הרב שלמה מחפוד מזהיר: לח"כ אטיאס פחות כוח מלח"כים האשכנזים

החשש בקרב ראשי הישיבות הספרדיות כי המכסות בחוק הגיוס יוטלו על כתפיהם, נמשכת. הרב שלמה מחפוד התבטא כי לח"כ אטיאס יש פחות כוח מאשר לח"כים האשכנזים (חדשות)

ישראל כהן | כיכר השבת |
הרב שלמה מחפוד (צילום: ארכיון כיכר השבת)

הרב שלמה מחפוד מזהיר כי לח"כ אטיאס לא יהיה כוח להילחם כמו לח"כים האשכנזים גפני ופרוש, שלא ייתנו לקחת בחורים מהישיבות שלהם לטובת המכסות.

חשיפת "כיכר השבת" לפיה בעקבות ההבנות החשאיות המושגות בימים אלו מאחורי הקלעים בין נציגי הציבור החרדי לח"כים החילונים וראשי הצבא נוצר חשש כבד בקרב ראשי ומנהלי עולם הישיבות הספרדי כי הדבר ייפגע בעיקר בבחורי הישיבות בני עדות המזרח ותושבי הפריפריה, מעוררת הדים רבים.

הבוקר (שני) מתייחס לכך העיתון "מעריב" בעמודו הראשון וקובע כי רבנים חרדים ספרדיים חוששים כי ועדת שקד העוסקת בשוויון בנטל תעמיס את מכסות הגיוס לחרדים בעיקר על התלמידים ממוצא ספרדי בעוד שאלה ממוצא אשכנזי יוכלו לחמוק מגיוס.

בשיחה עם כתב העיתון מנדי גרוזמן מזהיר הרב שלמה מחפוד, ראש מערכת הכשרות "יורה דעה" כי "מכסות הגיוס ייפלו על הספרדים כי אין מי שיילחם בשבילם".

הרב מחפוד חושש כי "שמו אותו (אריאל אטיאס - י.כ.) שם כמו מזוזה. לא יהיה לו כוח נגד השאר. אצל האשכנזים ההתנגדות לגיוס היא בנפשם והם לא ייתנו לקחת בחורים מהישיבות שלהם".

לדברי העיתון אמנם הח"כים החרדים כבר הצהירו כי אם ייכללו בחוק סנקציות פליליות הם יבעירו את הרחוב, אלא שההבנה הרווחת הינה שעם סנקציות כלכליות הם יוכלו לחיות. מה שגורם לראשי הישיבות הספרדיות לחשש שמכסות הגיוס, שעליהן ייקבע בחוק, יתמלאו בעיקר על ידי ישיבות מערי הפריפריה, שתלמידיהן בעיקר ממוצא ספרדי.

גורם חרדי שהיה מעורב בהכנת מתווה החוק בוועדות שעסקו בנושא (ועדות פלסנר, פרי ושקד) מספר לעיתון כי יש בסיס לחשש הזה.

"ראשי הישיבות היוקרתיות שקיימו מגעים עם אנשי הוועדות היו רגועים לגמרי", מספר אותו גורם. "לא ראית עליהם כל חשש. הם ידעו שהתלמידים שלהם לא יגויסו". לדבריו, העובדה שמכסת הגיוס תידרש מכלל הציבור החרדי, ולא מכל ישיבה בפני עצמה, מרגיעה את ההנהגה של ראשי הישיבות היוקרתיות.

"החוק המסתמן רואה בציבור החרדי מקשה אחת ודורש ממנו כמות מסוימת של מתגייסים", מסביר הגורם. "החוק אינו מקיים משא ומתן עם כל ישיבה בנפרד. התוצאה הישירה היא שליבת החברה הליטאית-למדנית תישמר, בעוד שהקצוות יתרופפו".

הרב שלום כהן, חבר מועצת חכמי התורה של ש"ס, סירב להתייחס למגעים עם ועדת שקד, אך גם הוא הביע חשש ליציבות הישיבות הספרדיות ביישובי הפריפריה. "מלבד הגרעין הקשה של הציבור התורני-ספרדי, ישנם בני ישיבות ספרדיים שהוריהם מוגדרים דתיים-מסורתיים, והחשש הוא שהם יהיו הראשונים להתפתות להתגייס לצה"ל".

הרב כהן כבר יוזם מהלכים כדי למנוע התרופפות של ההתנגדות לגיוס ביישובים מרוחקים. "נעבור מבית לבית ומעיר לעיר כדי להסביר לעם את הסכנה הרוחנית בגיוסם של בחורי הישיבות, על מנת שההורים לא יסכימו לשלוח את ילדיהם לצה"ל," הוא מבהיר.

העיתון מספר לקוראיו כי בשיחות פנימיות נשמעות התבטאויות חריפות בהרבה. ואף מצטט גורם בעולם הישיבות הספרדי שאמר לאתר החרדי "כיכר השבת כי "הח"כים החרדיים עמלו להציל את בחורי ישיבות חברון, פוניבז' ומיר, אבל 'מכרו' את עולם התורה הספרדי ברובו ואת בוגרי רשתות החינוך של בני עדות המזרח".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר