מיוחד

האסטרטגים בטוחים: יאיר לפיד רק הרוויח מההפגנות

ההפגנות שקיימו אנשי הרב שמואל אוירבך רק חיזקו את כוחו של יו"ר יש עתיד יאיר לפיד. כך אומרים בשיחה עם "כיכר השבת" האסטרטגים ראובן אדלר וירח טוקר. אדלר אומר: "החרדים שיחקו היום במאה אחוז לידיים של לפיד, הם היו צריכים להראות שהם אנדרדוג". טוקר: "זה הדבר האחרון שהיינו צריכים" (מיוחד, חרדים)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
ראובן אדלר (צילום: פלאש 90)

שבוע מתוח ביחסי חרדים-חילונים הגיע לסיומו בהפגנות אלימות: החלטת שופטי בג"צ נגד המשך תקצוב ישיבות אשר תלמידיהן לא התגייסו לצה"ל, ובמקביל מעצר תלמיד ישיבה על ידי המשטרה הצבאית בגין השתמטות, הוציאו לרחובות אלפי חרדים המשתייכים לפלג הירושלמי. המראות - מוכרים: המשטרה הגיעה בכוחות מתוגברים, והמפגינים החרדים ספגו אלימות קשה.

למרות הכאב והכאוס סביב האירועים, האם הפגנות החרדים המייצגות מעט מן האוכלוסייה החרדית - הועילו, או שמה בדיוק להפך?.

לשאלה זו, תמימות דעים בקרב מרבית מיועצי תקשורת. לצורך כך, שאלנו שניים מהם: ראובן אדלר - פרסומאי ויועץ אסטרטגי-תקשורתי ישראלי, וירח טוקר - יועץ תקשורת חרדי.

אדלר, מסביר בשיחה עם 'כיכר השבת' מדוע ההפגנות שהתרחשו רק הוסיפו נקודות הצלחה לשר האוצר יאיר לפיד: "ההפגנות שהתרחשו היום מוסיפים ליאיר לפיד מנדטים, משום שיש שני דברים שמוסיפים לו מנדטים: האחד - בנושא של החרדים והספרדים - אם הוא הולך נגד ש"ס, הולך להם על הראש אז זה טוב, הציבור אוהב את זה. והדבר השני - אם הוא יהיה לטובת ג'ון קרי, נגד הימין - אז גם זה יוסיף לו מנדטים".

"החרדים שיחקו היום במאה אחוז לידיים של לפיד. החרדים לא הרוויחו שום דבר, אני לא מבין למה הם עשו את זה. הם היו צריכים להראות שהם אנדרדוג, שהם מוכים ולא מכים". הוסיף בכיר יועצי התקשורת החילונים.

לאדלר, עצה אסטרטגית - בדיעבד - אחרי שהתרחשו ההפגנות, מה היה על החרדים לעשות בפן התקשורתי "לא צריך לשבת בבית, אבל זאת אומרת, אם היו מראים פה רק את המכות שהשוטרים מרביצים, למשל; בעמונה הייתה הפגנה שהורידה לאהוד אולמרט המון קולות כי שם ראו את השוטרים מרביצים לחובשי כיפות. לכן, גם הפעם היו צריכים להראות רק מראות כאלה".

אם היית חובש את כובע יועץ החרדים, מה על המגזר לעשות כעת? "יש לכם שם פוליטיקאים טובים" משיב אדלר בדיפלומטיות האופיינית לו.

רוקדים תחת זרנוקי המים (צילום: ישי כהן)

ירח טוקר, מהצד החרדי, מותח גם הוא ביקורת כנגד הפגנות החרדים ואומר כי לא זו דרכה של היהדות החרדית מאז קום המדינה: "ההפגנות האלימות שהתרחשו היום במדינת ישראל ע"י קבוצות חרדים בודדות, הן ללא ספק תקדים מסוכן".

יועץ התקשורת החרדי מכנה את המפגינים "אנשים בריונים", לא פחות: "אזרחי ישראל ראו היום באמצעי התקשורת חרדים צעירים בריונים, אלימים, חוסמי כבישים ומבעירי ניידות משטרה, ציבור מפולג שלא מציית להנהגה התורנית המרכזית של מועצות גדולי התורה של היהדות החרדית - אשר תמיד היו אלו שניווטו את הלך הרוח החרדי".

"אותם מפגינים ניפצו היום מדיניות ארוכת שנים אשר כל כך התפארנו בה, והיא - שהחרדים אינם מפגינים על נושאים כלכליים", טוקר מסביר ומוסיף: "לא יצאנו לרחובות על קיצוץ בקצבאות הילדים, לא יצאנו לרחובות כשחתכו את תקציב הישיבות בארבעים אחוזים, קיום ההפגנות האלימות בזמן צמוד כל כך להכרעת בג"ץ בנושא אי תקצוב הישיבות התורניות, שברה את המיתוס הכה חשוב הזה, והוכיחה לציבור החילוני במדינת ישראל, עד כמה הכיס חשוב לאותם חרדים שהפגינו - יותר מהאידיאולוגיה".

"הרי על חוק 'צהר' החרדים לא יצאו לרחובות, על פתיחת אזורי רישום לגיור לא שרפו ניידות, על חוקים אנטי דתיים שפוגעים ביהדות ובמסורת, לא נעצרים צעירים חרדים. על מה כן? כשמונעים מהם תקציבים". הוא מתרעם.

"מעבר לכך", אומר ירח, "הדבר האחרון שהציבור הישראלי צריך היה לראות בימים רגישים אלו - כשדנים בשאלה הרגישה והכואבת כל כך של גיוס לצבא הוא צעירים חרדים בני 15 ששורפים ניידת משטרה וצועקים לשוטרי משטרת ישראל "רשעים".

טוקר, כמו אדלר, סבור כי יאיר לפיד עלול להמריא בסקרי דעת קהל: "מההפגנות היום יש מנצח אחד ושמו יאיר לפיד שמנסה להקים את עצמו מחורבות הסקרים, זו לא תורה וזו איננה דרכה. גם אם כואב, גם אם יש מקום או הוראה לצאת למחות. זו איננה הדרך".

ירח טוקר, ארכיון

ירח טוקר, ששימש כדובר בעצרת בה השתתפו מאות אלפי חרדים בנושא 'בג"ץ עמנואל', מספר על השוני בין העצרת אז להפגנה שהתרחשה היום: "בעצרת הזו שאל אותי בחרדה מגיש תכנית הבוקר ברשת ב' יגאל רביד, האם תהיה אלימות וכיצד המארגנים ישתלטו על ההמונים. הבטחתי לו כי פח אחד לא יישרף, צעקת "נאצי" אחת לא תישמע, והתעקשתי לכנות את האירוע כ'עצרת' ולא כהפגנה למרות שמדובר היה בהפגנת כוח עוצמתית ואדירת מימדים".

"התחייבתי זאת בשידור כי ברור כשלג שכאשר גדולי ישראל אומרים לצאת ולמחות, המחאה נעשית בדרך התורה, בדרך ארץ וללא אלימות, ואכן, כשחצי מיליון חרדים יצאו נגד בג"ץ בהפגנה הידועה ההיא, לא אירע ולו מקרה אלימות אחד. גם בעצרת 'בגץ עמנואל' לא היה ולו פח אחד שנשרף".

"היום, כשמועצות גדולי התורה לא הורו לצאת להפגין, וכשהציבור החרדי כוסס אצבעות ומחכה בלחץ לקראת סיום דיוני חוק הגיוס, הדבר האחרון שהיינו צריכים, הוא הכותרת הזאת שהחרדים מאיימים בהתאבדויות, להיות מואשמים בהפרת סדר, בבריונות, באלימות, בשריפת ניידות ובחסימת צירים". הוא חותם את הדיון.

מה דעתכם? טקבקו

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר