מבצע צוק איתן: מותר להפעיל בשבת גל שקט?

מבצע צוק איתן: האם מותר לפי ההלכה להשאיר את מקלט הרדיו דלוק במהלך השבת, והאם מותר להתפלל בבית? מורה הלכה ורב שכונה משיבים לשאלות (חדשות חרדים)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
מקלט רדיו (צילום: shutterstock)

פיקוד העורף הורה להפעיל גל שקט בתחנות הרדיו החרדיות לטובת תושבי הערים הנמצאים בטווח ירי הרקטות. לאור הפולמוס ההלכתי שנוצר, אתר "כיכר השבת" פנה למורי הלכה בשאלה האם מותר לפי ההלכה להפעיל את הרדיו, והאם מותר להתפלל בבית?

הרב אליהו שלזינגר, מרבניה הפוסקים של ירושלים, ורב שכונת גילה בירושלים, אומר ל"כיכר השבת": "אני לא יודע מה התועלת להשאיר רדיו דלוק הרי כולם שומעים את האזעקה, אלא אם כן ישנן הוראות אחרות שרוצים להעביר ברדיו".

לדברי הרב שלזינגר, השאלה האם מותר להפעיל בשבת רדיו המשדר גל פתוח, תלויה בהיותה של האזעקה מצילת חיים: "אם מדובר במקומות שבהם לא שומעים את האזעקות - מותר, שכן יש בזה פיקוח נפש. בכל מקרה, כדאי לשמוע את דעתם של אנשי פיקוד העורף".

באשר לשאלה האם מותר להתפלל ביחיד ולא ללכת לבית-הכנסת במקרה שאין בו חדר מוגן, אומר הרב שלזינגר: "תלוי היכן המתפלל מתגורר. יש מקומות שמועדים לסכנה ויש מקומות שמועדים פחות. בירושלים, אליה נורו פחות טילים מאשדוד, אין סיבה להשתמש בהיתר הזה. באשדוד במקום מיושב ולכן אין בעיה. הכלל צריך להיות שפיקוח נפש דוחה את השבת ותפילה בציבור".

פנינו גם לבית דין ההלכתי בנשיאות הגאון הרב מרדכי גרוס, ולשאלתנו האם מותר להשאיר את מקלט הרדיו פתוח, תהה אחת ממורי ההלכה: "למה שיהיה אסור? השאלה היא האם שומעים בכל מקרה את האזעקה גם ללא הרדיו. החשש הוא שלא ישמעו אותה כשישנים. ברדיו לא עובדים באיסור וברגע שיש אזעקה זה מופעל כי יש פיקוח נפש".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר