מצוקה באלעד

בגלל סכסוך פוליטי: ילדות בבית ספר ללא מקום לימוד

תלמידות בית הספר "בית מרגלית" באלעד, הפגינו הבוקר בעקבות מחסור בכיתת לימוד שהובטחה להם מתחילת השנה על ידי ראש העיר ישראל פרוש • המנהלת קיבלה תשובה כי האשמה היא באי הקמת קואליציה עם ש"ס • העירייה בתגובה: "ראש העיר שיגר מכתב לשר החינוך וקרא לו להתעשת ולפעול" (חרדים)

צביקה ליברמן | כיכר השבת |
הפגנת הבנות באלעד, הבוקר (צילום: באדיבות המצלם)

•תלמידות בית הספר היסודי "בית מרגלית" בעיר אלעד, הפגינו הבוקר (ראשון) בעקבות מחסור בכיתת לימוד שהובטחה להם מתחילת השנה על ידי ראש העיר, ישראל פרוש. לטענתם, הקראוון שיועד תחילה אליהם, ניתן למוסד אשכנזי אחר.

בעקבות ההחלטה התמוהה של ראש העיר, מתחילת השנה התלמידות נאלצות ללמוד בכיתה מאולתרת בבית כנסת ללא תנאים מינימליים.

בנוסף, הבנות לעתים נאלצות ללמוד במשמרות כך שמדי יום כיתה אחת נשארת בבית וכיתה אחרת נכנסת לכיתה במקומה.

מנהלת בית הספר שפנתה לקבל תשובות, קיבלה תשובה פוליטית גרידא: "בעקבות אי הקמת הקואליציה לא ניתן לתת לכם מענה".

אבי עידן חבר מועצת העיר מטעם ש"ס, שבא לתמוך במנהלת ובמורות, באימהות ובתלמידות, רומז בשיחה עם "כיכר השבת" כי ישנה אפליה תקציבית במוסדות החינוך בעיר: "בית הספר הזה השוכן בקראוונים ובמצוקה אמיתית של חוסרים אלמנטריים של מבנים שהנם דבר מובן מאליו בכל בית ספר נורמלי".

"קיים חוסר של כיתה מזה חצי שנה והבנות לומדות מאז תחילת השנה בבתי כנסת שונים באזור או במשמרות דבר הפוגע מאוד ביכולתן להגיע להישגים ולהתפתח כמו כל בת נורמלית", טוען עידן.

למרות הקושי והגזירות הכלכליות איתם מתמודדים מרבית מוסדות החינוך בארץ, בעירייה החרדית דרשו מבית הספר את עלות שינוע הקראוון אל מתחם בית הספר, דרישה שמנהלת בית הספר לא יכלה למלאות: "בשנה שעברה הקצתה העירייה קראוון עבור כיתה זו אך מכיוון שהעירייה הטילה על הנהלת בית הספר את עלויות השינוע וההצבה של המבנה היביל, נבצר מהנהלת בית הספר לבצע זאת בגלל קשיים כלכליים שגם כך בית הספר מתמודד איתם יום יום בשוטף".

פרוש שכיהן בקדנציה הקודמת כמחזיק תיק החינוך, החליט להעביר את הקראוון שיועד, כאמור, לבית הספר הספרדי, לבית הספר חסידי, ועל כך מתרעם חבר המועצה מטעם ש"ס: "קראוון זה שהיה מיועד לבית הספר בית מרגלית נלקח בתחילת שנת הלימודים על ידי ישראל פרוש שכיהן אז כסגן ראש עיריית אלעד וניתן לתלמוד תורה חסידי בעיר, תחת הבטחה למנהלת שהוא באופן אישי יבנה לה מבנה ארעי תוך כמה ימים שלמעשה נמשכו עד היום ותלמידות בית הספר שוהות למעשה ללא קורת גג".

הפגנת התלמידות, הבוקר (צילום: באדיבות המצלם)

"כיום לאחר שהחל לכהן כראש העיר פנתה מנהלת בית הספר במשנה תוקף לראש העיר שיקיים את הבטחתו ושיחזיר לה את הקראוון, אך המנהלת נענתה על ידו כי מי שמעכב לה את הבאתו של הקראוון הם למעשה סיעת ש"ס", טוען חבר המועצה.

"פרוש שמנסה להעביר בחטף מיליונים רבים לידי אנשי הבית היהודי בעיר ולמוסדותיהם, כורך ביחד בתוך התקציב למוסדות החינוך לציבור הדתי לאומי גם את עלותו של הקראוון העלוב הזה שעלותו כ-50 אלף שקלים ומתנה את אישורו באישור של המיליונים הרבים למוסדות הבית הלאומי בעיר", מאשים עידן.

בישיבת מועצת העיר שכונסה באחרונה, סיעת ש"ס התנגדה לכלל התב"רים (תקציבים בלתי רגילים) שהועלו על ידי ראש העיר להצבעה, בטענה שלא נערכה ישיבה בוועדת כספים קודם לכן בכדי לדון בנושא חלוקת מיליוני השקלים.

פרוטוקול הישיבה של ועדת הכספים, לאחר שנטען על ידו שהתקיימה כביכול, לא נמסר משום מה לעיונם עד היום, למרות בקשותיהם החוזרות ונשנות.

לדברי עידן, ראש העיר צריך לדאוג לכיתת לימוד לתלמידות בית הספר ללא קשר לוויכוחים הניטשים בין סיעתו לסיעת ש"ס: "אין לתלות צרכים של גוף כזה או אחר במשנהו, ואם ראש העיר אכן רוצה לסייע למוסד זה, אדרבא שיביא נושא זה להצבעה כדין בישיבת כספים ולאחר מכן לישיבת מועצה והנושא יאושר מידית וללא כל עיכובים מיותרים".

ששונה פרדי, מנהלת בית הספר, הודיעה לראש העיר כי היא רואה בחומרה את הניסיון לקחת את תלמידותיה כבנות ערובה לצרכיו הפוליטיים. לדבריה, היא לא מבינה מדוע ייגרע חלקן של הבנות משאר בנות העיר ומדוע הבנות צריכות להיטלטל מבית כנסת לבית כנסת ללא כיתה מתאימה.

מכתבה של אחת התלמידות (צילום: באדיבות המצלם)

התלמידות שחשות את המצוקה על גופם, כתבו הבוקר מכתב לראש העיר: "אני תלמידה מכיתה ו' מבית-מרגלית החדש, אנחנו סובלות מחוסר מקום כבר 4 חודשים, למשפחה ולילדים שלך יש הכול. אנחנו מבקשים ממך דבר אחד פשוט כשכל ילדה צריכה אותו כדי ללמוד. אנחנו בחרנו אותך לראש העיר בשביל דברים כאלו ואחרים", כתבה אחת התלמידות.

"אם לילדים שלך זה היה קורה, מה היית יושב בשקט בדד ומחכה שיתנו להם כיתה או שהיית עושה משהו כראש עיר ומסדר את זה ולא היית משאיר אותם יום אחד בלי כיתה?", תהתה התלמידה.

בסיום המכתב היא ביקשה את התערבותו: "אז בבקשה אנחנו מבקשים ממך כל-הבית הספר, שתביא לנו קראוון בבקשה".

תלמידה נוספת הנוסעת בכל בוקר ממושב ברקת בכדי ללמוד בבית הספר, נאלצת כעת לנדוד ממקום למקום. את הכאב והסבל היא בחרה לעלות על הכתב: "במשך כמה חודשים אנו (כיתה ו') נודדות מכיתה לכיתה, רק בשבועיים הראשונים זכינו להיות בכיתה שלנו, אבל אחר-כך כיתה א' נכנסו. אנו לומדים בלי כיתה - אנחנו מצורפות עם כיתה ה' או נכנסות לכיתה ג'. לכמה ימים היינו צריכות ללמוד בכיתה אחת עם שתי מורות".

"אי אפשר ללמוד בצורה כזאת", זועקת התלמידה, "המנהלת שלנו מה לא עשתה כדי שיהיה לנו קראון, אנחנו עם תנאים נוראיים".

מעיריית אלעד נמסר בתגובה כי "ראש העיר מכיר את מצוקת התלמידות במוסד, שסובלות מהמצב יחד עם עוד בנות במוסדות רבים אחרים. חשוב לציין כי המצוקה נוצרה עוד לפני כניסתו של ראש העיר לתפקיד, והניסיונות לייחס לו את כשלונות העבר מעלים תמיהה באשר לרצינות הטוענים.

"ראש העיר כבר שיגר מכתב לשר החינוך, וקרא לו להתעשת ולפעול כדי למצוא פתרונות קבע לכלל תלמידי העיר.

"לגבי הבעיה הספציפית של מוסד בית מרגלית החדיש, ישנו פתרון זמני של הצבת קרוואן, אשר ממתין לאישור התב"ר הייעודי עבורו. לצערו של ראש העיר, בחרו חברי סיעות ש"ס ויש"י להתנגד לאישור, כל זמן שלא סודר תפקיד בשכר לברק צברי.

"רק בשביל הדיוק בעובדות: הקראוון שיועד למוסד, הושאר על פי הוראת בית המשפט לשמש את בית הספר אוהל חיה (ספרדי) ולא הועבר לשום מוסד אחר. כמו כן פרוטוקול ישיבת העירייה נמסר כבר בשבוע שיבר לכל חברי העירייה כנדרש בחוק.

"צר לו, אך הוא מקווה שבישיבת העירייה הקרובה יתעשתו החברים ויאשרו את התקציב. במקביל, כבר בימים אלה נערכות הכנות לפתיחת שנת הלימודים הבאה, כדי שהפעם תלמידי מוסדות החינוך יצעדו ביום הלימודים הראשון בצורה מסודרת, בשונה מכל השנים הקודמות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר