מיוחד: כך נכשל הניסיון החילוני לתעד חרדים ממנגלים בצפירה

כמדי שנה, גם ביום הזיכרון הנוכחי ניסו כלי התקשורת החילונים "לתפוס" חרדי שלא עומד בצפירה או עושה מנגל ביום הזיכרון. אלא שאנשי "דוסים" הכינו להם הפתעה • צפו בוידאו ותמונות (חרדים)

(צילום: אהרן רבינוביץ, שלומי כהן)

19:30 בערב, ערב יום הזיכרון 2014. השמש עוד רגע תשקע ויום הזיכרון יחל. בשביל רבים, השקיעה ביום הזה היא התחלה של זיכרון האובדן, אך בשביל קומץ צלמי העיתונות החילונית, השקיעה הזו מסמלת את תחילתו של החג - והחג הזה נקרא, הכה בחרדים.

בשעה שמונה בערב, בזמן הצפירה, עומדים כמעט כל אזרחי ישראל לדקת דומיה בכדי לציין ולזכור את אלו שנלחמו על הארץ ואינם עוד. כמעט אמרנו, מכיוון שישנו קומץ קטן של חרדים שלא עומד בצפירה בכדי להתריס קבל עם ועולם - אנחנו לא שייכים. ובדיוק לפריים זה מחכים צלמי העיתונות החילונית.

ביום הזיכרון בשנה שעברה, נתפסה קבוצה של חרדים בגן סאקר בירושלים על ידי צלמי העיתונות, כשהם עושים במקום מנגל, כלי התקשורת - חגגו. השנה, יצאנו לגן יחד עם אנשי פרויקט "דוסים", שהכינו הפתעה לצלמי העיתונות - מנגל עם נרות נשמה לזכר הנופלים.

מספר דקות קודם הצפירה, הגן כמעט שומם. מספר ילדים מנצלים את הרגעים האחרונים של אור היום ומשחקים כדורגל במגרש הסמוך. אנשי הארגון כבר במאמצי הסברה, מחכים לעוברי אורח נוספים שיקבלו את המסר: "זוכרים אחרת - די להסתה".

עוברי אורח חילונים שראו את המחזה מרחוק, כבר הגיעו למקום בכדי למחות על המנגל החרדי, אך לאחר שקיבלו את הפלאייר המסביר את מטרת העניין התנצלו עמוקות.

אנשי "דוסים" חילקו לעוברים והשבים הכעוסים פלאייר בו הודפס מכתב אישי ומרגש מאת מאיר אינדור, מנכ"ל עמותת אלמגור, הקורא לאנשי תקשורת: "התמקדו במאחד ולא במפלג".

"אנו מבקשים למחות נגד העובדה שביום עצוב שבו רבבות אזרחים אבלים על מות יקיריהן, עסוקים כלי התקשורת במנותק מרחשי הציבור, בזריית מלח על הפצעים", כתב אלמגור, "זהו סבב הסתה נוסף והפעם על גבן של המשפחות השכולות. תוקפים מגזר שלם שכביכול לא אכפת לו מהם, ולצבוט להם את הלב השבור בלאו הכי. לצערנו רבות המשפחות החרדיות השכולות".

"כאבן הוא כאב כולם, הטרור והרג חפים מפשע לא הבדיל בין מגזרים יהודים, ערבים, חרדים, חילונים, כיפות סרוגות, כיפות שקופות. אין זו התנהגות של סולידריות, של השתתפות בכאב, של הזדהות בשכול, של התייחדות עם הנופלים. למען המשפחות השכולות, למען הכאב הלאומי, ולמען אחדות המדינה - במיוחד ובמיוחד ביום רגיש וקשה זה, התמקדו במאחד ולא במפלג. הרבו אהבה ולא שנאה".

בצפירה עצמה, נעמדה קבוצת הפעילים החרדים בצומת גן סקאר, רוב המכוניות נעצרו ויושביהן יצאו ונעמדו מחוץ להן, חוץ מרכב אחד שהחליט שזה לא ממש מעניין אותו, נתן גז ונעלם.

רוב כלי התקשורת אמנם לא שלחו נציגים מטעמם בכדי לתעד את הרגע "הנכסף" בו תיתפס קבוצת חרדים עם מנגל, במערכת "חדשות 2" דווקא כן החליטו לשלוח צלם, שהגיע למקום תוך כדי הצפירה.

אלא, שזה נתקל ב"אמבוש חינוכי" שהכינו לו אנשי "דוסים". בצר לו, נאלץ הצלם לתעד אמירת פרק תהילים לזכר הנופלים במלחמות ישראל.

טלפון בהול מהמערכת בכדי לבדוק אם עמד במשימתו נתקל תשובה מפתיעה: "אין אייטם. יש פה קבוצה של חרדים עם שלט "זוכרים אחרת די להסתה"", אומר הצלם למפיקה, שעל פי תגובתו נשמעה מופתעת לחלוטין.

הרב דב פוברסקי, סגן אלוף במילואים וחבר בכיר בפרויקט, הסביר את מטרת הפעולה: "ישנם אנשים בציבור הישראלי שמוצאים לנכון בכל רגע ובכל שעה לנגח את הציבור החרדי, ולפלג את העם, להראות שאנחנו לא מכבדים את הנופלים, שאנחנו לא שייכים לעם, למדינה ולסמלים שלה".

"אבל אנחנו באים לבוא ולומר שאנחנו בהחלט מחוברים, לא פחות אלא יותר מאותם אנשים שמפלגים. אנחנו מחוברים מאוד לנופלים". לדבריו, "אני זוכר אירועים שנפל לזכותי לטפל באותם קדושים. אף אחד לא יכול להטיף לנו שאנחנו פחות טובים מהם בלכבד את הנופלים. גם אם בציבור החרדי לא מכירים בערך העמידה בצפירה, ושצריך לעמוד למרות שלא מכירים בערך הזה, עדיין אנחנו מכבדים את הנופלים יותר מאלו שמפלגים".

"אני מבין את התקשורת שרוצה להביא את הדברים המוזרים - שזה מה שהציבור רוצה לראות" אומר פוברסקי, "אבל אני לא מסכים שזה מה שצריך לעשות מכיוון שהמחיר של הפילוג בעם הוא כבד מדי ולא תורם לשום דבר".

"שוליים יש בכל מקום. אני לא מכיר אנשים שיתריסו ויעשו מנגל או לא יעמדו בצפירה. מי שעושה את זה הוא באמת שוליים. גם בציבור החילוני יש שוליים ואנחנו לא משייכים את זה לציבור כולו".

צפו בתיעוד מהאירוע. צילום: שלומי כהן

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר