סוגיית הגיוס

דילמה חרדית: האם לשלוף את נשק יום הדין נגד הגיוס?

טרם אישור חוק הגיוס, הזהירו גדולי ישראל החברים במועצות גדולי וחכמי התורה מאופציה של איסור התייצבות בלשכות הגיוס. כעת, אחרי שהחוק אושר, סבורים חלק מהרבנים כי אין טעם לעשות שימוש באופציה אותה הם מכנים 'נשק יום הדין' כרגע. לעומתם, אדמו"רים רבים דוחפים לקריאה לאי התייצבות (חרדים,חדשות)

ישראל כהן | כיכר השבת |
כינוס המועצות ההיסטורי (צילום: אלי סגל)

החוק לשוויון בנטל שעבר בשבוע שעבר בכנסת, ממשיך לגרום לזעם בציבור החרדי, כאשר התחושה במגזר היא שהשלטונות מתנכלים לעולם התורה, מנסים להצר את צעדיהם של בני הישיבות ולפגוע במגזר החרדי - ככל הניתן.

גם מעצרו של תלמיד ישיבת גרודנא בפורים האחרון לאחר שסירב להתייצב בלשכות הגיוס כהוראת רבותיו - לא הוסיף להרגיע את המתח, וההפגנות שנערכו אמש (רביעי) במספר מוקדים הוכיחו זאת.

במהלך כינוסם ההיסטורי המשותף של מרנן ורבנן גדולי הדור חברי מועצות גדולי וחכמי התורה שנערך לפני פחות מחודש, החליטו גדולי ישראל חברי שלוש המועצות כי לאחר שחוק הגיוס יעבור, יתכנסו פעם נוספת וישקלו את צעדיהם.

בהחלטות הדרמטיות נכתב: "מועצות גדולי וחכמי התורה דורשות מהשלטונות לבטל לאלתר את החלטות הוועדה על גיוס לצבא בכפייה של תלמידי הישיבות והכוללים, וקוראים לכל בני הישיבות והכוללים שלא להתגייס לצבא בשום פנים ואופן ולא להיכנע לפיתויים ועונשים כל שהם, לא לשתף פעולה עם תוכנית הצבא במרכז מיון חרדי, אלא ימשיכו להגות בתלמודם יומם ולילה".

ההפגנה בירושלים, אמש (צילום: פלאש90)

גדולי ישראל אף כתבו בהצהרה, כי במידה והחוק יעבור במשכן הכנסת הם ישקלו לצאת בהחלטה דרמטית האוסרת להתייצב בלשכות הגיוס, "אם חס ושלום יוציאו רודפי הדת את זממם לפועל ויחוקקו חוק של גיוס בכפייה, יתכנסו מועצות גדולי וחכמי התורה לטקס עצה נגד רודפי הדת ומיזמותיהם, וישקלו לאסור את עצם התייצבות בלשכות הגיוס" נכתב בהחלטות שפורסמו. בינתיים, החוק עבר, אך המועצות עדיין לא התכנסו.

"כיכר השבת" מנסה לעשות סדר בסבך השמועות, האם יש סיכוי לכנס נוסף של המועצות והאם תינתן בו החלטה משותפת.

בימים האחרונים החל מזכיר המועצת החסידית לקיים "מסע דילוגים" בין חצרות האדמו"רים והרבנים, בנסיון לקדם את היוזמה לכינוס משותף, שאם ייצא לפועל - צפויה קודם לכן להתכנס המועצת החסידית בנפרד

לכולם ברור, שבאם כינוס שכזה ייצא אל הפועל הרי שהשפעתו תהיה היסטורית ביחס של הציבור החרדי למדינת ישראל, זאת לא רק בשל אופיו הלוחמני האפשרי, אלא בשל ההחלטות הדרמטיות הצפויות להתקבל בו על ניתוק של ממש בין הציבור החרדי לרשויות הצבא על כל המשתמע מכך - כולל הכרזה אפשרית על אי התייצבות מוחלטת. לכן, מזכירי המועצות לא ממהרים לקיימו כבר כעת, וממתינים לבאות.

הדילמות הן כבדות משקל והרות גורל. השאלה הגדולה והמשמעותית הניצבת על הפרק היא האם כעת זהו העיתוי והזמן הנכון "לשבור את הכלים" מול השלטונות על כל המשתמע מכך. האם כבר כלו כל הקיצין ועל הרבנים להכריז על אי הכרה מוחלטת?

מחד, יש גדולי תורה הסוברים כעת (והדגש הינו על כעת) כי עדיין יש להמתין ולחכות לבאות. "אמנם החוק עבר אך בשטח עוד לא נראה שום שינוי משמעותי המצריך יציאה למלחמה כוללת. חבל לשחק לידיהם של שונאי הדת בשעה זו, בפרט שתוצאות החוק ישפיעו בפועל רק בעוד מספר שנים" מסבירים גורמים שונים את עמדת חלק מהרבנים, האוחזים בפתגם: "או שהפריץ ימות או שהכלב ימות".

"מה הטעם להתחיל במתקפה כעת - מוקדם מידי, ולבזבז את נשק יום הדין" אומרים אותם גורמים המצדדים בדעתם של גדולי תורה אלו.

מנגד, קיימת אצל חלק מגדולי ישראל גישה הפוכה הטוענת כי יש "לקחת יוזמה" ולהגיב כבר כעת בחריפות ובנחרצות על הפגיעה בלומדי התורה, וכפי שנרמז בהחלטות הקודמות - להורות כבר כעת על איסור התייצבות.

"ההגנה הכי טובה היא ההתקפה", אומרים גורמים המסבירים את עמדה זו. לדבריהם, "בעוד כמה שנים עלול להיות מאוחר, ואז יאיר לפיד יבחר את דרך ההתמודדות העדיפה עליו. כעת זהו הזמן" הם קובעים.

יצויין, כי בניגוד לדעת חלק מחברי מועצת גדולי התורה של "דגל התורה" הסבורים כגישה הראשונה שהוצגה, הרי שדווקא במועצת החסידית נשמעים לאחרונה יותר ויותר קולות התומכים בגישה הלוחמנית אותה מוביל בדיונים מרן האדמו"ר מויז'ניץ.

חלק חברי המועצת החסידית. מימין: האדמו"ר מויז'ניץ (צילום: אלי סגל)

להערכתם של גורמים באגודת ישראל החסידית, ייתכן מאוד וכבר כעת ישנו רוב מוצק במועצת לקבלת ההחלטה על אי התייצבות. "האדמו"רים רואים בכך מלחמת שמד של ממש". מבהירים הגורמים ומעריכים כי גם אם כינוס המועצות המשותף לא ייצא אל הפועל, הרי שמועצת גדולי התורה של תנועת אגודת ישראל תתכנס באזור ראש חודש ניסן, כשתקוותם הינה שיצליחו להגיע להסכמות עם כלל הגורמים ביהדות החרדית ולשחזר את הכינוס המשותף.

לדבריהם, אין זה נכון לומר כי השינויים לרעת תלמידי הישיבות יחולו רק בעוד מספר שנים. לטענתם, "זה עלול לקרות כבר בקיץ הקרוב כאשר יידרשו בחורים חרדים להתייצב בלשכות הגיוס ולעבור שטיפת מוח תוך שימוש בחומרי הסברה שינסו לשכנע את הצעירים התמימים לעזוב את עולם הישיבות ולהתגייס".

ואכן, בגדול ניתן לומר כי מרכז המיון החרדי - הממ"ח, שעשוי להתחיל לפעול בקרוב, הוא זה שעלול להכריע את יחסו של הציבור החרדי לסוגיית ההתייצבות ולגרום להזדהות מוחלטת בין כל גדולי ישראל לאסור התייצבות כבר בצו ראשון.

גם גורמים הנחשבים למתונים יחסית במועצת החסידית והליטאית ייאלצו "ליישר קו" ולנקוט בגישה הקיצונית יותר, סבורים גורמים המוערים בנושא.

"הפיתויים שיופעלו על אותם בחורים שיגיעו לממ"ח יהיו עצומים, מספיק שאחוזים בודדים מתוך האלפים שיגיעו לא יעמדו בזה וכבר הפסדנו במערכה". מעריך גורם המקורב לגדולי ישראל. לדבריו, "אף אדמו"ר או ראש ישיבה יסכים לקחת את הסיכון של להכניס בחור במודע לתוך עולם השכנועים וההטבות של צה"ל, ועל כן ההערכה הינה שכולם כחזית אחידה יאסרו את ההגעה למקום".

לדבריו של הגורם, הפעלת הממ"חים עלולה להיות "קו השבר" בין העולם החרדי לצה"ל. כאשר גדולי ישראל עשויים להכריז מפורשות שאין להתייצב בו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר