יעקב ריבלין: "החרדים צריכים ללמוד מהבדואים"

בניגוד לדעה הרווחת בציבור החרדי נגד ההפגנות של הפלג הירושלמי בשבוע שעבר, הפרשן יעקב ריבלין דווקא תומך: "ניסינו כבר תפילה ודורון, עכשיו הגיע הזמן למלחמה" (חרדים)

אהרן רבינוביץ | כיכר השבת |
יעקב ריבלין (צילום: כיכר השבת)

ביקורת פנים חרדית רבה הושמעה לאחר ההפגנות הסוערות של אנשי הפלג הירושלמי בסוף השבוע שעבר, אך נראה שיש גם כאלו שתומכים. הפרשן יעקב ריבלין טוען כי הפגנות הם כרגע המהלך הנכון, זאת מפני שרגע האמת הגיע.

לדבריו, בניגוד לדעה הרווחת כי ההפגנות כוונו כנגד הרב שטיינמן, ההפגנות הגיעו מכיוון ש"הגיעו מים עד נפש". "יש פער עצום בין התדמית של ההפגנות בשבוע שעבר לבין מה שלדעתי עומד באמת מאחוריהם" אמר ריבלין הבוקר (ראשון) למרדכי לביא ברדיו "קול ברמה".

לדברי ריבלין, "כולם חושבים שזה הפגנות כנגד הרב שטיינמן וחלק מקרבות ההנהגה. לדעתי זה לא נכון, אבל מי שתרם לתדמית הזו הם אנשי הפלג הירושלמי. באותו שבוע שמענו על ההאזנות הסתר והתקפות פרועות בביטאון המפלגה עם רמזים מושחזים כנגד הבית ברחוב חזון איש 5". לדבריו, "אם לאנשי הפלג הירושלמי יש תדמית פרועה אז האחריות שלהם היא בין 90 ל-95 אחוז".

"כמי שמלווה את נושא הגיוס אני אומר שהגענו לרגע האמת והגיע הזמן לצאת לרחובות". אמר ריבלין. לדבריו, "אם החילונים לא יבינו שלגייס אותנו בכוח זה כמו להפקיע אדמות בדואים במתווה בפרוואר, או לנסות להוציא את אנשי אום אל פאחם מהדירות שלהם, זה ילך בכוח. הם צריכים להבין שיש קווים שלא חוצים אותם, כשחוצים את הקווים האלה צריך לצאת להפגנות".

ריבלין מביא כדוגמא את סיפור יעקב ועשיו: "מיעקב אבינו למדנו שיש שלוש אפשרויות, תפילה, דורון ומלחמה. כבר ניסינו תפילה ודורון, הגיע הזמן למלחמה".

לדעת ריבלין, הציבור החרדי כולו היה צריך לצאת להפגנות בכדי להראות ש"איתנו לא מתעסקים". "אני לא חושב שאנשי הפלג הירושלמי יצאו בגלל קרבות ההנהגה, אלא הם הרגישו שהגיעו מים עד נפש, הם עשו את מה שאנחנו היינו צריכים לעשות. היינו צריכים לצאת עם מאות אלפים ולשתק את המדינה ליומיים".

לדבריו, ההפגנות היו מגבות את "הוגי הדעות במגזר הכללי שאומרים שאי אפשר לגייס את החרדים בכוח. צריך לחזק אותם. צריך להכניס לדעת הקהל שבכוח לא יגייסו אותנו ואנחנו יודעים להפגין כשצריך. זה הפער בין התדמית לבין המהות של ההפגנות".

לדברי ריבלין, "הפרשנים החילוניים עטו על התזה שההפגנות היו חלק מקרבות ההנהגה, כי זה קל ונוח. הם בעצם אומרים שהחרדים לא רבים על הדברים האמיתיים - נושא הגיוס, אלא זה מאבק פנימי. האדם הפשוט אומר שהחרדים האלו משוגעים ואי אפשר להתעסק איתם".

ריבלין מביא כדוגמא את הפגנות הבדואים כנגד מתווה פרוואר. "כשהבדואים השתוללו הם עשו דברים הרבה יותר גרועים ממה שהיה בהפגנות בשבוע שעבר, ותוך שלושה ימים הממשלה התקפלה. בעניין הזה אני רוצה להיות כמו הבדואים, שידעו שלא מתעסקים איתנו".

ריבלין תקף את אנשי הבית היהודי. "הבית היהודי זה בית של שפנים, ברגע האמת הם משתפנים. ההפגנות האלו אולי יעזרו שידעו שלא מתעסקים עם החרדים. מי שנותן לך אגרוף אתה נותן לו בעיטה ולא חושב איך זה יצטלם אחר כך בתקשורת".

"אני לא מחסידי הפלג הזה, אבל אני חושב שצריך להראות שאנחנו גם יודעים להפגין. בשנות ה-50 היה את הסיפור של גיוס בנות לשירות הלאומי. נשים חרדיות יצאו להפגין והייתה תמונה של שוטרים מכים אותם ועד היום אף אחד לא מעיז לשנות את חוק שירות לאומי, כי הבינו שהם פגעו בציפור הנפש של הציבור החרדי".

ריבלין סיים את דבריו ואמר כי "אין מספיק מקומות בכלא הצבאי. עד עכשיו שידרנו ש"יהיה בסדר" עכשיו זה רגע האמת וצריך לצאת ולהפגין. קצת הפגנות לא יזיקו, אף אחד לא מת מזה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות