רדיפת התלמידים החרדים: משרד החינוך משבית את הלימודים בבית שמש

בעוד משרד החינוך פועל ברחבי הארץ כדי לפתוח את שנת הלימודים ללא שיבושים, דווקא בבית שמש הוא משבית את הלימודים בגלל דאגת העירייה לתלמידים החרדים (חרדים)

יוני גבאי | כיכר השבת |
תליית השלט על בית הספר, הבוקר (צילום: גואל ועקנין, קול חי)

בכל רחבי הארץ פועל משרד החינוך כדי לפתוח את שנת הלימודים החדשה ללא שביתות וללא שיבושים מיוחדים, אך דווקא בעיר אחת, משרד החינוך יוזם השבתה של הלימודים.

המדובר כמובן בעיר בית שמש. הרדיפה האנטי חרדית של הממשלה הנוכחית, באה לידי ביטוי למצער גם בפתיחת שנת הלימודים תשע"ה.

2,105,394 תלמידים יחלו היום את לימודיהם בבתי הספר, אך עשרות אלפי התלמידים בעיר בית שמש, יגיעו לבית הספר אך לא ילמדו בהוראת משרד החינוך.

הסיבה: בית הספר "שפות ותרבויות", בית ספר חילוני, נמצא בתוך השכונה החרדית ברמת בית שמש ומאכלס 140 תלמידות בלבד. כיתות רבות בבית הספר נשארו ריקות במהלך השנה האחרונה וכך היו אמורות להישאר בשנה הקרובה.

מנגד, בית ספר חרדי בשכונה, נאלץ לשכן את 800 תלמידותיו בקרוואנים בחצר העמוסה לעייפה. זאת כאשר בעיר הוותיקה, משם מגיעים מרבית התלמידים החילוניים לבית הספר "שפות ותרבויות", יש שני מבנים העומדים ריקים.

המהומה בבית שמש, אתמול (צילום סלולארי: יעקב לדרמן)

ראש עיריית בית שמש משה אבוטבול ומחזיק תיק החינוך בעירייה החליטו לקחת ארבע כיתות מבית הספר החילוני לטובת בית הספר החרדי, ובבית שמש כמו בבית שמש, הדבר עורר סערה.

משרד החינוך, כאמור, החליט להשבית את הלימודים. בהודעת המשרד נאמר כי "לאור החלטתו החד צדדית של ראש העיר לפגוע בבתי הספר הממלכתיים בעיר ובעקבות התקיפה האלימה של מורות ויו"ר ועד ההורים של בית הספר 'שפות ותרבויות'".

עם זאת, ציינו במשרד החינוך כי "בשל השלכות 'צוק איתן' הם יאפשרו לתלמידים להגיע לבית הספר, שם ישתתפו באסיפות הסברה נגד אלימות".

תושב בית שמש, מציג בפנינו מספר נתונים כדי שנבין את גודל השערורייה בעיר: "בעיר הוותיקה בבית שמש ישנם שני מבנים כמעט ריקים של בתי ספר (עם 12 כיתות + חדרי ספח בכל אחד מהם) בהם לומדים כשמונים תלמידים בלבד, במקום 400 ילדים".

לדבריו, "בשכונת רמת בית שמש א' ישנו מבנה כמעט ריק של 12 כיתות + חדרי ספח משמש 140 ילדים בלבד, במקום 400 ילדים. המבנה ממוקם בתוך שכונה ש-100 אחוז מהתושבים הם חרדים ודתיים. בית הספר הנמצא במבנה הוא ממלכתי חילוני (שפות ותרבויות), כל התלמידים הלומדים בו גרים בעיר הוותיקה, העירייה משלמת הון רב על הסעות, במקום שילמדו קרוב לבית, במבנים הריקים".

"מנגד", הוא מוסיף, "בשכונת רמת בית שמש א', 900 תלמידות חרדיות המתגוררות בשכונה לומדות במבנה בית ספר (משכנות דעת) של 12 כיתות. כל חדרי הספח משמשים ככיתות. כל מטר פנוי בחצר המשחקים מאוכלס בקרוואנים של כיתות לימוד. אין חצר, אין תנאים מינימליים ללימודים".

אחת הכיתות בבית הספר (צילום: אתר קול חי)

יצוין כי במשך שעות ארוכות אמש, עבדו במקום קבלן ופועליו - מטעם העירייה, על בניית קיר ההפרדה. במהלך עבודתם התפתחו עימותים בין הצדדים.

אחת המורות, מציגה את גרסת בית-הספר, בשיחה עם "כיכר השבת": "מבלי שנעשה אתנו שום תהליך מסודר, עיריית בית שמש, המשטרה וקבלן הגיעו למקום כדי להקים מחיצות, התהליך לווה באלימות והוכו שלוש מורות, הופעלה אלימות כנגדן".

לדבריה, המהלך נעשה בניגוד להחלטת משרד החינוך: "מה שקרה הוא שחילקו את המבנה בכוח זרוע על-ידי זה שנכנסו לבית הספר, הקימו מחיצה וביצעו חלוקה של המבנה וזאת למרות שיש לנו הבטחה משר החינוך הקודם גדעון סער שלא נוגעים במקום, וגם הבטחה ממנהל המחוז ומשר החינוך שי פירון".

"אנחנו פועלים שכל הנוגעים בדבר יתנו על-כך את הדין. אנחנו נלך עד הסוף ולא נוותר", היא מאיימת, "אם צריך השבתה כללית של מערכת החינוך בבית שמש, אז תהיה כזו שביתה. בכוח הזרוע לא יקבלו את זה. ראש העיר לא יפעיל אלימות כדי לבצע תהליכים הוא יכול למצוא פתרונות לכלל התלמידים לא באישון לילה כמו גנבים ותוך אלימות קשה".

גורם חרדי בעיריית בית שמש, משיב לטענות ובשיחה עם "כיכר השבת" הוא מבקש להבהיר כי "עיריית בית שמש לא נקטה באלימות כלפי אף אדם. עם ישנן טענות כאלה - המשטרה היא הכתובת".

באשר לאיומים על השבת מערכת החינוך בעיר, הוא אומר "אנחנו לא מתכוונים להתפשר בנושא הזה. המבנה המדובר שייך לעירייה. אנחנו מתחזקים אותו בעלות כספית של העירייה. אף איום כזה או אחר לא יגרום לנו לשנות את דעתנו. זה מגיע לחרדים בזכות ונפעל ליישום החלטת העירייה".

מתי רוזנצווייג, דובר העירייה, מסביר מנגד כי "מתוקף תפקידה של העירייה לפתיחה תקינה של שנת הלימודים ולאפשר לכל ילדי העיר מכל המגזרים למקום לימודים ראוי, ראתה העירייה לנכון, לנצל כיתות ריקות במתחם ביה"ס לשפות ותרבויות ולאכלס בהן תלמידות בית הספר משכנות דעת המתגוררות באותה שכונה ואין להם היכן ללמוד, ואפילו מקום להציב מנ"דים כבר לא נשאר להם.

"יצוין כי מדובר בצמצום עוול חמור של אבסורד כפול, כאשר מבנה ביה"ס מיועד לכ- 500 תלמידים ובפועל רוב המבנה עומד ריק ולומדים בו רק 140 תלמידים.

"בנוסף, רובם ככולם של התלמידים מגיעים בהסעות מבית שמש הותיקה, כאשר בשכונה בה נמצא המבנה קיים חוסר של מאות כיתות לימוד, ואילו בשכונות בית שמש הוותיקה אשר בהן מתגוררים תלמידי בית הספר, קיימת מגמה הפוכה של עשרות רבות של כיתות העומדות ריקות.

"העירייה זימנה מספר פעמים את מנהלת ביה"ס שפות ותרבויות השוהים במבנה העירוני לדיון בנושא במטרה להגיע להסכמה, אך זו ביכרה להיעדר במפגיע כך שלא נותרה הברירה בידי העירייה, אלא למלאות את חובתה ותפקידה כלפי ילדי העיר מכל המגזרים.

"חבל מאוד שגורמים אינטרסנטיים בוחרים ללבות את האווירה במקום לפעול באחריות ובאופן ענייני".

בהכנת הכתבה השתתף צביקה גרוניך

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר