בחירת הדיינים: מאמצים להגיע להסכמות עד כינוס הוועדה מחר

הוועדה למינוי דיינים צפויה להתכנס מחר ולבחור דיינים לבתי הדין האזוריים ולבית הדין הגדול. "כיכר השבת" בסיקור מיוחד על יחסי הכוחות והמאמצים להגיע להסכמות (חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |
השבעת הרבנים הראשיים כדיינים (צילום: פלאש 90)

הוועדה למינוי דיינים: אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, מחר (חמישי) צפויה להתכנס הוועדה למינוי דיינים ולבחור את הדיינים שיכהנו בבית הדין הרבני האזורי ולבית הדין הגדול.

ככל שמתקרב מועד בחירת הדיינים, בורסת השמות סביב מי שיכהנו לבסוף בתפקיד הנכסף הולכת וגדלה.

כזכור, לבית הדין האזורי אמורים להיבחר 14 דיינים חדשים ואילו לבית הדין הגדול ייבחרו שישה דיינים חדשים שימונו מקרב הדיינים המכהנים בבתי הדין האזוריים.

הועדה לבחירת דיינים מונה 11 חברים, כאשר בראשות הוועדה עומדת שרת המשפטים והחברים בה הם: שר הפנים גדעון סער, הרבנים הראשיים הראשון לציון ונשיא בית הדין הגדול הגאון רבי יצחק יוסף, הרב הראשי לישראל הגאון רבי דוד לאו, הדיינים הגאון רבי ציון בוארון והגאון רבי ציון אלגרבלי. חברים בוועדה גם שני נציגים מטעם לשכת עורכי הדין, עו"ד אשר אקסלרוד ועו"ד מרדכי אייזנברג, כמו כן חברים בה גם חברי הכנסת אלי ישי מש"ס ושולי מועלם מ"הבית היהודי", בנוסף חברה גם נציגת ארגוני הנשים הגב' רחל לב מור.

להלן רשימת המועמדים המלאה שמתוכה ייבחרו מחר 14 הדיינים לבית הדין האזורי: אלון אבידר, אריה אוריאל, גולן אלוף, איתן אליה, אוריאל אריה, אפרים בוגרד, דוד בס, בניהו ברונר, אברהם גאופטמן, דניאל גודיס, אליהו גורדון, אייל גיאת, רפאל גלב, דוד גרוזמן, חגי דיבון, יוסף גואל דידי, יחיאל האופט, דב האשל, בן ציון הכהן רבין, חיים והב, חיים ויקטור וידאל, משה ולר, אלימלך וסרמן, ניר ורגון, משה זאדע, אברהם דב זרביב, אמנון חגיגי, אברהם שמואל חזן, אבישי טהרני, גבריאל טולדאנו, עובדיה יעקב, מנחם יעקובוביץ, אליהו כהן, דניאל כץ, סיני לוי, יאיר לרנר, אילן מורבסקי, יוסף מזרחי, עודד מכמן, שמואל מלול, חננאל מעודה, ירון נבון, אורן נזרית, צבי סגרון, חנוך סנהדראי, דוד עידן, אלעד עלי, אליהו עמאר, אשר פלג, שמואל צבי פריד, יחיאל חיים פרימן, שלמה צרור, שלמה קריספין, יצחק קרמר, ינון רביב, ישעיהו משה רפאלי, ניסים שבבו, שלמה שושן, עידו שחר, אבידן משה שפנייר, יעקב שרעבי.

הראשל"צ הגר"י יוסף ויו"ר ש"ס אריה דרעי (צילום: יעקב כהן)

רשימת המועמדים כאמור ארוכה, אלא שמתחת לפני השטח כבר מתבשלים הדילים שיאפשרו אולי את בחירת הדיינים. ועדת המינויים נחלקת לשלושה, כאשר החלק הראשון הוא חרדי המורכב מהרבנים הראשיים, הדיינים וחבר הכנסת אלי ישי. החלק השני הוא עצמאי ללא תלות באף גורם, המורכב מנציגי הלשכה עו"ד אייזנברג ועו"ד אקסלרוד. והחלק השלישי מורכב או נשלט ברובו על ידי המגזר הדתי לאומי כשהחברים בו הם, ח"כ מועלם, רחל לב מור, שר הפנים גדעון סער ושרת המשפטים ציפי לבני.

לשון המאזניים הם חברי לשכת עורכי הדין, כאשר מחנה שיצליח לגייס אותם לצדו יחזיק ברוב של שישה חברים וישלוט בפועל על מינוי הדיינים. הקרב על השליטה הולך ותופס תוצאה אבל נכון למועד זה, יום לפני כינוס הוועדה, נראה כי הם לא מונחים בכיס של אף אחד, מה שעלול לגרום לכך שכינוס הועדה למינוי דיינים מחר עלול להסתיים בפיצוץ כאשר לאף אחד מהצדדים אין את הרוב הדרוש.

סלעי המחלוקת נעים סביב החלוקה המגזרית בוועדה, כאשר המחנה החילוני - דתי לאומי דורשים לכל הפחות מחצית מהדיינים, כך שימונו שבעה ליברלים מתוך 14, מה שיותיר את המגזר החרדי הספרדי והחרדי אשכנזי עם שבעה מועמדים בלבד.

המחנה החרדי לעומת זאת דורש לחלק לשלושה את המינויים, כך שהמגזר החרדי ספרדי אשר מיוצג היטב בוועדה יקבל חמישה דיינים, יהדות התורה תקבל ארבעה, והבית היהודי חמישה. אך כאמור נכון להיום אין עדיין הסכמות על הנושא.

עמדתה של יהדות התורה היא כי כל עוד אין הסכמות בין חברי הוועדה יש לפוצץ את הדיונים ולא למנות דיינים כלל, עד אשר תושג הסכמה. כך גם עמדתו של לפחות אחד מעורכי הדין החברים בוועדה. אלא שלנוכח המצוקה הקשה בבתי הדין רבניים והתעקשותו של הראשל"צ הגאון רבי יצחק יוסף, ייתכן וימונו דיינים כבר מחר, למרות אי ההסכמות.

הגר"ד לאו ואנשי 'הבית היהודי' (צילום: פלאש 90)

בסביבתו של הגר"י אומרים כי "עכשיו או עוד חודשיים, בסוף יצטרכו להסכים. חברי הוועדה צריכים להיכנס לחדר ולא לצאת ממנו עד שתהיינה הסכמות, אי אפשר לחכות יותר".

עניין נוסף המקשה על ההסכמה הוא הצורך במינויים לבית הדין הגדול שם נדרש רוב יחסי של שמונה חברים מתוך 11 חברי הוועדה, המקשה על גיבוש הסכמה ומשליך גם על המינויים לבתי הדין האזוריים, שם נדרש רוב רגיל כאמור.

דרישה נוספת שהולכת וגדלה בין חברי הוועדה שחוצה תא המחנות היא למנות לבית הדין האזוריים דיינים המתגוררים בסמוך למקום כהונתם העתידי. הדרישה העיקרית היא על בתי הדין בחיפה ובצפת, כאשר ניסיון העבר הוכיח כי כל זמן שהמתמנים לא מתגוררים באזורים אלה, מיד לאחר מינויים הם חותרים לעבור לבית הדין במרכז הארץ, מה שמותיר את בתי הדין הללו בחוסר קבוע של דיינים. הקושי למצוא מועמדים ראויים באזורים אלה לא מקל גם הוא על הליך הבחירה.

מבין חברי הוועדה יש כבר מי שמציעים לוותר בשלב זה על המינויים לבית הדין הגדול ולהגיע להסכמות ולהצביע רק על המינוי לבתי הדין האזוריים כך יקל על חברי הוועדה לגבש רוב של שישה חברים ולדחות למועד אחר את המינויים לבית הדין הגדול.

עניין מרכזי הטורד את מנוחתם של חברי הועדה החרדים וכן של חברי ועדה נוספים הם הניסיונות להכניס לרשימה שמות בעייתיים אשר אינם מקובלים וקיים חשש להשפעה חיצונית של ארגונים חיצוניים כמו 'צהר' ודומיו, כך למשל הדיינים דוד בס ובניהו ברונר, שמות שגם מרן רבי עובדיה יוסף זצ"ל וגם מרן רבי יוסף שלום אלישיב זצ"ל התנגדו נחרצות למינויים.

יו"ר הוועדה השרה ציפי לבני (צילום: פלאש 90)

עניין נוסף שצף לאחרונה הוא סביב שאלת מינויו של הרב אוריאל לביא, דיין בית הרבני בצפת, לחבר בבית הדין הרבני הגדול. הרב לביא עומד מאחורי הפסק מעורר המחלוקת שכל גדולי ישראל יצאו נגדו לאחרונה כאשר פסק שניתן לתת גט לאישה שבעלה צמח גם ללא ציווי מהבעל, פסיקה זו גרמה לציבור החרדי להתאגד סביב ההתנגדות למינויו.

כמו כן ישנם חמישה מועמדים בוגרי בית המדרש 'יחווה דעת' בראשות חבר מועצת חכמי התורה הגר"ד יוסף ומועמדים נוספים בוגרי בית המדרש 'מאור ישרא'ל בראשות הרב משה יוסף, מכל אלה סביר להניח שייבחר לפחות מועמד אחד.

ב'יהדות התורה' עדיין קיימת מחלוקת פנימית סביב שאלת הדיין החסידי, שם יש מי שדורשים חלוקה שווה ולמנות דיינים ליטאים לצד דיינים חסידיים, סביר להניח שהעניין יוכרע בניצחון אנשי 'דגל התורה' לאור העובדה שהנציג החרדי בוועדה הוא הרב הראשי הרב דוד לאו שנמנה על חוגי דגל התורה, אלא שמי שבאופן מפתיע מצדד בעמדת הפלג החסידי ביהדות התורה הוא עוה"ד החילוני החבר בוועדה אשר אקסלרוד, מה שעלול לגרום בסופו של דבר למינוי של לפחות דיין חסידי אחד בסופו של דבר.

כך או כך, מפת ההתרחשויות כפי שהיא נראית כרגע מקשה על הגעה להסכמות, מי שמנסה בימים האחרונים להשיג איזושהי הסכמה בין החברים הוא יו"ר ש"ס ח"כ אריה דרעי שעובד שעות נוספות בין חברי הוועדה, משרת המשפטים לבני, שר הפנים סער ועד לרבנים והדיינים חברי הוועדה. אם מאמציו אלה יישאו פרי אזי סביר להניח שמחר נתבשר על בחירתם של 14 דיינים לבתי הדין האזוריים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר