חילונים וחרדים קוראים: לא לשיח מתלהם סביב עניין הגיוס

מסמך שהוציאו חברי פורום לקידום היחסים בין המגזר החרדי והכללי, קורא לעצור את השיח המתלהם סביב חוק הגיוס: "התמודדות שאינה זהירה עם נושא טעון זה טומנת בחובה סיכון של החמרת הקרע בחברה הישראלית" (בארץ)

לא לשיח מתלהם, אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)

חברי פורום העונה לשם "השלמה", ומבקש לקדם את מערכות היחסים בין החברה החרדית והחילונית, הוציא מסמך משותף עליו חתומים חבריו - חרדים וחילונים, וקורא לשיח לא מתלהם סביב חוק הגיוס החדש. בפורום, חברים צעירים, אקדמאים, ואנשי תקשורת משני המגזרים. 

"אנו, חברי הפורום" נכתב, "צופים בדאגה רבה בקונפליקט המסעיר בימים אלה את היחסים בין חרדים וכאלה שאינם חרדים, וחוששים מאד מפני ההקצנה ההדדית והחמרת העימות".

"סוגיית גיוס החרדים היא נקודת החיכוך הנפיצה והרגישה ביותר בין הציבורים השונים, והטיפול בה מחייב זהירות, הבנה וכיבוד ערכי הזולת. שיח מתלהם ושימוש בכח יובילו בהכרח להתנגשות חזיתית, ממנה תינזק החברה הישראלית כולה. סוגיית ה'גיוס' היא אתגר מן הגדולים שידענו בעשור האחרון, ואנו רואים בה סימפטום לקונפליקט ההיסטורי המתחולל מזה זמן רב בין שתי תפיסות העולם השונות".

עוד נכתב במסמך כי "התמודדות שאינה זהירה עם נושא טעון זה טומנת בחובה סיכון של החמרת הקרע בחברה הישראלית והיא עלולה אף ליצור פילוג של ממש".

"אנו פונים לציבור הכללי בקריאה: גיוס חרדים אינה סוגיה חד-מימדית. גם אם איננו מסכימים עם התפיסה החרדית שרואה את תרומתו של לומד התורה כשווה בערכה לבטחון המדינה כתרומתו של חייל קרבי, היושר מחייב אותנו להכיר בכך שגיוס גורף לצבא יפגע באופן משמעותי באורחות החיים של הציבור החרדי, ועשוי לגרור גם שינוי כפוי בתפיסת עולמו. במדינה שבה הדמוקרטיה היא מהות ואינה כלי לכיפופי ידיים פוליטיים, יש להיזהר מאד מכפיית דעת הרוב על המיעוט, ובוודאי תוך שימוש בפעולות כוחניות. כפייה כוחנית של הרוב בהווה, פוגעת בטווח הקצר בכל פעולות גישור פרגמטיות של גורמים מתונים בתוך הקשת החרדית ומהווה לטווח הארוך פתח לקריסה של המבנה הדמוקרטי המשתנה תמידית של החברה הישראלית".

במסמך, ישנה גם קריאה לציבור החרדי: "מתוך הזדהות ותחושת הבנה עמוקה של הכאב שמעוררות מסקנות וועדת שקד, אנחנו קוראים לציבור החרדי, על גווניו השונים, לנהוג בשיקול דעת ובאחריות לעם ישראל כולו. אנו מבקשים להבהיר כי תמיכת הציבור הכללי במסקנות ועדת שקד אינה מּונעת משאיפה "לכלות" את הציבור החרדי, "להעבירו על דתו" או "לחלן" אותו - אלא מן הדאגה המתפשטת בציבור הכללי מרמת השתתפותו הנמוכה של הציבור החרדי בשוק העבודה ובצבא, ומן החשש הטבעי לגורל המדינה, כלכלתה ורווחת תושביה. לדעתנו, אמירות קיצונית או חלילה, מעשים קיצוניים, רק ישחקו לידי מלבי הבעירה וימנעו כל סיכוי להידברות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר