בכיר בצה"ל: עלייה בגיוס חרדים

בשיחת רקע מיוחדת שהעניק בכיר בצה"ל לכתבים החרדים, נחשפו נתוני גיוס חרדים לצה"ל המצויים בעליה, למרות זאת מספר התקיפות של חיילים חרדים נותר זהה (חדשות)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
(צילום: פלאש 90, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה)

הלהבות בדיון על גיוס החרדים לצה"ל ירדו לאש נמוכה אך הם עדיין נמשכים כל העת. בצה"ל אומרים כי למרות חקיקת חוק הגיוס שגרמה לסערה ברחוב החרדי, ישנה עלייה בגיוס החרדים לצה"ל. לצד זאת מספר מקרי תקיפת חיילים חרדים על ידי חרדים נשאר כשהיה. בצה"ל אומרים כי מבחינתם, צריכים לשרת מקסימום חרדים ויחד עם זאת יש לאפשר שירות ללא נשים, ללא הדרת נשים. נשמע לא הגיוני? לצה"ל הפתרונים.

בכיר בצה"ל אמר בשיחה שערך עם כתבים חרדים כי לא רק שאין ירידה בגיוס החרדים לצה"ל אלא ישנה עלייה משמעותית בגיוסם. "בשנה שעברה גייסנו 311 חרדים לאגף טכנולוגיה ולוגיסטיקה בצה"ל ואילו נכון להיום גייסנו השנה קרוב ל-600 חרדים".

באגף אליו התגייסו כמעט יותר ממחצית חרדים מאשתקד, כמעט ולא היו חרדים עד לפני שנים בודדות ובמהלך אותו יזמו ראשי האגף בשנים הללו, הוחלט לשים את גיוס החרדים בראש סדר העדיפויות, וכך במשך השנים התגייסו לשירות מאות חרדים. "אני זיהיתי את האוכלוסייה החרדית כהזדמנות בלתי רגילה לאגף טכנולוגיה ולוגיסטיקה". אמר הגורם הבכיר.

בחודשים בהם עמלו חברי הקואליציה על חקיקת חוק הגיוס, געש הרחוב החרדי עד כדי כך שחובשי הכיפה השחורה לראשיהם סירבו לשמוע את המושג "גיוס לצה"ל". אותם אלו סברו כי הגורמים הצבאיים מבקשים לגייס גם את מי שמוגדר כתורתו אמונתו. "אני לא מבקש לגייס משהו שהוא לא תחת הגדרת הממשלה. אני לא רוצה שאדם הלומד בישיבה יתגייס לצה"ל אלא רק מי שלא לומד בישיבה". אמר הגורם.

בהתייחסו לכמות החרדים אותו הוא רוצה שיתגייסו לצה"ל בשנים הקרובות, הוא אומר כי מבחינתו צריכים כמה שיותר חרדים ללבוש את מדי צה"ל. "אני חושב שמקסימום חרדים צריכים לשרת בצה"ל". לדבריו, "ישנה האחריות לאפשר לאותם חרדים את תנאי השירות בהתאם לאמונתם. אני דורש מהם כמו כל החיילים ויחד עם זאת אנחנו מתחשבים בהם כמו למשל שאנחנו מאפשרים להתפלל וללמוד".

ככל שמתרבים החרדים בצבא עולה סוגיית הנשים ועימה הדרתן. ישנם הטוענים כי ככל שיהיו יותר חרדים בצבא צה"ל ידיר נשים גם שלא ברצותו. הבכיר דוחה זאת על הסף ואומר כי לא תהיה הדרת נשים בצבא, אך יחד עם זאת אף חייל חרדי לא ישרת עם נשים. "למדינת ישראל וצה"ל אין כוונה שחייל ישרת עם נשים. יש פקודות בצה"ל וצהל צריך לדעת לשרת את כלל האוכלוסיות".

ובזמן שעוסקים בכך שעם השנים מסתמנת עלייה בגיוס החרדים לצה"ל, סוגיית תקצובם עולה גם עולה. בחודשים האחרונים דנו בצה"ל באפשרות שיצטרכו לקצץ באופן מיידי במשכורתם של החיילים החרדים הנשואים שמגיע לאלפי שקלים בחודש. הבכיר אומר כי כל עוד הוא בתפקיד, הקיצוץ לא יקרה. "יש דברים שהם מעל התקציב" הוא אמר.

בסוגיות רבות העולות בצה"ל לעתים עולה השאלה למי החייל חובש הכיפה יציית, למפקדו או להלכה? דוגמה לכך ניתן היה לראות למשל בפינוי התושבים בגוש קטיף, שאז היו רבנים בציונות הדתית שסברו שיש לסרב פקודה ואילו הוראת צה"ל לחיילים מכלל האוכלוסיות שמוטלת עליהם החובה לפנות את אותם תושבים. על כך אמר הגורם הצבאי כי "לחייל יש מפקד ובמקומות שיש את החיכוך בין פקודה לבין רבנים אנחנו בוחנים כל מקרה לגופו".

בסיום השיחה עם הכתבים, נדרש הגורם הבכיר לסוגיית תקיפת חיילים חרדים בשכונות החרדיות הקיצוניות כדוגמת שכונת מאה שערים בירושלים, ששם התרחשו לא מעט מקרי תקיפה. לדבריו, לא חלה ירידה בכמות מקרה התקיפה אך גם לא חלה עלייה בתקיפות ומספרן עומד בדיוק כפי שהיה בזמן חקיקת חוק הגיוס.

ראש פרויקט שח"ר אט"ל והאחראי גל גיוס החרדים, יוסי כהן, אמר: "חשוב לציין שאנחנו לא מגייסים חרדים הלומדים בישיבות ובכוללים אלא אך ורק בחורים שאינם לומדים בישיבות או בכוללים ומגיעים לצה"ל לאחר שהתייעצו עם רבותיהם. אנו דואגים להם לכל דבר הקשור לדת כמו אי שירות עם נשים וכשרות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר