המסמך עם הפקודה ההיסטורית נחשף: "בני ישיבות פטורים משירות"

"נתקבלה החלטה כי בני הישיבות, לפי רשימות מאושרות, פטורים משרות הצבא", כך נפתח המסמך ההיסטורי ובו פקודת "תורתו אומנותו" הפוטרת את בני הישיבות משירות צבאי (בארץ)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
(צילום: בית המכירות הפומביות 'קדם', ירושלים)

נחשף המסמך ההיסטורי שהוביל להסדר הפטור לבני הישיבות, הסדר שבוטל בתקופה האחרונה עם ביטול חוק טל וחקיקת החוק החדש לגיוס בני הישיבות הכולל סעיף סנקציות פליליות.

"נתקבלה החלטה כי בני הישיבות, לפי רשימות מאושרות, פטורים משרות הצבא", כך, במילים פשוטות, נפתח המסמך ההיסטורי מתחילת מלחמת העצמאות.

המסמך נחשף לאחרונה בשוק הפשפשים ביפו, בתוך ערימה של חפצים אישיים שהיו שייכים לגלילי, והוא עתיד לעמוד למכירה פומבית בבית המכירות הפומביות 'קדם' בירושלים.

מסמך הפקודה, המתוארך ל-9 במרץ, נכתב ונחתם על ידי ישראל גלילי ז"ל, אז ראש המפקדה הארצית (רמ"א) של ה'הגנה', ולימים חבר כנסת ושר בממשלות ישראל, ונשלח לכל חטיבות צה"ל שבדרך - "גולני, כרמלי, אלכסנדרוני, קריתי, גבעתי, עציוני ו"בולגרים" [כינוי לפלמ"ח]".

גלילי, אשר שימש אז בתפקיד המקביל לרמטכ"ל קיבל את ההוראה על הענקת הפטור מגיוס לבני הישיבות מדוד בן גוריון, שלושה ימים לפני מינויו של בן גוריון ליו"ר מועצת העם, המוסד העליון של היישוב שהוקם לקראת ההכרזה על הקמת המדינה כחודשיים אחר כך.

הפקודה ההיא, בניגוד למתווה שהושג במרוצת השנים, כללה דרישה לאמן את בני הישיבות לעת הצורך. "לתלמידים המסוגלים יינתן אימון להגנה עצמית במקום תלמודם, בפקודה של הכנסת [כינוי לארגון ה'הגנה']...", נכתב במסמך, "את אמוניהם של בני הישיבות יש להסדיר באפן שלא יתערער משטר הלימודים בישיבות. לפיכך יש לבוא בדברים עם ראשי הישיבות ולהבטיח ניצול זמני חופשה לצורך אימונים... משמעות הוראה זו היא כי בני הישיבות יהיו נמנים על החי"ם [חיל המשמר] הבלתי מגויס בלבד".

הפקודה, הוגבלה לשנה אחת בלבד. "החלטה זו כוחה יפה למשך שנת תש"ח ובסוף השנה תיבחן הבעיה מחדש". בסופו של דבר, הפקודה שימשה את הבסיס להסדר 'תורתו אומנותו' שתיקן ראש הממשלה בן גוריון שנה לאחר מכן.

כאמור, המסמך שנמצא לאחרונה בשוק הפשפשים, יעמוד למכירה בשבוע הבא, כאשר מחיר הפתיחה של המסמך, יעמוד על 1,000 דולר, כאשר ההערכה היא כי מכירו יהיה גבוה יותר.

מרון ארן, מבעלי בית המכירות ומומחה ל'ישראליאנה', מציין כי "המתח הרב ששרר בשנה האחרונה סביב הנושא הזה הוביל לגל של מתעניינים עם פרסום הקטלוג בו מופיע המסמך של גלילי. המסמך הזה הוא עדות לכך שפיסת נייר קטנה אחת יכולה להשפיע השפעה עצומה על כל מהלך ההיסטוריה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר