עסקנים, תבינו: המציאות חזקה מכם / טור

אישה מהמגזר החסידי השמרני פותחת חוג מחול לחברותיה בעידודו של הרבי, ואפילו בלב הקסבה בעיר בית שמש הוצבו עמדות אינטרנט. העסקנים צריכים להבין: המציאות יותר חזקה מהם (חרדים,דעה)

ירוחם אסטריכר | כיכר השבת |
כותב השורות (צילום: באדיבות ירוחם אסטריכר)

1

הגברת שהתקשרה סיפרה כי הגיעה דרך אחד ממרכזי התעסוקה לחרדים עמם אני עובד כיועץ למיתוג עסקים קטנים, המבטא החסידי החוצניקי שלה היה בולט. היא סיפרה שהיא עוסקת בתחום המחול, ויש לה כעת תכנית המיועדת לנשים חרדיות.

קבענו להיפגש. ואכן, אל הפגישה הגיעה גברת חסידית אותנטית עם סיפור מעניין בפיה. היא סיפרה שהיא מורה למחול ועוסקת בהפקות מקצועיות. כעת, בעידוד האדמו"ר שלה, היא פותחת חוג מחול לנשים, כשהיא מכוונת לאישה החסידית מהארד קור של השכונה בבית שמש בה היא מתגוררת. הרעיון שלה הוא שניתן דרך המחול לתת לאשה אנרגיות ועצמה דרכה מתחברים עוד יותר לבורא עולם.

היא סיפרה שהיא לא רק קיבלה את ברכתו של האדמו"ר, אלא שהרבי ששמע על התכנית, הנחה אותה דרך בעלה איך לפעול וכן כיצד לפרסם - לעשות טיזר ואז מודעה, ממש לפרטי פרטים. חברה שלה מחסידות אחרת, התפעלה ואמרה לה כי "בחסידות אליה היא שייכת בחיים זה לא היה עובר".

2

על הקו היה אדם במבטא אידישאי כבד, שהזדהה כמי שהיה אצלי בהרצאה בקורס של מט"י. הוא סיפר שהוא פותח בשכונה החסידית ("הקסבה") של בית שמש הקנאית שירות של עמדות אינטרנט מסונן בפיקוח.

הייתי חייב ללכת ולראות את המקום, מדובר במחסן לא גדול עם עמדות של מחשבים המחוברים לרשת האינטרנט דרך ספק כשר ומחמיר ברמת החסימה. הוא סיפר שהרעיון לא קיבל אישור של האדמו"ר, אלא קיבל את עידודו, וכי אחד מרבני החסידות הוא זה שמעודד ועוקב אחר ביצוע העניין.

כששאלתי למה, הוא הסביר כי אצלם בחסידות מבינים שהיום לאנשים יש צורך אמיתי להיות מחוברים בדרך כזו או אחת לרשת האינטרנט למגוון דברים כמו מיילים, תשלומים בנקאים ועוד, וכי אי אפשר לגזור על הציבור גזרה בלי לתת מענה לצרכים השונים.

המכנה המשותף של שני הסיפורים שהמוזכרים בהם כנראה לא מכירים זה את זו, הוא ששניהם מאותה חסידות - שניהם חסידי בעלזא.

השבוע, התקיים כנס מכלול לכלכלה בחסידות בעלזא ביד בנימין, בכנס עסקו בנושא כלכלה נכונה שכוללת מגוון תחומים הנוגעים לתעסוקה נכונה ומקצועית תוך שמירה על האידישקייט. גולת הכורת של הכינוס, היו דבריו של ר' מיכל פירר - הגבאי של האדמו"ר מבעלזא, שהביא את דברי האדמו"ר.

בתוכן דבריו, עמד האדמו"ר על מעלת לימוד התורה כערך עליון, וכי ודאי שמי יכול לשבת וללמוד לאורך שנים אשריו ואשרי חלקו. אולם כיום, המצב הוא שאחר כמה שנים ריחיים על צווארו ויוצא אדם לעבודתו, ואז לעיתים הוא כבר שקוע בחובות, וכעת להתחיל ללמוד מקצוע ואז להשתלב בפרנסה ללא ישוב הדעת זה כבר מאוחר. לכן, מתוך הבנה של המצב, הרבי מעביר מסר שכיום שאפשר ללמוד מקצוע מכובד במקומות חרדיים בהם אפשר לשמור על האידישקייט ואפשר לשלב את זה לצד הלימוד בכולל, יאפשרו לאברכים בחסידות שמעוניינים ללכת ולהשתלם במקצוע שיתאים להם לעשות זאת לצד הלימוד בכולל, כשאפילו שכרם מהכולל לא ינוכה בעקבות צעד זה.

הרבי הדגיש שוב, כך מסר הגבאי, שברור שלימוד התורה הוא מעל הכל, וכל העניין הזה של יציאה ללימודי מקצוע ועיסוק בפרנסה זה רק צורך משני לאחר לימוד התורה.

קטונתי מאוד מלתת לאדמו"ר מבעלזא ציון - גם אם זה לשבח. לכן, חשוב לי להבהיר שדבריי המובאים כאן אין בהם משום פרשנות או הסכמה או אי הסכמה על דבריו של אדם גדול זה.

אי אפשר להתעלם מהמצב שקורה היום ברחוב החרדי, לאחר שנים בהם התעקשו חלק מפרנסי הרחוב החרדי כי להיות חרדי זה רק במסלול אחד שבו לאדם העובד וללימודי המקצוע אין מקום, נשמעים פתאום קולות אחרים שבהם לצד העמידה האיתנה על קוצו של יוד ללא שום פשרה הלכתית, ולצד האמירה הברורה שלימוד התורה הוא ערך עליון שמחייב כל אחד ואחד, אנחנו חייבים להיות ריאליים ולהבין שלציבור יש צרכים, צריכים להבין גם שהמציאות חזקה יותר מכל הנהגה של פרנסים כאלו או אחרים.

הגיע הזמן שלבלרי היומונים שמתיימרים להיות שופרו של פח השמן הטהור יבינו, אתם יכולים לכתוב מבוקר ועד לילה על ביצור חומות היהדות, אתם יכולים להמציא לכם פלגים ירשלמיים, בני ברקים ואפילו פלג חמאסניק. המציאות כיום חזקה ממכם, המכללות ומכוני הלימוד המקצועיים החרדיים פורחים, חרדים ששומרים על קלה כבחומרה (לא בטוח שזה משהו שאתם מכירים) לומדים מקצוע ומשתלבים בתעסוקה ואפילו בשירות צבאי או אזרחי, הם מפרנסים את ביתם בכבוד תוך הקפדה על שמירת הגחלת היהודית ומנחילים לביתם את ערך לימוד התורה כערך עליון מעל לכל דבר.

אני לא נכנס כעת לנתונים המזעזעים על צעירים שבקצב מזעזע נושרים מהמסגרת ומהרחוב החרדי, כאשר ברור שחלק גדול מאוד מהם יכול היה להישאר שומר תורה ומצוות אם היו מוצאים להם מסלול מעט שונה מהמסלול היחיד שמציע היום הרחוב החרדי התחרותי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר