האם שר התחבורה פעל לטובת ידידו חסיד קרלין?

תחקיר 'אולפן שישי' טוען כי שר התחבורה ישראל כץ פעל לטובת חברה סינית, בראשה עומד יצחק קויפמן - חרדי חסיד קרלין וקבלן קולות מוכר. השר כץ בתגובה: "אני מכיר את איציק קויפמן ואפילו מחבב חלק מתכונותיו, אבל מעולם הוא לא פנה אלי לקדם נושא עסקי" (חדשות,חרדים)

צביקה ליברמן | כיכר השבת |
שר התחבורה ישראל כץ (צילום ארכיון: פלאש 90)

שר התחבורה פעל לטובת ידידו החרדי? בשנת 2012, יצחק קויפמן, הנמנה על הציבור החרדי, נכנס לשוק ייבוא אוטובוסים לארץ, והפך לבעלים של חברת צ'יינה מוטורס - יבואנית Yutong בישראל. עם הזמן החברה הפכה להצלחה, והצליחה לנגוס ברווחים של החברות המגבילות. לדברי מומחים בתחום, "הם הצליחו למכור כמות אדירה שלא הייתה מביישת חברה וותיקה".

לאחר שרבים הרימו גבות לנוכח הצלחת החברה, טוען תחקיר שפורסם ב"אולפן שישי", כי מאחורי הצלחתו של קויפמן, קבלן קולות במפלגת השלטון, עומד שר התחבורה, ישראל כץ, לו אחריות ישירה על חברות האוטובוסים.

השר, כך לפי התחקיר, פעל לטובת החברה הסינית. במהלך סיור שערך בסין, ביקר בחברה כשלצידו קבלן הקולות קויפמן. חודשים לאחר מכן, כשהאוטובוס הראשון הגיע לארץ, היה זה שר התחבורה שהגיע לטקס ואף בירך על כך שהאוטובוס עומד בכל התקנים, כל זאת שאיש מהנוכחים ומהצופים מהצד לא יודעים את ניגוד העניינים לכאורה: קבלן קולות שמסייע לשר בפריימריז, וזה מחזיר לו בקידום עסקי התחבורה בארץ.

שר התחבורה שעמד במרכז התחקיר, הגיב עם צאת השבת על הפרסום, ואמר "מדובר בכתבה מטעם שמנסה להציג מצג שווא, כאילו הרפורמה שממשלת ישראל ואני כשר תחבורה מובילים נובעת משיקולים פוליטיים ולא עניינים, תוך אי התחשבות מוחלטת בעובדי המפעלים בארץ"

השר מסביר מדוע התחקיר, לטענתו, בשקר יסודו: "כדי להצדיק את התזה הציג הכתב חלקי עובדות באופן מעוות והעלים עובדות שהיו מונחות בפניו. להלן העובדות: המדיניות החדשה קובעת שהממשלה ,שעסקה עד עכשיו ברכש באמצעות קרן מיוחדת (שעל פעילותה נמתחה ביקורת קשה בדוחות מבקר המדינה), תחדל ממעורבות בנושא והשוק יפתח לתחרות חופשית של חברות מהארץ ומהעולם, תוך מתן הגנה של 15% יתרון לאוטובוסים שמורכבים בארץ".

"ההליך התחרותי יחסוך לאזרחי ישראל למעלה ממיליארד שקלים כבר במהלך שלוש השנים הבאות ברובו על חשבון ריווחי אקסטרא של הבעלים הפרטיים".

לביקור עצמו שנראה בעיניי המתבונן מהצד כהתערבות של ממש במטרה לקדם את החברה הסינית של ידידו, הגיב השר כי מדובר היה בביקור מקצועי תוך ייעוץ משפטי: "כשר ביקרתי במפעל מרכבים, שהוא הגדול בתחום, ונפגשתי לאחר מכן פעמיים עם הנהלת המפעל כדי לשמוע את עמדתם. השתתפותי בטקס הגעת האוטובוס הסיני לנמל אילת נבעה משיקולים לאומיים של קידום יחסי הסחר בין ישראל לסין. בטקס השתתפה גם שגרירת סין בישראל והשתתפותי נבדקה ואושרה מראש ע״י היועצת המשפטית של משרד התחבורה".

"במהלך כהונתי השתתפתי בטקסים דומים גם של יבוא כלי רכב מסין (זוכרים את הפוסט על האוטובוס הסיני החשמלי שהובא ע״י חברת כלל?) וגם של השקת אוטובוס היברידי שיובא ע״י יעקב שחר מבעלי מרכבים ועוד. במהלך כהונתי קיימתי גם פגישות רבות, בארץ וגם בחו״ל, עם חברות מתחומי התחבורה. (בפגישות אלה הצגנו את פעילות המשרד והפרויקטים העומדים על הפרק והחברות הציגו את פעילותן. בכולן הובהר בצורה ברורה שישראל היא מדינה מסודרת, הכפופה להליכי מכרזים בהם אינני מתערב כשר)".

לדבריו, במהלך הפגישות בסין, לא רק קויפמן נכח, כך גם גורמי מקצוע מקומיים: "במסגרת ביקורי בסין קיימתי פגישות עם שר התחבורה הסיני ועם מספר חברות מתחומי התחבורה השונים ובניהן חברת האוטובוסים שעימה קשור מר קיופמן, שגם נכח בפגישה בהזמנת החברה הסינית. בפגישה זו ובפגישות הנוספות בהם השתתפו גם הגורמים המקצועיים במשרד התחבורה, לא נדונו כל עניינים עסקיים".

במהלך התחקיר עלתה הטענה כי השר שינה את התקנים בכדי שהקבלן החרדי יוכל לייבא לארץ את האוטובסים. השר אומר כי לא היו דברים מעולם: "הניסיון לרמוז כאילו שונו לאחרונה תקנים בתחום שדה הראייה של האוטובוסים באופן לא מקצועי ע״י הדרגים המקצועיים במשרד התחבורה, כדי לאפשר את הייבוא הסיני, הוא בגדר הטעייה של הציבור. הכתב ידע היטב, טרם שידור הכתבה, שהאוטובוסים הסיניים, כולל החברה עמה קשור מר קויפמן, עמדו בתקינה הישראלית והשינוי שבוצע, אחרי בדיקה קפדנית, של אימוץ התקינה האירופאית בתחום נעשה לבקשת חברת איסוזו היפנית ובהתאם למדיניות הממשלה ואינו נוגע כלל לחברות הסיניות, אבל זה לא הפריע לו לרמוז כי השינוי נעשה כדי לסייע למר קויפמן".

לעצם היכרותו עם קויפמן, אמר השר: "אני מכיר את איציק קויפמן ואפילו מחבב חלק מתכונותיו. יש לו כמובן גם הרבה מגרעות. אני יכול לשבת איתו ולדבר על הניגונים המיוחדים של חסידות קרלין, עליה הוא נמנה, או על כל נושא אחר, אבל מעולם הוא לא פנה אלי לקדם נושא עסקי בתחומים שקשורים למשרד התחבורה וגם אם היה פונה לא היה נענה".

"הוא מכיר היטב את גישתי בנושא כמו שמכירים רבים אחרים פעילים פוליטיים ולוביסטים. אגב הוא מזמן כבר לא הפעיל הפוליטי הבכיר שהיה בליכוד ומתברר כי את פעילותו בתחום הרכב הסיני החל עוד בשנת 2008 בזמן כהונתו של שאול מופז כשר התחבורה".

ביקשנו את תגובת העיתונאי יוסי מזרחי שערך את התחקיר, לנוכח ההאשמות החריפות מצד השר, אך זה בחר לסרב להגיב: "לא חושב שיש צורך. מאחל שבוע טוב לשר כץ ולידידו הטוב מחסידות קרלין, יצחק קויפמן".

איציק קויפמן מסר בתגובה: "שורת גופי מחקר בינלאומיים, מבקר המדינה, משרד התחבורה וועדות הכנסת דורשים מזה שנים את פתיחת שוק התחבורה הציבורית לתחרות, בעוד ששני גורמים מקומיים השולטים בענף פועלים כדי למנוע זאת מהציבור. מובן שהדרישה לתחרות מצד גורמים אלה לא נעשית מתוך 'דאגה' למר קויפמן".

עוד הוסיף, כי "בכל פעם שקמה דרישה להוזלת מחירי התחבורה הציבורית מתעוררים מי שתחרות תפגע בו ומנסים למנוע כניסה לשוק של כל מי ש'אינו משלהם'. חברת 'יוטונג' מוכרת כחברה המובילה בעולם לייצור אוטובוסים. רק בישראל מנסים גורמים אינטרסנטיים המוכרים מוצרים נחותים במחיר מופקע להטיל דופי בחברה שזכתה במכרזים ופרסים בכל העולם. חברות רבות שכבר רכשו בישראל מאות אוטובוסים של יוטונג העבירו אליכם מכתבי הערכה ושביעות רצון ואין הבעת אמון טובה מזו. משרד התחבורה מעולם לא נתן עדיפות ליוטונג והעבר הפוליטי של מר קויפמן רק גרם לבכירי המשרד לנקוט החמרה יתרה כלפי החברה בכל הנוגע לתקנים ולאישורים הנדרשים".

ממשרד התחבורה נמסר: "נושא תקינת כלי רכב נקבע על ידי גורמי מקצוע במשרד התחבורה בלבד. לשר התחבורה אין שום קשר או מעורבות בנושא. בהתאם למדיניות הממשלה להגברת התחרותיות והפחתת יוקר המחיה התקבלה החלטה בדבר יישום המלצות ועדת טרכטנברג, להקלת הנטל הכלכלי המוטל על אזרחי המדינה באמצעות עידוד התחרות לרבות ממקורות יבוא, הפחתת הביורוקרטיה והגברת הסחר בין ישראל לעולם".

עוד צוין בתגובת המשרד: "פתיחת שוק רכש האוטובוסים למשתמשים נוספים תוזיל את מחירי האוטובוסים ותאפשר לחברות לרכוש מספר רב יותר של אוטובוסים, דבר שיאפשר לנוסעים להנות מרמת שירות גבוהה יותר.יצוין כי האוטובוסים מתוצרת יוטונג אושרו קודם עדכון התקינה לגבי שדה הראייה". במשרד התייחסו גם לביקור שר התחבורה בסין: "בפמליות של שרים נהוג לצרף בביקורים בסין ובארצות אחרות אנשי עסקים מישראל, אך יודגש כי מר קויפמן במקרה זה הוזמן על ידי החברה הסינית".

לגבי טיסות בכירים במשרד התחבורה, נמסר כי "הטיסות ממומנות באופן מלא על ידי משרד התחבורה בלבד ויודגש כי מדיניות השר והמשרד לא הושפעה ולא קשורה לפעיל פוליטי כזה או אחר".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר