מי שמאשים / דעה

מי שמאשים את חנין זועבי, מי שמאשים את הטרמפיסטים בשטחים, מי שמאשים את אהוד אולמרט ומי שכועס על גזר הדין של אורי לופוליאנסקי - אינו מבין! • הדת החדשה (דעה)

הרב אליהו ישראלי | כיכר השבת |
אהוד אולמרט, אורי לופוליאנסקי וחנין זועבי (צילומים: פלאש 90)

מי שמאשים את חנין זועבי, וחושב שהיא הבעיה, טועה. כי זועבי עם פיה המזוהם, היא שולי חברה המאפשרת זאת. חברה שלא משכילה להבין מהו אויב.

עם חלב אמי ינקתי גם סוציאליזם. אבי היה "שמאלני", ואהבת האדם הייתה בליבו. אני עצמי, לא רחוק מדעותיו של אבי, אך מה לזה ולמלחמה? למדתי לא לומר "שימותו כל הערבים", כי זאת הכללה מכוערת, זאת שנאה לשמה. אך מה הקשר בין זה לבין הזדהות עם האויב?

אני בהחלט מאמין שהערבים אינם שונאים מושבעים של היהודים. הם מעולם לא היו כאלה. אני בהחלט מאמין שיש להם איזשהם טענות, שכאשר ייפתרו – ישכון השלום. מפני שהבעיה של הערבים אינה היהודים, אלא הישראלים. זאת מלחמה לאומית. לא דתית, לא גזעית. היא מעולם לא היתה כזאת.

אני גם מאמין שפתרון כזה הוא דמיוני, כי העיקרון הלאומי מנחה בעשורים האחרונים את קיומו של העם היהודי היושב בציון, הדבר לא נראה כמשהו שעומד להשתנות, וככזה – לא יבוא שלום עם הערבים. ולכן – הבעיה שלנו איתם היא בעיה לאומית. ואת הבעיה הלאומית יש לפתור בדרכים לאומיות. לא דתיות. לא גזעיות.

גם חנין זועבי יודעת זאת, אבל היא גם יודעת שאנחנו לא יודעים זאת. היא יודעת שאנחנו חושבים שיש כאן שאלה גזעית. היא יודעת שאיננו מבחינים בין יהודי לישראלי. שאנחנו חושבים שאם הערבים נלחמים בנו – הרי שהם ממשיכים את האנטישמיות הקלאסית. היא יודעת שכדי להיפטר מהסטיגמה הזו, אנחנו חייבים אותה, את חנין זועבי, כדי שכולם יראו שמדובר בישראלים ולא ביהודים, היא קוראת לכל מי שחולק עליה בשם "גזען", ומזה הישראלי הכי פוחד, וכך היא יכולה להמשיך לגדף.

אך האמת היא שזאת לא גזענות, אין לישראלים שום בעיה עקרונית עם הערבים. הבעיה התפתחה לאור הנסיבות. השנאה, שהיא תוצר רע של לאומיות, נולדה בשל המלחמה המתמשכת. והמלחמה נמשכת. וזועבי היא אויב. ואויב הוא אויב. ולזרוק את זועבי במורד המדרגות לא יהפוך את הישראלים לגזענים יותר, אלא לישראלים יותר.

• • •

מי שמאשים את הטרמפיסטים, אינו מבין עוד פנים ישראליות. אינו מבין שבמקומות האלו, בהם עוצרים טרמפים, עדיין קיים קשר יהודי בין האנשים. לא רק ישראלי.

אלו שעוצרים טרמפים, הם אלו שעדיין חיים בשייטעל, במקום בו כולם מכירים את כולם וסומכים עליהם. אלו אנשים שאמנם רואים את ישראל כלאום, ולא רק כדת, אך קודם כל הם רואים את ישראל יהודית. עדיין בליבם יש מקום שמור לערבות הדדית, לידידות. הם לא השלימו עם כך שישראל שייכת גם לחנין זועבי. בעיניהם ישראל היא עיירה גדולה. כמה חן יש באותם טרמפיסטים. כמה תום ואהבה.

• • •

מי שמאשים את אהוד אולמרט, שגנב, שעשק, שגזל, שפיטם את עצמו על חשבון הציבור, ומאמין כי האיש רקוב וצריך לשבת בכלא, ובאמת חושב שמדינה היא מדינה וחוק הוא חוק. הוא באמת מאמין שאולמרט עשה משהו רע כשבנה שכונה. כי הוא לא מבין את שיטת הטרמפים. הוא לא מבין שיש חיים אישיים, אנושיים, בהם כולם מרוויחים ויוצאים מרוצים. הוא לא שם לב שהוא עושה את אותם דברים במקרים אישיים. הוא בעצם מהלל בלי כוונה את הבירוקרטיה המסורבלת. כי הרי אין שום בעיה אמתית עם מה שעשה אולמרט. הוא לא גנב מכיס של אף אחד. הוא בנה שכונה, לא כדי לגור בה, ולא כדי לשכן בה את ידידיו, אלא כדי לבנות שכונה. והוא עשה את זה טוב.

אבל נו נו נו, הוא הרוויח! מי הרשה לו להרוויח? הוא אמנם לא נתן לסנדלרים לבנות את השכונה, אלא לאנשי מקצוע. אבל נו נו נו, הם חברים שלו!

מי שחושב שאולמרט אשם במשהו, הוא כנראה מסוג בני האדם שלא יחצו מעבר חצייה באור אדום גם כשמדובר בשכונת מאה שערים בשעה שתיים של ליל שבת, כי מדוע לחשוב? יש רמזור!! אז מה אם השכונה נעולה ומסוגרת בגדר? אז מה אם הסבירות שתגיע מכונית נמוכה יותר משיבוא הליקופטר? חוק זה חוק!

• • •

אבל מי שמאשים את אהוד אולמרט ובשבוע שלאחר מכן כועס על השופט רוזן שגזר על אורי לופוליאנסקי שש שנים, חוזר לפתע לשטיבל, שוכח שחוק זה חוק, ומזדהה עם האדם, עם יד שרה, עם המחלה, עם טוב הלב. כי לופוליאנסקי הוא "מענטש". לא מעניין אותו שגם אולמרט אימץ ילדה, שהוא מחזיק משפחה שהתייתמה, שהוא בעל חסד, כי אולמרט מעשן סיגר! אבל אורי? אורי הוא צדיק! הוא לקח הכל ל"יד שרה".

אני, אגב, חושב, שלהכניס את אולמרט לכלא זה טמטום ושנאה עצמית, זה בא מאותם מקומות בנפש, המשאירים את זועבי בכנסת, אלו רגשות אשמה ישראלים, החושבים שאם נכניס לכלא את ראש הממשלה לשעבר אז "אנחנו כבר ממש גדולים".

אני גם חושב שלהכניס את לופוליאנסקי לכלא זה אוטם לב המגיע מאותו האופל. אבל אוטם הלב הזה מתקבל על הדעת, הוא שולי חברה המאפשרת זאת, כי מרוב הפחד מפרות קדושות, פיתחנו אובססיה לשחיטת פרות קדושות, ומעתה ישנה עבודת קודש חדשה, דת חדשה. פרה קדושה חדשה. פרה שוחטת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר