אורי לופוליאנסקי ערער לעליון: "תחושה קשה ונדירה ממש של אי-צדק"

כחודשיים לאחר שנגזרו עליו 6 שנות מאסר בפועל הגיש ראש עיריית ירושלים לשעבר אורי לופוליאנסקי ערעור לבית המשפט העליון הן על ההרשעה והן על חומרת העונש (אקטואליה)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
אורי לופוליאנסקי (צילום: פלאש 90)

כחודשיים לאחר שהשופט דוד רוזן גזר עליו שש שנות מאסר בפועל, ראש עיריית ירושלים לשעבר, אורי לופוליאנסקי, הגיש הבוקר (שני) את ערעורו לבית המשפט העליון. בכתב הערעור דורש הוא באמצעות פרקליטיו לזכותו מהאישומים נגדו ולבטל את עונש המאסר.

בערעור, כותבים פרקליטיו, עו"ד יאיר גולן ונחשון שוחט כי "מפעליו הנדירים של המערער אורי לופוליאנסקי, מטרות החסד ששימשו לו כמצפן כל חייו, השליחות שאותה נטל ושאותה נשא באופן כה מעורר התפעלות והערצה על כתפיו משך ארבעה עשורים כמעט – הם שהתהפכו נגדו והתנקזו אל תוצאה משפטית כה מרחיקת-לכת – תוצאה שהקורא או השומע מתקשה להבינה ולקבלה".

"ערעור זה," כותבים עורכי הדין, "מוגש מתוך תחושה קשה ונדירה ממש של אי-צדק. זו תחושה של אבדן חוש האיזון והמידה. הערעור מוגש כנגד ניתוח עובדתי ומשפטי חד צדדי וקר כקרח, שגם לגופו וגם במבט חברתי וערכי כולל, אינו יכול לעמוד במבחן הביקורת. הורכב פסק-דין קשה, מחמיר לאין שיעור ביחס למערכת העובדות כהווייתה, לטיב המעשים המניעים. בתחושת חוסר ההגינות, אי הצדק והעמידה מגיעה אל שיאה "למקרא גזר הדין".

"פסק הדין שיצא תחת ידו של בית המשפט המחוזי", כך טוענים גולן ושוחט, "מפתיע במיוחד כאשר הוא מחסיר כל ביטוי להבחנה מוסרית – נורמטיבית בין קבלת תרומות גלויות לארגון צדקה מובהק כל כך וששימשו למטרותיו, לבין מעשה נטילת שלמונים לכיסו של עובד ציבור. נפקדת ממנו גם מידה ולו מינימלית של נכונות להתבונן על הנסיבות ולשפוט אותן מנקודת המבט האותנטית של המערער - הנאשם עצמו שמתוכה ולאורה פעל, במשך כל שנותיו הבוגרים".

פרקליטו, עו"ד יאיר גולן, אמר ל"כיכר השבת": "הגשנו ערעור לבית המשפט העליון בשמו של אורי לופוליאנסקי, שבו אנחנו מתייחסים הן להרשעה והן לעניין העונש. אנחנו טוענים שלא היה מקום להרשיע אותו בעבירת השוחד ובכל מקרה לא היה מקום לשלוח אותו לריצוי עונש מאסר ממשי".

"אנחנו דורשים מבית המשפט העליון לבטל את ההרשעה בעבירות שוחד ושבכל מקרה ימנע מלשלוח אותו לריצוי עונש מאסר", הוסיף הפרקליט.

לדברי הפרקליט, העונש שהושת על מרשו היה בלתי מידתי: "אם בית המשפט יזכה אותו אז לא צריך בכלל מאסר ואם הוא לא יזכה אותו אז גם אז אנחנו טוענים כי העונש הזה הוא בלתי מידתי ובלתי אנושי, לא ראוי ולא הולם ואסור לשלוח אותו לכלא אפילו ליום אחד אלא עונש חלופי".

כזכור, לפני מספר חודשים שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, דוד רוזן, גזר את דינו של אורי לופוליאנסקי וקבע כי יוטל עליו עונש מאסר של שש שנים בפועל ושנת מאסר על תנאי, ובנוסף גזר עליו קנס של חצי מיליון שקל.

תחילתה של הפרשה באפריל 2010 אז נעצר לופוליאנסקי, החוקרים הטיחו בו האשמות לפיהן בעת שכיהן כראש העירייה ויו"ר ועדת תכנון ובנייה, קיבל שוחד על מנת לקדם את 'פרויקט הולילנד', שרבים הרימו גבה עם בנייתו לנוכח גודלו הגרנדיוזי.

שנתיים לאחר מכן, הוגש נגדו כתב אישום בבית המשפט המחוזי בתל אביב ובראשית השנה הנוכחית הוא הורשע בקבלת שוחד. בפרקליטות, והבוקר, כאמור, הוא נידון למאסר בפועל. במשטרה ואף אצל השופט דוד רוזן, ישנה תמימות דעים כי כסף השוחד אותו נטל לכאורה לופוליאנסקי, לא הגיעו לכיסו הפרטי אלא למוסדות "יד שרה" בראשם הוא עומד.

לופוליאנסקי נחשד כי נטל ב-2.5 מיליון שקל אותם קיבל מיזמי הפרויקט שהעבירו את הסכום המדובר באמצעות שמואל דכנר, שהפך לימים לעד המדינה בפרשה ונפטר במהלך הדיונים במשפט. בכתב האישום נכתב כי רוב סכום השוחד הגיע אל עמותת "יד שרה" ושאר הסכום נתרם לישיבה בראשה עומד בנו של לופוליאנסקי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר