאב.

יוסף סגל, היתום החרדי שסיפורו פורסם לפני כחודש ב'כיכר השבת' ועורר את הח"כים לפעול בנושא, נשמע מעט אופטימי הלילה: "אני מאוד מקווה ומייחל שהפגישה אכן תביא להצלחה ותצמיח פירות טובים בזה שהעוול יגיע לסיומו. בהזדמנות זו אני אומר תודה רבה לכל העוזרים והמסייעים".

בשנים האחרונות, הוצעו שתי הצעות חוק בנידון, ע"י חברי-הכנסת ישראל אייכלר (יהדות התורה), ואברהם מיכאלי (ש"ס). ההצעות הונחו בפני ועדת שרים לענייני חקיקה ונדחו עקב התנגדות המוסד לביטוח לאומי ומשרד האוצר.

ההתנגדות נבעה ככל הנראה מפני חשש מהשלכות נוספות באם יאשרו את הרחבת התקציב עבור תלמידי ישיבה יתומים בסך הכול של כארבעה מליון ש"ח, אז תשתנה ההגדרה גם לתחומים נוספים כגון קצבת נכות, קצבת זקנה וכדומה, והתקציב יורחב לעשרים וחמישה מליון ש"ח.

יצויין, כי שר הרווחה מאיר כהן, הבטיח גם הוא את תמיכתו בהצעת החוק החדשה של ח"כ נסים זאב לכשזאת תובא להצבעה בוועדת השרים לחקיקה.

"בקשתינו היא לתקן את העוול המפלה יתומים חסרי משענת, הזקוקים נואשות לצרכים מיוחדים כגון, טיפולים פסיכולוגיים, ייעוץ חינוכי ועוד, ודווקא מהם שוללים את הצרכים הבסיסיים ביותר. מאות משפחות בישראל סובלות מחרפת רעב דבר יום ביומו". הסביר היתום החרדי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר