לקט מיוחד

הגראי"ל: "גזירת הגיוס כי מדברים נגד גדולי ישראל"

רבים בציבור החרדי מבקשים ללמוד את הליכותיו והנהגותיו של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן, כעת, נכדו, הגאון רבי גדליה הוניגסברג, מוציא לאור ספר נדיר ובו לקט מיוחד מראש הישיבה • בין היתר ניתן ללמוד עד כמה הגראי"ל מתנער ממחלוקת, כואב את גזירת הגיוס ופועל למען לימוד התורה (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן (צילום: יעקב נחומי - פלאש 90)

רבים בציבור מבקשים לעקוב אחר הליכותיו והנהגותיו של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן בכדי ללמוד את הדרך אשר ילכו בה וכיצד עליהם לנהוג בנושאים שונים ולמה עליהם לשאוף בחיי תורה ויראת שמיים.

אחד האנשים המקורבים ביותר למרן הגראי"ל הוא נכדו הגאון רבי גדליה הוניגסברג חתנו של הגאון רבי שרגא שטיינמן כשבנוסף הינו גם נכדו של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי. הרב הוניגסברג זוכה מידי יום לשהות מהשעה 3 לפנות בוקר ועד השעה 8 בבוקר, לצדו של סביו הדגול כשהוא אף לומד עמו בחברותא תוך כדי שהוא רושם לעצמו את כל הדברים החשובים.

בימים האחרונים הוציא הרב הוניגסברג את הדברים מעל גבי הכתב כאשר מטרת הספר הינה לחזק את הציבור הרחב וללמדו את הדרך הנכונה למען ייקחו לעצמם תוכחות מוסר.

הספר כשלעצמו מחולק לנושאים שונים, בין היתר ניתן ללמוד על יראת השמיים ודקדוק ההלכה של מרן לצד יחסו לסוגיות חינוכיות כמו גם לנושאי צדקה והחזקת תורה.

"כיכר השבת" חושף לקט מיוחד המלמד על דרכי הנהגתו של מרן ראש הישיבה דרך התבטאויותיו הנדירות.

בחורף תשע"ג אמר הגראי"ל כי מאוד מציקה לו גזירת הגיוס. "אי אפשר לתאר כמה מציק לי העניין", אמר והוסיף כי "אפילו צדיק אחד בכוחו לבטל הגזירה". בנוסף התבטא ואמר: "עשיתי מה שאני יכול בעניין גזירת הגיוס וצריך להתחזק עוד בלימוד התורה".

מרן הוסיף כי "העניין עולה לו בבריאות. גם עשיתי עכשיו חמש ימים משמרות. פעם שעברה שעשיתי זה הועיל שהרשעים התפלגו". הגראי"ל התבטא ואמר כי בישיבת וולוז'ין אף פעם לא היה ריק ולמדו יומם ולילה ובכל אופן נסגרה הישיבה, "כנראה מחמת חטאים שבעולם". והוסיף: "ישיבת וולוז'ין נסגרה אבל זה התחיל מחסרונות בפנים. עכשיו גזירות מהצבא מגיע מהתנהגות הבחורים שהיא לא בסדר כגון שמדברים נגד גדולי ישראל או מלגלגים על גדולי ישראל".

הרב הוניגסברג חושף בספר כי מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל ביקש מראש הישיבה כמה וכמה פעמים ע"י הרב יצחק לוינשטיין ועוד שלוחים שיסכים שיכתבו עליו בעיתון את התואר מרן ובעקביות סירב לכך מכמה טעמים כשתמיד התגובה הראשונה שלו היתה: "מה זה יועיל לי כשאבוא למעלה האם בזכות כך לא יענישו אותי משום שאיזה עיתון כתב עליי מרן?", ובחיוך הוסיף: "למה לי לגרום צער לפלוני ופלוני (שהיו בזמנו בין האחראים בעיתון ונאבקו במשך שנים כדי לזלזל בו ולמעט מפעולותיו הכבירות עד כמה שאפשר וללחום בו בסתר ובגלוי)".

תיעוד נדיר: הגראי"ל בפניה לגבירים (צילום: דובי קורן)

בעניין אחר מספר הרב הוניגסברג כי כאשר ראש הישיבה שמע על אופן הריגתו של קדאפי שליט לוב והתעללו בו שונאיו התבטא כי ניתן ללמוד מזה למלאכי חבלה מה שעושים לאדם אחרי מותו. "בחייו ה' מרחם עליו ומרחיק אותם ממנו", אמר.

"סיפרתי לרבינו", אומר הגר"ג הוניגברג, "שאחד בא למרן הגר"ח קנייבסקי וסיפר לו שיום קודם לכן דיבר עימו אחד שלא בכבוד על מרן, ובבוקר ראה מודעות שהאיש ההוא נפטר ולא קם בבוקר, ואמר שר התורה כי וודאי יכול להיות שזה מפני הדיבורים שדיבר יום קודם".

מרן הגראי"ל נחשב לאחד ממגייסי הכספים הגדולים ביותר עבור עולם הכוללים והישיבות אולם הוא מקפיד להצהיר כי אף פעם בחייו לא ביקש כסף, רק כותב כמה חשוב העניין של החזקת תורה. "יש אחד בשם אייגר", סיפר מרן, "שנתן מיליון או שני מיליון והביא שעון בשווי 180 אלף דולר וביקש שאחרוט את שמי על השעון. בברית של בן הגרש״ב סורוצקין הייתי סנדק וגם אותו יהודי קיבל כיבוד".

בעניין האם מותר לקחת כסף צדקה לבניית בית כנסת מאחד שחי עם גויה אמר מרן כי מעיקר הדין מותר אולם אין בזה ברכה.

מרן הגראי"ל מתבטא באופן חמור על אלו המבזים תלמידי חכמים ואומר כי אין רפואה למכתם. "מי יודע כמה אנשים סובלים והסיבה לזה הינה שאולי נכשלו בעוון ביזוי תלמידי חכמים ואף שבאים לבקש מחילה לפעמים זה כבר מידי מאוחר וכבר שקוע בחולי".

הרב הוניגסברג מספר כי שמע ממרן כי כל עוד היה חי מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל מכוח התמדתו לא היה את הגזירות על עולם התורה של לפיד.

אחד הדברים שמטרידים את מנוחתו של מרן ראש הישיבה בעת נסיעותיו לחו"ל על מנת לחזק יהודים הינה עוצמת הכבוד לה הינו זוכה במסגרת אותם ביקורים. לפני נסיעתו לחוץ לארץ התבטא ואמר: "אני נוסע לחו"ל. זהו מקום מסוכן של יצר הרע. כבוד. כבוד. כבוד. אתה חושב שאין לי יצר הרע אבל יש לי כמו לכולם. אתה מקבל קצת כבוד מתלמידיך ואני מקבל כבוד למעלה למעלה עד לראש. כל חתיכת כבוד משיג בעולם הזה וכל שכן בעולם הבא. אל תחשוב שלאנשים גדולים אין יצר הרע ובפרט כבוד. שרים 'ימים' ועוד. אתה חושב שזה פשוט? כמה תפילה צריך על זה וכמה כוח צריך לעמוד בניסיון הזה".

מרן הגראי"ל שטיינמן בחדרו (צילום: יעקב נחומי - פלאש 90)

"כשהייתי בחו"ל יש שמה שני אחים עשירים גדולים אבל אני מעולם לא דיברתי מילה על כסף. אני בא רק לעשות חיזוק בענייני תורה ויידישקייט אבל לא מבקש תרומות. אבל מה יהיה עם הכבוד שנתנו לי זה כמו שהיו מאכילים אותי חזיר כמה פעמים ביום", אמר ראש הישיבה, ומספר הרב הוניגסברג כי אחד שאל את רבינו האם רוצה לראות את החוברת שהתפרסמו שם תמונות של הנסיעה ואמר: "מה אני יעשה עם זה, אם אני יבוא עם זה לשמיים יזרקו אותי יחד עם זה משם".

באחת הנסיעות של מרן הגראי"ל לארה"ב עבר המטוס מעל מפלי הניאגרה בגבול קנדה המדהימים ביופיים וכל נוסעי המטוס נעמדו לראותם והתחננו בפני הגראי"ל שיעמוד גם לראות אולם אמר כי חבל לו על הזמן וכי הוא מעוניין ללמוד ובסוף לאחר הפצרות הגבאים אמר שאין לו כוח להתרומם בשביל זה.

חלק נכבד מוקדש בספר על "בין אדם לחבירו" ועל הזהירות ממחלוקת. "שמעתי מרבינו", כותב הרב הוניגסברג, "שעושה כל מאמץ לא להיכנס לכל עניני מחלוקת ויש שרוצים להכניסו בכוח אך משתדל מאוד שלא להגיע לכך. מרן אומר תמיד כי לפני השואה היה מצב שבכל קהילה ובכל בית הכנסת כמעט היה מחלוקת וזה גרם קטרוג נורא".

"שמעתי מרבינו", מספר נכדו, "שדרכו ללכת לכל האדמו"רים בשביל להרבות שלום. הנה אמרו לי לא כדאי ללכת לאדמו"ר פלוני הוא כך וכך בסוף באתי אליו והוא כל כך שמח". בנוסף אמר ששווה המאמץ להגיע לשמחת אדמו"ר פלוני להרבות שלום יותר ממיליון דולר. רבינו סיפר שהיו אצלו מסלונים להזמין אותו לשבע ברכות. אבל איך אני יכול ללכת לכל מקום? ומאידך אני חושש מקפידא. אני אברר איפה השבע ברכות שלהם. לויזניץ הלכתי כדי שלא יהיה מחיצה עם החסידים".

"אני הולך כל שנה לפני ראש השנה לומר שנה טובה למרן הגרי"ש אלישיב ואחר כך לכ"ק האדמו"ר מבעלזא. יש כאלה שאומרים למה צריך ללכת לאחד שעוד יותר צעיר ממני, אבל מה אכפת לי העיקר שיהיה שלום גם עם החסידים. אני הולך לכולם. במחלוקת השטן מרוויח מאוד ואף אנשים גדולים הוא מצליח לתפוס בזה. מי יודע מה יכול לקרות ממחלוקת. איזה עונשים רח"ל", אמר ראש הישיבה.

"יש לראות להרבות שלום בין היהודים היראים. כמה יהודים שומרי תורה יש לנו ולכל הפחות שהם יחיו בשלום. לצערנו החילונים שמחים לראות שיש אצלנו מחלוקת", הוסיף מרן.

רבינו התייחס לאיזה קבוצה שעשתה מחלוקת בתוך ציבור לומדי התורה ואמר: "בעולם האמת יצחקו עליהם ויאמרו להם למה נלחמתם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר