ביתר עילית: "הסודנים משתלטים על העיר"

תושבי ביתר עילית חוששים מפני "השתלטות" סודנית על העיר החרדית • בשנים האחרונות מאות מהגרי עבודה סודנים מנסים להשתקע בעיר, והתושבים חרדים מהבאות • תושב העיר: "הסודנים הם סכנה ביטחונית. בנוסף הם לוקחים לנו את מקומות העבודה"(חרדים)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
משתלטים על ביתr עילית (צילום: כיכר השבת)

מדרום תל אביב לביתר עילית: על רקע ההפגנות של אלפי סודנים ואריתראים ברחבי המדינה, תושבי העיר החרדית ביתר עילית מתריעים על תופעה ההולכת וגוברת בשנה האחרונה שבה עשרות אריתראים מגיעים מידי יום ביומו אל בתי עסק ברחבי העיר וזאת במטרה למצוא תעסוקה. חששם הוא כי אלו יחליטו להשתכן בעירם.

אברהם שוליאקוב מתגורר בעיר זה 12 שנים, בתפקידו משמש אבי כמאבטח במוסדות חינוך. בשיחה עם "כיכר השבת" הוא מסביר על חששם: "זו סכנה ביטחונית בגלל שישנם לא מעט סודנים ואריתראים שעובדים בעיר. ולא רק זאת, הם גם לוקחים את העבודות של תושבי ביתר. ישנם בחורים חרדים שעבדו עד שהם הגיעו ומאז הם מובטלים".

"הם לא מתגוררים בעיר אבל עצם כך שרואים אותם כאן זו כבר בעיה, עצם זה שהם עובדים זו בעיה". הוסיף שוליאקוב.

אבי לא חושש רק מכך שהם מועסקים בבתי עסק בעיר. לדבריו, בשיחות שקיים עם אחד המעסיקים הישירים של אותם אריתראים, הוא התוודה בפניו כי בכוונתם להשתכן בעיר, ומכך הוא חושש: "המעסיק של אחד מאותם אריתראים אמר לי שישנם כמה מהם שבכוונתם להתאגד ובלי לשאול אף ולשכור דירות בעיר. אנחנו חוששים מזה, אף אחד לא רוצה שיה פה דרום תל אביב 2, שיבואו גם להתגורר".

כשמדברים על גירושם של אותם שוהים בלתי חוקיים אל מדינתם, עולה השאלה בקרב המעסיקים השונים, מי יהיה כוח האדם החלופי? לשאלה זו זכו המעסיקים לשתיקה רועמת. אך לא בביתר: "במקומם יעבדו בחורי ישיבה", משיב התושב המוטרד. לדבריו, "כשהאריתראים קיימו את מחאתם ושבתו מעבודתם היו אלו תלמידי הישיבה שעבדו במקומם. אני לא מצפה שאותם תלמידים יצאו מבית המדרש אבל במציאות זה מה שקורה".

ויש לו דוגמה: "בתלמוד תורה בו אני עובד, לפני שהאריתראי התחיל לעבוד, היה זה בחור ישיבה תושב ביתר שעבד שם, לא מדובר במקרה אחד אלא בכמה מקרים".

למאבטח נמאס מהטיפול הלוקה בחסר מצד גורמי העירייה, וזו הסיבה שהביאה אותו לשלוח מכתב לעירייה: "פונים אנו אליכם במכתב זה בבקשה לסייע לנו בעניין תעסוקה בעירנו", כתב התושב בפתח המכתב.

למכתב שלו צורפו תלמידי הישיבה בה הוא משמש כמאבטח, וכך הם כותבים: "אנחנו תלמידי הישיבה שבילי חינוך (ויש עוד רבים אחרים כמונו) מתקשים למצוא עבודה בביתר בתור עובדי הניקיון, הן בתלמודי תורה, בתי הכנסת וישיבות בעיר, הן בבתים פרטיים (ניקוי חדר מדרגות). מכיוון שבתקופה אחרונה המעסיקים (הן מנהלי תלמודי תורה וישיבות, הן גבאי בתי כנסת) מעדיפים להעסיק פועלים אריתראים, שלקחו לנו פרנסה, אשר להם אין אישור עבודה כלל. הרי אנו מסייעים למשפחותינו להתפרנס וסעיף הכנסות זה חשוב לנו מאוד!".

התלמידים מתרעמים על כך שאותם מוסדות המעסיקים את האריתראים, מתוקצבים בידי העירייה: "כידוע חלק נכבד מתלמודי תורה, ישיבות ובתי כנסת מתוקצבים על ידי העירייה. לכן מבקשים אנו מכם לפעול בעניין ולסייע לנו ולמשפחתנו".

בסיום מכתבם הם מזהירים כי במדיה ונוכחותם תצבור תאוצה, יתרבו המקרים הפלילים: "כל שכן, על אחד כמה וכמה, - ריבוי אריתראים בעיר יגרום לעליה במספר גנבות ואלימות".

ביקשנו את תגובת עיריית ביתר עילית אך זו טרם התקבלה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר