התנחלויות תמורת הישיבות?

בשל הלחץ המדיני: הימין מתגייס למען עולם התורה

הלחץ המדיני הכבד המופעל על ישראל מגביר את החשש בקרב גורמי הימין בישראל מפני הסדר קרב שיכלול ויתורים כואבים על חלקי ארץ ישראל ומביא להתגייסות למען הישיבות החרדיות בניסיון "לקנות" את הציבור החרדי ונציגיו בכנסת שיסייע על שמירת ארץ ישראל. מאחורי המהלך: רבנים ועסקנים (אקטואליה)

ישראל כהן | כיכר השבת |
כינוס רבני הציונות הדתית, אמש (צילום: אלירן אביטל)

הלחץ המדיני הכבד המופעל על ישראל מגביר את החשש בקרב הימין בישראל מפני הסדר שקרב ובא ויכלול בתוכו ויתורים כואבים ומתגייסים למען עולם התורה בניסיון "לקנות" את הציבור החרדי שיסייע על שמירת ארץ ישראל.

מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי עורך פגישות תכופות עם ראשי השלטון בישראל וברשות הפלסטינית המלמדות יותר מכל על מסע הלחצים הנחוש המגיע מצד הממשל האמריקאי והאיחוד האירופי בעיקר על מדינת ישראל "להיכנע" לתכתיבי הצד השני ולוותר על העקרונות ועל שטחי מולדת.

בקרב חברי הכנסת מהימין גובר החשש כי לבסוף לא תהיה לראש הממשלה בנימין נתניהו כל ברירה אלא "להתפשר" על הסכם כזה או אחר שילווה בנסיגות ואולי אף פינוי ישובים תוך הישענות פוליטית על מפלגת יש עתיד ועל תמיכת השמאל.

בעקבות כך "עושים חושבים" בשבועות האחרונים גורמים בכירים במפלגת "הבית היהודי" לצד גורמים ניצים בליכוד לגבי הברית שהופרה עם הציבור החרדי ומאחורי הקלעים גובר הלחץ של פעילי השטח להגיע להבנות של ממש בין המפלגות החרדיות על הצלת עולם התורה והישיבות תמורת תמיכה בשמירה על שטחי ארץ ישראל.

ל"כיכר השבת" נודע כי מאחורי המהלך ניצבים שוב רבנים בכירים בציבור הדתי לאומי (בעיקר בזרם החר"דלי אך לא רק) וכן עסקנים ופעילים מפלגתיים אשר חלקם פעלו גם לפני שנה על מנת ולמנוע את "ברית האחים" בין לפיד ובנט אלא שאז לא זכו לאוזן קשובה מצדו של האחרון והפעם הם מקווים כי הגישה השתנתה וכי בבית היהודי הבינו את הנזק שנגרם מהפרת הברית הטבעית עם הציבור החרדי.

ל"כיכר השבת" נודע כי במהלך החודש האחרון יזמו פעילים בכירים בציבור הדתי לאומי סידרת מפגשים עם גורמים בכירים באגודת ישראל ביניהם אף אישים הנחשבים לדמויות תורניות בחסידויות בעלזא וויז'ניץעל מנת ולנסות להגיע להבנות בין המפלגות החרדיות לבכירי הימין הניצי באשר לשמירה על עולם התורה והישיבות תוך הבטחה נחרצת למנוע את הקיצוצים וכן התחייבות למניעת סנקציות פליליות זאת בתמורה למחויבות של הח"כים החרדיים לשמירה על ארץ ישראל ולהימנע מתמיכה מפינוי ישובים.

בין היתר הגיעו פעלי הימין גרשון מסיקה ויוסי דגן לביתו של אחד האדמו"רים החשובים במטרה לשכנעו לתמוך במהלך.

למסיקה השפעה לא מבוטלת במוקדי הכוח בבית היהודי ובתנועת הליכוד והוא נחשב כמי שמקורב במיוחד לראשי מפלגת תקומה ולאגף הניצי במפלגת השילטון.

במקביל ביקר בשבוע שעבר מזכיר מועצת גדולי התורה של אגו"י הרב מרדכי שטרן בכנסת ישראל על מנת ולקדם מהלכים כאלו ואחרים במטרה לפתור את המשבר הפוקד את עולם התורה.

העסקנים בציבור הדתי לאומי מגלים אופטימיות זהירה אולם טוענים כי כל "חשיפה מיותרת" עלולה "להכשיל" את המהלך כולו. ראיה להצלחת פעילותם הם מביאים דוגמא מהבטחתו של יו"ר המפלגה נפתלי בנט כי מפלגתו תתנגד בכל מחיר להטלת סנקציות פליליות על בחורי הישיבות שלא יתגייסו וכן על שינוי הכיוון והרוח בפלגה הדתית לאומית בשבועיים האחרונים.

מנגד יש לומר כי גורמים אחרים בתנועת "אגודת ישראל" מבהירים גם הבוקר כי עד שלא ייראו תוצאות של ממש המתקפה הכללית בעיתונות החרדית על הבית היהודי תימשך כרגיל.

"את הדיבורים הללו של מחויבות לעולם התורה אנחנו שומעים כבר שנה ולא יצא מזה כלום", הם אומרים. "עד עתה מדובר היה במס שפתיים בלבד כשבפועל הציר עם לפיד נמשך כרגיל תוך פגיעה אנושה בעולם התורה. אנחנו פסימיים מאוד לגבי הצלחת המהלך ונדמה כי על אף שחלק מהבית היהודי היה מעדיף אמנם לשתף פעולה עם המפלגות החרדיות השותפות הטבעיות הרי שראשי המפלגה ממשיכים לפגוע בציבור החרדי הן בגזירות על בני הישיבות והן בקיצוץ התקציבים למוסדות ולכן כרגע אין שום שינוי במצב".

צעד נוסף בכיוון המדובר נראה אמש (שלישי) במהלך כינוס שנערך בגני התערוכה בתל אביב בהשתתפות כמאתיים מרבני הציונות הדתית, כינוס שעסק אך ורק בחשיבות לימוד התורה ובדאגה לעולם התורה החרדי.

רבה של פתח תקווה, הרב מיכה הלוי, השווה בדבריו בין ישיבות פוניבז', פורת יוסף ומרכז הרב ותהה: "מהיכן יגדלו לנו תלמידי חכמים ורבנים?".

כל הדוברים בכנס, בהם הרב יעקב אריאל, הרב חיים דרוקמן, הרב שמואל אליהו, הרב יעקב מדן ואחרים, התבקשו שלא לתקוף את נציגי "הבית היהודי", מה שמלמד כי נעשה כאן ניסיון ליצור שתוף פעולה בהגנה על עולם התורה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות