גפני: "קשה להיות חרדי אבל נתגבר"

בדיון על העברת תפעול נושאי שנת השמיטה לידיים פרטיות, התנגדו הח"כ החרדים • אדלשטיין לגפני: "ביידיש זה נשמע טוב, קשה להיות יהודי", גפני בתגובה: "קשה להיות חרדי" (חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |
"קשה להיות חרדי" משה גפני (צילום: פלאש 90)

ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) הגיש הצהריים (רביעי) שאילתא לסגן שר הדתות אלי בן דהן באשר להעברת סמכת הרבנות הראשית לתפעול שנת השמיטה לידיים פרטיות באמצעות מכרז.

"אדוני סגן השר" שאל ח"כ אשר: "בעבר הרבנות הראשית תפעלה את שנת השמיטה ישירות או על-ידי חברה שמינתה. נודע לי שהפעם פורסם מכרז עצמאי לתפעול שנת השמיטה.

"ברצוני לשאול: 1. מי קיבל את ההחלטה? 2. האם היא תואמה עם הרבנים הראשיים? 3. האם הנושא מעוגן משפטית?".

סגן השר בן דהן הגיב לח"כ אשר כי: "לגבי השאלה השנייה, האם ההחלטה תואמה עם הרבניים הראשיים? בהחלט. ההליך מתואם באופן מלא עם הרבנים הראשיים ועם ועדת השמיטה ההלכתית של הרבנות הראשית. עקרונות המכרז תואמו איתם. מסמכי המכרז הועברו לעיונם של חברי הוועדה והתקבלו הערותיהם לגבי המכרז עצמו.

"גם המשך ההליך, כולל בחירת הזוכה במכרז וליווי עבודת החברה הזוכה, ייעשה בתיאום מלא עם הרבנות הראשית לישראל. נציג הרבנות הראשית לישראל ישמש חבר בוועדת המשנה לשם כך".

"יודגש כי הטיפול בשנת השמיטה ייעשה אך ורק על-פי ההנחיות ההלכתיות של הרבנות הראשית" הצהיר בן דהן: "בהתאם לסמכותה כחוק. הנושא מעוגן משפטית בהתאם להחלטת הממשלה ובתיאום מלא עם כלל הגורמים המעורבים בעניין, כולל הרבנות הראשית לישראל".

ח"כ משה גפני עלה גם הוא לשאול את בן דהן בנושא ואמר: "כפי שאמר חברי, הרב יעקב אשר, מדובר על שמיטה שזה נושא הלכתי מובהק והוא תמיד היה בטיפול הרבנות הראשית. אני רוצה להגיד לך את מה שכבר שוחחנו. לא טוב לקחת סמכויות ולהעביר אותן למשרד בגלל שחושבים שאולי דרך זה מקדמים דברים שהם דברים פוליטיים. בסוף זה יוצא רע. דיברנו על העניין הזה".

"אני לא שאלתי על העניין המשפטי" הוסיף גפני: "אני מבין שהממשלה הזאת כל דבר תעשה משפטית. בסדר, היא עושה מיליון דברים רעים, שהם נגד המוסר ונגד היושר הציבורי ואומרים לי החלטת ממשלה. החלטת ממשלה זה לא נותן מגן להחלטה שהיא החלטה כושלת".

גפני סיפר כי למיטב הבנתו הדבר לא נעשה על דעת הרבנים הראשיים: "כאן מדובר על זה שלמיטב ידיעתנו, זה לא על דעת הרבנים הראשיים, אנחנו נלך לבדוק את זה אחרי מה שאמרת. אני רק מבקש ממך שתאמר למליאת הכנסת, אם זה אכן לא על דעת הרבנים הראשיים, שאתם חוזרים בכם מההחלטה הזאת מפני שזאת החלטה לא נכונה. שנת השמיטה היא נושא הלכתי. אמרה חברת הכנסת רות קלדרון שזה נושא של ערכים, נושא של מוסר.

סגן השר אלי בן דהן (צילום: פלאש 90)

"השתתפתי גם בדיון שקיימת. זה נושא שהוא לא נושא לכל השנים, הוא לא נושא שצריך להיות בטיפול ממשלה או בטיפול משרד ממשלתי. זה טיפול הרבנות הראשית. אם הרבנים הראשיים, אדוני סגן השר, מתנגדים, שאלתי: האם תקבל את דעתם בעניין המכרז הזה ולהשאיר את זה בידי הרבנות הראשית?"

הדיון בין בן דהן לגפני נמשך, יו"ר הכנסת יולי יואל אדלשטיין העיר בחיוך לגפני: "ביידיש זה נשמע יותר טוב: קשה להיות יהודי. קשה להיות חבר כנסת".

גפני השיב: "קשה להיות חרדי. קשה להיות חרדי, אבל בעזרת השם נתגבר".

לאחר מכן עלה סגן שר הדתות להשיב לשאלת גפני ואמר: "ממש טענותיך לא נכונות. עם כל הכבוד, מבקר המדינה ביקר בחריפות רבה - אני לא מתבייש לומר - את פעילותה המנהלתית של הרבנות הראשית לישראל בשמיטה הקודמת. לכן אני הגעתי למסקנה שהדרך נכונה והראויה היא לקחת את הנושא המנהלתי על האחריות שלי. היה מאוד נוח לי לנטרל את כל המנהלה של משרד הדתות ולתת לרבנות הראשית לנהל את זה.

"לצערי הרב, המנהל של הרבנות הראשית לא היה עומד בזה, כמו שהוא לא עמד במשימה לפני שבע שנים. קיבלנו דוח מבקר המדינה חריף ביותר על הפעילות הזאת. בחודש אלול עוד לא הספיקו לעבור אצל כל החקלאים ולהחתים אותם על היתר המכירה. היום, רבותיי, תשעה חודשים לפני תחילת שנת השמיטה אנחנו מוכנים. אנחנו מוכנים כי המשרד שלי לקח על עצמו לטפל בעניין. אנחנו מוכנים".

בהמשך דבריו התחייב בן דהן: "אני מצטער לומר ורוצה להסביר לכם בצורה ברורה. כל מה שמשרדי עוסק בעניין הזה זה אך ורק בתחום המנהלתי בלבד. כל האחריות ההלכתית, כל הקביעות ההלכתיות, כל מה שיעשה בתחום ההלכה, ייעשה אך ורק בתיאום עם ועדת השמיטה של הרבנות הראשית לישראל. נציג של המשרד שלי נפגש פעם בשבוע באופן קבוע עם ועדת השמיטה שעומדים בראשה הרב יעקב אריאל והרב אברהם יוסף. פעם בשבוע מציג בפניהם את מה שנעשה בשבוע הקודם, שומע מהם את ההנחיות ההלכתיות ומתקדם לשבוע הבא. חבל שאתם עושים מהומה מלא מאומה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר