פרסום ראשון

הסמארטפון המוגן: מלחמת עולם פנים-חרדית בעד ונגד

קרב ענקים מתנהל סביב ההכשר שניתן על-ידי בית הדין של הגר"נ קרליץ וחברת "נתיב" ל'סמארטפון המוגן', בין היתר על דפי "המודיע" מחד ו"יתד נאמן" מאידך • אתר "כיכר השבת" עושה סדר בסיפור שמסעיר את הרחוב החרדי - מי בעד המכשיר החדש, מי נגד ועל המהלומות שמחליפים הצדדים (חרדים, בארץ)

ישראל כהן | כיכר השבת |
הסמארטפון המוגן (צילום: מתוך 'יתד נאמן')

קוראי היומונים החרדיים המובילים, "המודיע" מחד ו"יתד נאמן" מאידך, משפשפים את עיניהם בתדהמה לנוכח קרב הענקים המתנהל בימים האחרונים לנגד עיניהם בכתבות ודיווחים שונים בסוגיית כשרותו של הסמארטפון המוגן.

זוהי מלחמה מרתקת בה מעורבים, רבנים, אנשי עסקים, עסקנים, פוליטיקה, כוח וכסף.

אם בעשור האחרון התנהל המאבק המר בעיקר מאחורי הקלעים הרי שעתה הוא פרץ ביתר עוז לקדמת הבמה, לשערי העיתונים ומודעות הפרסום, כשמה שקורה בפועל הינה העובדה ש"ועדת הרבנים לענייני תקשורת" מתפוררת ומאבדת מסמכותה.

אתר "כיכר השבת" עושה קצת סדר בפרטי הפרשה.

לפני למעלה מעשור כשמהפכת הסלולר הגיעה גם למגזר החרדי ולאחר בעיות רוחניות כאלו ואחרות שנוצרו בעקבות כך יזמו העסקנים הרב מרדכי בלוי והרב מיכה רוטשילד פתרון בשיתוף עם החברות הגדולות במסגרתו הוקמו "קומות כשרות" בעבור לקוחות הסלולר החרדיים.

אלא ששנה לאחר מכן טענו גורמים שונים כי הדבר אינו מספק וכי עדיין הבעיות מרובות. בעקבות כך הוקמה "ועדת הרבנים לענייני תקשורת" בה חברים רבנים מכל הזרמים במגזר החרדי ביניהם הרב עמרם הופמן המייצג את "העדה החרדית", הרב יוסף בנימין וואזנר שייצג את הכלל חסידי, הרב ברוך שרגא, הרב צבי פרידמן והרב ישראל פיישבין מחסידות גור.

כמזכירי הוועדה מונו יונתן לבקוביץ מחסידות גור הנחשב לדומיננטי יותר ולקובע הטון בוועדה וחיים לנג המייצג את המגזר הליטאי.

בעקבות המאבק הציבורי "נכנעו" בסופו של דבר חברות הסלולר והוציאו לשוק טלפונים כשרים המיועדים לדיבור בלבד כשהם מעוקרים מסמסים ומגישה לאינטרנט.

במשך כמעט כעשר שנים הצליח המהלך כששני הצדדים, הן חברות הסלולר והן ועדת הרבנים יצאו ממנו נשכרים, אלא שבשנתיים האחרונות בעקבות חדירתם של מכשירי הסמארטפון - הטלפונים החכמים, לשוק החרדי, נוצרה בעיה מחודשת.

השאלה הגדולה שניצבה בפני הוועדה היתה כיצד לפעול מול אנשי העסקים שצריכים את המכשירים החכמים הנחוצים להם לצורכי העבודה. בשלב זה נוצר "הבלקברי הכשר" כאשר בתחילה ניתנה לו הכשרות בסוג של "עצימת עין" מצד חברי הוועדה כשמחד העדיפו שלא לתת הכשר רשמי לדבר ומצד שני ביקשו שאנשי העסקים יעשו שימוש במכשיר הכשר הספציפי.

החברות שהתעסקו בתחום חסימת התכנים שאינם ראויים היו "דלתא" ו"נתיב" כאשר המכשירים החכמים הוכשרו על ידיהם.

(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

בשלב מסוים החלו חילוקי דעות גם בין גורמים בוועדה ובעיקר בין אלו המזוהים עם חסידות גור לבין אלו מהמגזר הליטאי לגבי שאלת ה"דיבור" במכשיר הסמארטפון כשעל כך ניטש המאבק האידיאולוגי המר עד עתה.

לדעתו של לבקוביץ וחבריו על מכשיר הסמאטרפון לשמש כ"מחשב אישי" ולא כטלפון נייד. לדעתו, איש עסקים שצריך לעשות שימוש במיילים ואפליקציות עסקיות יצטרך להחזיק ברשותו שני מכשירים האחד כשר רגיל-לדיבור בלבד והשני סמארטפון עסקי מעוקר מאפשרות לדיבור.

החשש הגדול הינו שאלו המחזיקים טלפון כשר ואינם נצרכים באמת לסלולרי חכם לצורך עיסוקם ופרנסתם "יזלגו" למכשיר הסמארטפון הכשר בשל הנוחות שבו.

מנגד, סברו אחרים להיפך. באם יהיה במכשיר חכם אחד גם אפשרות לשוחח בדיבור וגם אפשרויות עסקיות כשליחת מיילים, רבים יעזבו את מכשירם ה"טרף" וישתמשו דווקא במכשיר הסמארטפון הכשר ועל כן יש לאפשר גם לדבר באותו מכשיר.

בין השאר גם פרצו מאחורי הקלעים מאבקים מרים על כוח ושליטה כאשר חלק מעסקני הציבור הליטאי טענו על השתלטותו של לבקוביץ על הוועדה. לדבריהם, כיום היא אינה מייצגת את הרבנים אלא העסקנים פועלים אך ורק על דעת עצמם. "הרבנים לא התכנסו כבר שנים ולכן אין עם מי לדבר", הם טוענים. בנוסף, נוצר קרע של ממש בין ועדת הרבנים לחברת נתיב שאיבדה את כשרות הוועדה מה שגרם לסכסוך להפוך ולהיות גם בפן העסקי .

סופו של דבר, החליטו בחודשים האחרונים רבני ועסקני הציבור הליטאי בהוראת גדולי הדור "להכשיר" את הסמארטפון המסונן ע"י חברת נתיב זאת בהכשרם המהודר של בית דינו של הגאב"ד הגר"נ קרליץ כשהמכשיר משמש הן לדיבור והן לתועלת עסקית כגון קבלת מיילים ושימוש באפליקציות שונות.

(צילום אילוסטרציה: פלאש 90, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה)

המהלך הוביל בימים האחרונים למתקפה חריפה מצד ועדת הרבנים ועיתון "המודיע" המזוהה עמה כנגד ההכשר שניתן, זאת בטענה כי אין בי"ד קטן (הגר"נ קרליץ) יכול לבוא ולשנות מבי"ד גדול (גדולי ישראל שאישרו את הוועדה בעבר), מנגד העיתון "יתד נאמן" מעניק גיבוי מלא לחברת נתיב ולסמארטפון המוגן ואף מפרסם מודעות ענק הקוראות לציבור לרוכשו.

"סיכמנו שהמכשירים יהיו רק לצורך עסקי ולא לדיבור וכעת הם פורצים גדר", אומרים אנשי ועדת הרבנים על מתן ההכשר בזעם גדול.

מנגד, העסקנים בצד השני מגיבים במתקפה חריפה לא פחות. "מרגע שבוועדה עירבו אינטרסים ופוליטיקה והפסיקו לייצג את הרבנים הרי שכל סמכותה התבטלה. הם כבר לא מייצגים את גדולי הדור שרובם הורו לנו לפעול על פי הוראת בית דינו של הגר"נ קרליץ", הם אומרים בתגובה.

"ועדת הרבנים מנסה לצייר אמנם כי הם מייצגים את גדולי ישראל אבל בפועל זוהי רק חסידות גור בלבד. מרבית החסידויות תומכים בגישה שלנו ובבעלזא אף העניקו הכשר משלהם על מכשירי נתיב ובכלל כיצד הם מעיזים לצאת כנגד אחד מבתי הדין הגדולים בעולם היהודי ולתקוף בכתבות אנונימיות את גדולי הדור שלנו", אומרים העסקנים הליטאיים הזועמים על הניכוס שמנסים לעשות בוועדת הרבנים לענייני תקשורת לגדולי ישראל כאילו הם בצד שלהם.

כך או אחרת שני הצדדים מסכימים כי הוויכוח הסוער והמלחמה החריפה בעיתונים גורמים נזק עצום לכל ועדות הרבנים שנהנו עד עתה מאימון ציבורי רב. לא ניתן יהיה לעשות שום מהלך בציבור החרדי אם הפילוג הזה ימשיך", אומרים בשתי המחנות. ומתברר כי לצערם של כולם, בזה הם בטוח צודקים.

ניסיונותינו להשיג את יונתן לבקוביץ כדי לקבל את תגובתו לדברים עלו בתוהו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר