אנשי הרב אוירבך שונאים תלמידי חכמים?

מאמר שמפרסם אחיו של מנכ"ל 'הפלס' בבטאון הליטאי "יתד נאמן", רומז כי אנשיו של המחנה החתרני הממושמע לגאון רבי שמואל אוירבך, מונעים מ"שנאת תלמידי חכמים" לא פחות. כותב המאמר שואל: למה תלמידי החכמים שנסחפו אחריהם עדיין לא חוזרים בהם? (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
הרב שמואל אוירבך, מוביל את הקו הלוחמני של 'הפלס' (צילום: שלומי כהן)

הפילוג הליטאי: על רקע המחלוקות בציבור הליטאי, מקדיש בחודשיים האחרונים העיתון "יתד נאמן" - בטאונה של תנועת דגל התורה, "מאמרי השקפה" המתמקדים בחובת הציות לגדולי הדור ולאיסור לערער חלילה על סמכותם.

המאמרים נכתבים על ידי רבנים מפורסמים וראשי ישיבות, כשביניהם נמצא אף הרב נחום לבין ראש ישיבה ברחובות ואחיו של מנכ''ל עיתון "הפלס" (לשעבר מנהל יתד נאמן).

בסוף השבוע האחרון, בחר הרב לבין לתקוף במאמרו את דבריו של סגן עורך הפלס ישעיהו וויין, כאשר הוא מתייחס לפרסום דבריו כנגד בתי גדולי ישראל. "בתחילת חוסר המשמעת המוחלטת לגדולי הדור, אצל קבוצה מהקהל, כותב הרב לבין, היה נראה ששורש הדבר הוא מחמת מדת הקנאות שסיגלו לעצמם. בעבור הקנאות, לא דקדקו כל כך בעיקר הגדול של הציות המוחלט לגדולי התורה. לכן בצבור היראים, היו שראו אותם רק כטועים בשקול הדעת, על שהעדיפו עבירה לשמה, של העדר כפיפות מוחלטת לגדולי התורה של דורנו, מחמת מצוות הקנאות, שהיא, לפי דעתם, ממש צו השעה. לאור הבנה זו, היו גם כמה אנשי תורה יקרים שתעו אחריהם, כאלו שבחום לבם הקנאות הובילתם, והיא התירה להם לסטות מעט מדרכם של חכמי הדור".

"הנה", קובע הרב לבין, "הגענו לשלב ב', בו התגלה לעין כל, שבחביון ליבם של מובילי תופעת חוסר המשמעת, מסתתר שורש של "שנאה לחכמי התורה". מן הסתם בזמנו אפילו ליבא לפומא לא גליא. עכשיו, כאשר באסיפות ובפרסומים רשמיים, ר"ל, מטילים דופי ומדברים בזלזול מחפיר כלפי מרנן ורבנן זקני הדור שליט"א באופן שלא נשמע דוגמתו בין זרע ישראל הכשרים מאז ומעולם, ולצערנו אף מחאה ממחניהם לא נשמעה. גם מתגלה ונודע הליכתם לערכאות ומסירה לשלטונות, במטרה לפגוע במעמידי עולם התורה בדורנו, ואף מחאה לא נשמעת ממחניהם. ברור, שלא יתכן הדבר, אלא אם בהיחבא, מסתתר באותם מובילים, שורש פורה של "שנאה לתלמידי חכמים"".

"הנה במאמר קודם שכתבנו שהתיחס בתחילת הסטיה לשאלה, הכיצד יש גם תלמידי חכמים שנמשכים אחרי הטועים, הוכח בעליל ובארוכה", כותב הרב לבין, "טעותם של הנוגעים למיניהם. נתבאר היטב מדוע טעו בהם אלו שבאו מרגשי קנאות. הרי עתה הוסר הלוט מעל שורש הדרך. נתגלתה הסיבה הנסתרת שהיא בעצם, מניעה את הסטיה. היאך עדין יש תלמידי חכמים שלא פרשו מהם. ודאי זו סוגיא המצריכה עיון וביאור נוסף. עתה, המצב ברור. אין המדובר רק בדמיון של קנאות, אלא גם בפגיעה ישירה בדרשת חז"ל "את ד' אלקיך תירא" לרבות תלמידי חכמים. כ"ק האדמו"ר מצאנז שליט"א, בועידת החינוך תשע"ד, כבר הוכיח מדרשת חז"ל, שיסוד חסרון היראה מתלמידי חכמים, הוא חסרון יראה בבורא יתברך שמו, כי מי שבאמת ירא את הבורא, חושש לכבוד עבדיו שבכל דור".

"אין שום ספק" קובע המאמר ביתד נאמן, "שאם בתחילת הדרך, היו מנהיגי הקבוצה מגלים ברבים, לאחרים ולעצמם, את סיבת הסיבות של המניע אותם, כפי שמתגלה כיום, הרי בוודאות מוחלטת, אפשר לומר, ששום תלמיד חכם הראוי לשמו, לא היה טועה ותועה אחריהם".

"אם כן, עתה שנתגלה השורש הנסתר, פורה הראש והלענה של "שנאת תלמידי חכמים", השאלה העולה על הפרק היא, מדוע עתה אין אותם תלמידי חכמים, חוזרים בהם, הן מדובר כאן בצורה גלויה של פגיעה באחד מעיקרי הדת". תוהה הרב לבין ומסיים באיחול מלא תקווה שאותם תלמידי חכמים "יתעוררו" בעצמם וישובו בתשובה שלימה ויחזרו בהם מדרכם הרעה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר