מיכאל גולן מדבר

"לא בגלל הטילים, הצעירים עוזבים בגלל יוקר המחיה"

מכנה את הציבור החרדי 'מהפכן', לא מהסס למתוח ביקורת על החברות הוותיקות ומבין את הצעירים שמהגרים לחו"ל • מיכאל גולן, מנכ"ל "גולן טלקום" ואיש מהפכת הסלולר בראיון חג בלעדי ל"כיכר השבת" • "החלום של הטייקונים הוא שאחזור לחו"ל ו'גולן' תיסגר" • "כשייאשרו - נהיה הראשונים לספק אינטרנט מסונן" (חרדים)

חיים אבני | כיכר השבת |
מיכאל גולן (צילום: מתוך ערוץ היוטיוב של גולן טלקום)

המהפכה הצרכנית המשמעותית ביותר שהתרחשה במדינת ישראל בשנים האחרונות, היא ללא ספק בתחום הסלולר. יתכן כי הציבור הישראלי כבר מתחיל לשכוח את השיטות השונות והמשונות בהן נהגו החברות השונות בכדי להוציא ממנו את כספו, ולהכריח אותו להישאר תחת חסותם.

מהפכת הסלולר לא החלה ביום אחד, היא יצאה לפועל לאט לאט, עוד בתקופתו של אריאל אטיאס כשר התקשורת - שעה שזה החליט לבטל את מה שהיה מכונה "קנסות יציאה". לאלה ששכחו, היו אלו קנסות גבוהים, לעתים בגובה אלפי שקלים, ללקוח שכל חטאו היה רצון להתנתק ולעבור לחברה מתחרה.

הקנס האבסורדי, אשר כבל את הלקוחות בשרשראות של ברזל, היה אחד מיני רבים. כמו למשל העובדה שחברות הסלולר נהגו לחסום את הטלפונים, עליהם שילמו הלקוחות אלפי שקלים, רק לחברת הסלולר ממנה נרכשו. אטיאס החליט לעשות סוף לדברים הללו. מה שפתח במידת מה את שוק הסלולר לתחילתה של תחרות, אם כי לא משמעותית במיוחד.

ואז הגיע הצמד ששינה את שוק הסלולר, וביצע מהפיכה של ממש בתחום: זה היה שילוב של שר תקשורת עקשן שטובת ציבור הבוחרים הייתה לנגד עיניו, יחד עם עולה חדש, צרפתי, שנזעק על מחירי הסלולר המופקעים, מיכאל גולן. לרגל חג הסוכות, פגש "כיכר השבת" את מיכאל גולן לראיון מיוחד ובלעדי.

את הראיון מבקש מיכאל גולן לפתוח דווקא בביקורת על המתחרות הגדולות ובדברי שבח לציבור החרדי. שבאופן חסר תקדים ערק לחברתו משורות חברות הסלולר הוותיקות והגדולות - במספרים גבוהים כמעט פי שלשה מהציבור הכללי - כך שבתוך פחות משנה מאז זכתה החברה שלו לכשרות ועדת הרבנים לענייני תקשורת, עברו למעלה מ-55,000 לקוחות, שהם כ-20 אחוזים מהלקוחות במגזר החרדי, לשירותי הטלפון הכשר של חברת גולן טלקום.

"הציבור החרדי הוא מהפכן מטבעו, ברגע שנתנו להם את האופציה, הם הגיעו בהמוניהם", אומר לנו מיכאל גולן. "את החרדים לא מעניינים הסיפורים שמספרים להם בחברות הסלולר הוותיקות, אותם מעניין לתמוך במי שבא לעשות מהפיכה, והם יכולים לראות שעד שגולן טלקום לא נכנסה לשוק הכשר, למרות המהפכה חסרת התקדים שעשינו בשוק הסלולר. המחירים של הסלולרי הכשר נשארו גבוהים מאוד. חברות הסלולר שהורידו מחירים בציבור הכללי, המשיכו לראות את הציבור החרדי כפראייר. והציבור החרדי יודע לזהות ולתמוך בנו".

"הציבור החרדי מהפכן מטבעו". תמונת אילוסטרציה (צילום: קובי גדעון - פלאש 90)

החדירה לשוק הכשר הייתה מוצלחת?

"בהחלט. תוך תקופה של מעט יותר מתשעה חודשים הצלחנו להגיע לפלח שוק גבוה, המוערך ב-20 אחוזים משוק הסלולר הכשר. עשינו זאת בעזרת רשת המשווקים המורשים שלנו, שאני רוצה להודות להם על העזרה שהגישו למהפכת הסלולר. לציבור החרדי ישנה פחות נגישות לאינטרנט, שם בדרך כלל נעשים הנייודים לחברת גולן טלקום".

"לרע שבאינטרנט אסור לגרום להחרמתו"

לאחרונה אנו עדים לחברות תקשורת המספקות אינטרנט סלולרי כשר, בדרך כלל עם מכשיר חכם כשר. האם אתה רואה בעתיד אפשרות שחברת גולן טלקום תספק שירותים כאלה, לאנשי עסקים ולחרדים שנצרכים לכך לפרנסתם?

"אנחנו נכון להיום מגדירים קו טלפון "כשר", רק כזה שמאושר על ידי מה שמכונה "וועדת הרבנים לענייני תקשורת". כך שהשאלה צריכה להיות מופנית אליהם (לוועדה. ח.א), על הציבור החרדי להחליט לעצמו האם הוא מעוניין בשירותים כאלה. ונכון להיום אנו עובדים רק עם ועדת הרבנים לענייני תקשורת".

"אם וכאשר יחליטו בוועדת הרבנים לענייני תקשורת לאפשר לנו לספק גם חבילות אינטרנט כשרות ומסוננות. אנחנו נהיה שם ראשונים. אנחנו מוכנים לספק את מלוא הדרישות של הציבור, ברגע שיהיו כאלה, ואנו נספק אותם באופן מלא, עם מערכות סינון מספקות" אומר גולן.

"באופן כללי, אני חושב שזה יהיה טוב לפתוח דיון בין וועדת הרבנים, הציבור החרדי, ורשתות הסלולר. על מנת שאנחנו ושאר החברות נוכל באמת לספק לציבור החרדי את כל הצרכים שלו, באופן מותאם לטכנולוגיה המתקדמת של היום".

"אנחנו כחברה מסחרית חייבים לפעול בצורה כזו. למרות שאני לא חושב שהדברים הרעים שבאינטרנט צריכים למנוע את הגישה לכל הציבור החרדי. יש הרבה דברים טובים באינטרנט, וזה שינה את העולם. אך כמובן צריך סינון. זה תמיד מזכיר לי, שכאשר סללו לראשונה מסילות רכבת בהודו, התנגדו שריו של מהטמה גנדי לתכנית, וטענו כי הרכבת תקל על הפושעים להתנייד ולברוח. אלא שגנדי הסביר להם שהפושעים אינם צריכים לגרום לכולם סבל, אלא שעל הממשל מוטל יהיה לפקח יותר על הפושעים".

"צריך גם לזכור שחברת גולן טלקום, בניגוד למתחרות שלה, איננה מוכרת כלל מכשירי סלולר" אומר גולן. "ולרוב, במכשירים אלו נצרכים לטלפון מיוחד שמריץ גרסת מערכת הפעלה מותאמת וכשרה. כך שבלקוחות אלו אנחנו לא יכולים לטפל. אך במקרה והציבור ידרוש מסלולים מותאמים, אנחנו נהיה שם, ונהיה שם ראשונים" הוא חוזר ואומר.

"כשוועדת הרבנים תאשר לספק חיבור לאינטרנט מסונן לנייד - נהיה הראשונים". תמונת אילוסטרציה (צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90)

"מי שמעוניין בקו רגיל, אך מותאם להלכה ולדרישות הרבנים, יכול גם היום לרכוש קו רגיל בחברה. ובאתר האינטרנט שלנו יוכל להגדיר באופן מדויק לאיזה תכנים הוא רוצה להיות חשוף. אך זה אינו קו ייחודי לציבור החרדי. אצלנו בגולן טלקום כל לקוח יכול בקלות מרבית להיכנס לאתר האינטרנט שלנו, ולהגדיר זאת בקלות".

למרות המהפכה הסלולרית, אנו עדים לחיוב שנעלם לתקופת מה וחזר - מחירי כרטיסי הסים. למה כרטיס סים כל כך יקר, הרי מחירו לא גבוה?

"דבר ראשון, בניגוד לדברים שפורסמו כאילו כרטיס הסים עולה אגורות בודדות. אנחנו משלמים עליו סכום של כמה אירו לכרטיס בודד. גם צריך לקחת בחשבון את האריזה של הסים, את הרישום שמבצעים העובדים שלנו לפני שהם שולחים ללקוח, ועלויות נלוות אחרות" עונה גולן.

"בנוסף, אנחנו עושים כל הזמן מבצעים על מחירי החבילות. מה שגורם לאנשים לפעמים להזמין כרטיס סים, אך לא לעשות בו שימוש. כשלבנתיים לחברה נגרמות ההוצאות האמורות לעיל, פלוס עלות של תפיסת מספר הקו הסלולרי המבוקש. למרות זאת, אנחנו משתדלים להוזיל את המחיר במבצעים שאנחנו עושים".

לאחרונה היו שמועות על כך שגולן טלקום מתעתדת להיכנס גם לתחום האינטרנט הביתי. במידה והדבר נכון, מה לוח הזמנים לכניסה לשוק האינטרנט?

"אנו באמת רוצים להיכנס גם לתחום האינטרנט הביתי, אך רק בחבילות טריפל, שעל ידי מכשיר שיכונה "גולן בוקס", יספק ללקוחות קו טלפון ביתי, הפועל על תשתית האינטנרט (VoIP), יחד עם שירותי אינטרנט ביתיים וטלוויזיה רב ערוצית".

"אנחנו רואים כיום שמחירי חבילות הטריפל הינם יקרים מאוד בישראל. לקוח ישראלי ישלם מעל 400 שקלים לחבילת טריפל, בשתי החברות הקיימות כיום בשוק. בעוד שבצרפת למשל, המחיר עומד על 20 יורו. זאת בזכות לחברת Free (חברה צרפתית בבעלותו של איש העסקים קסבייה ניאל, אשר שותף גם בחברת גולן טלקום ח. א.), שביצעה מהפיכה בשוק הסלולר והאינטרנט הצרפתי.

ומה עם המהפכה הטכנולוגית - הדור הרביעי

לפני מספר חודשים, התיר משרד התקשורת לראשונה שימוש בתשתיות ה-LTE, מה שמכונה הדור הרביעי. בעוד החברות הוותיקות פתחו כמעט באופן מיידי את השירות, גם אם באזורי פריסה מוגבלים, החברות החדשות בהן גולן טלקום טרם מספקות שירותי דור רביעי. האם החברה צפויה להצטרף גם היא למהפכה הטכנולוגית ומתי?

"גולן טלקום תצטרף בעתיד הקרוב מאוד, ותחל להציע גם שירותי דור רביעי ללקוחותיה. בעקבות ההסכם שחתמנו עם חברת סלקום לשיתוף רשתות (החברה חתמה על חוזה עם סלקום, ומעתה החברות יבנו יחדיו את האנטנות הסלולרית שיהיו בבעלות משותפת, ח. א.), נוכל להציע ממש בקרוב את השירותים המתקדמים יותר".

אם הזכרת את הסכם שיתוף הרשתות, תרשה לי לשאול אותך מדוע גולן טלקום שונה מהרשתות הווירטואליות, הרי בתחילת הדרך הסברתם לכולם שאתם חברה אמתית, שמקימה רשת פיזית מלאה, בניגוד לווירטואליות שעושות שימוש בתשתיותיהן של החברות הקיימות. כעת הפסקתם את הליך פריסת הרשתות לטובת ההסכם על סלקום?

"אנחנו עדיין חברת סלולר אמתית, עם רשת פיזית אמתית. ההסכם, אשר נסלל בזכותו של שר התקשורת, גלעד ארדן, מאפשר לנו להיות יעילים יותר. ההסכם קובע כי תקום חברה חדשה, בבעלות משותפת שלנו עם חברת סלקום. והחברה המשותפת היא זו שתנהל את הרשת הפיזית (האנטנות עצמן ח.א.). בעוד הרשת הממוחשבת שמנהלת את הרשת, תהיה של גולן טלקום בנפרד ושל חברת סלקום בנפרד. כך שאנחנו עדיין רשת סלולר "אמתית".

"ככלל, הסכם שיתוף הרשתות, מאפשר לנו לפרוס את תשתיות הסלולר באופן טוב יותר ויעיל יותר. אנחנו משקיעים למעלה ממיליארד דולרים בפריסת הרשת החדשה. ועל ידי שיתוף הפעולה אנחנו יכולים להגיע לתוצאות טובות יותר ולפריסה נרחבת יותר ממה שהינו יכולים להגיע לבד. ואני רוצה להודות לשר גלעד ארדן שאפשר לנו את האיחוד הזה, שרק מועיל למדינה".

בקרוב בגולן טלקום, הדור הרביעי (צילום: שאטרסטוק)

כאשר נכנסתם לשוק הסלולר, טענו בחברות הוותיקות כי אתם תורידו את רמת השירות. עכשיו, שנתיים אחרי, ניתן למצוא טענות על שירות לקוי, על זמני המתנה ארוכים, על העובדה שאין לכם שירות לקוחות פרונטלי. מה אתה חושב על כך?

חשוב לי לציין כי בכל הסקרים שביצעו העיתונים הגדולים, כמו כלכליסט, ynet, גלובס ועוד. זכינו במקום גבוה בדירוג של הלקוחות. אנחנו מחויבים לחוק שמחייב אותנו לכך שזמן ההמתנה הממוצע עומד על 3 דקות, ובמקרה שזמן ההמתנה ארוך יותר אנחנו חוזרים ללקוחות תוך 3 שעות. אנו פועלים כל הזמן לשיפור השירות, כשאנחנו מתחזקים את המוקדים בכוח אדם איכותי, בניהם חרדים וחרדיות רבים. כך שהטענות על שירות לקוי פשוט לא נכונות".

"לגבי הטענה על השירות הפרונטלי; כיום החברות הוותיקות מנצלות את מרכזי השירות הפרונטלי על מנת לדחוף מוצרים ללקוחות, למרות שהלקוחות לא ממש צריכים אותם. את כל מה שמציעים במרכזי השירות הפרונטליים, עם זמני המתנה ארוכים. אנחנו מציעים באתר האינטרנט שלנו, ללא שום זמני המתנה, ובנוחות מרבית".

"אין כמעט צורך במרכזי שירות פרונטליים, ושום חברה לא מציעה את מגוון השירותים שאנו מציעים באתר האינטרנט. אין שום היגיון לסחוב את הלקוחות למרכז שירות, רק בשביל לבצע שינוי קטן. כאמור, החברות מעדיפות שהלקוחות יבואו למרכזים, על מנת לדחוף להם מוצרים".

להצלחה אבות רבים. כיום, לאחר שברור היטב שאחד השינויים הצרכנים הגדולים ביותר - מהפכת הסלולר הצליחה. הגיע הזמן לשאול, מי לדעתך אחראי למהפכה, גולן טלקום, משה כחלון, הוט מובייל, או כולם יחדיו?

"אני חושב שזה מאוד ברור שגולן טלקום תרמה את החלק המשמעותי ביותר למהפכה. נכון ששר התקשורת הקודם, משה כחלון, אפשר אותה, אבל אנחנו עשינו אותה".

"בתחילה אמרו שאנחנו שוברים את השוק רק כדי שנקבל את הערבויות ממשרד התקשורת (במהלך המכרז הפקידה גולן טלקום מיליוני שקלים, שיוחזרו לה רק אם תצליח לגייס אחוז מסוים מהשוק ח.א.). והנה לפני חצי שנה כבר קיבלנו את כל כספי הפיקדון ממשרד התקשורת, ואנחנו ממשיכים לשבור את השוק".

"אם ניקח את נושא השיחות לחו"ל, נראה דוגמה מצוינת לכך. מיד לאחר שמשרד התקשורת החל לטפל בנושא (המשרד הכריז על רפורמה מתוכננת, לפני מספר שבועות ח.א), אנחנו פתחנו את הנושא. והצלחנו להביא ללקוחות שלנו חבילת חו"ל חסרת תקדים, בקרוב ל-15 מדינות באירופה. אנחנו החברה היחידה שמספקת חבילה ללא הגבלה, שמאפשרת תקשורת לארץ ומהארץ ללא הגבלה, בנוסף ל-6 גיגהבייט גלישה בחו"ל. כל זאת ללא תוספת תשלום, אלא בחבילת ה-99 ש"ח שלנו".

"נכון לעתה, שום חברה לא מציעה חבילה כזו, אמנם יש שהציעו דברים שנשמעים דומים אבל הם שונים לגמרי. גם בנושא המספר הבינלאומי למשל, שמאפשר לכל לקוח להחזיק 2 מספרים מקומיים, בעלות מקומית, במגוון מדינות, ללא תשלום. דבר שלא עולה שקל לחברות. ולמה הן לא מציעות אותו ללקוחות שלהם? כי אין להם שום סיבה לתת משהו בחינם, ככה הן פועלות".

מה לדעתך היה קורה אם חברת גולן טלקום הייתה מפסידה במכרז, כמו שכבר קרה, רק השתנה ברגע האחרון?

"המחירים היו ממשיכים להיות גבוהים בישראל. מהפכת המחירים היא חלק בלתי נפרד מהדי. אן. איי של גולן טלקום".

אתה מרגיש שמנסים להחזיר את השוק אחורה, ואם כן מי מנסה?

"ללא ספק. החברות הגדולות הנשלטות על ידי טייקונים מנסות ללא הרף להחזיר את השוק אחורה. וזה החלום שלהן, שאנחנו ניסגר ונעזוב את ישראל".

משה כחלון סייע רבות למהפכה בשוק התקשורת, האם אתה סבור שהוא צריך לחזור לפוליטיקה הארצית? אם הוא יחליט לחזור, האם תתמוך בו?

"אני לא עוסק בפוליטיקה, אך אנחנו עובדים עם משרד התקשורת, שם יש אנשים מאוד מקצועיים שאחראיים גם הם למהפכה. אנחנו נעבוד עם כל מי שיהיה בתפקיד".

"יוקר המחיה - הסכנה האמתית למדינה"

מדינת ישראל נחשבת למדינה עם יוקר מחיה בלתי אפשרי, כשמשקללים את המשכורות יחד עם יוקר המחיה ורמת החיים. בשנים האחרונות עלה לסדר היום מחירי הדירות, אתה סבור כי תיתכן מהפכה גם בשוק הדיור?

"אני לא מבין בדיור. אבל אני יכול לומר לך שאני הציוני האמתי. אני אמנם לא נולדתי בארץ, אלא עליתי מצרפת, כמו שאתה יכול לשמוע במבטא שלי. ולצערי עליתי בגיל מאוחר מדי, כך שלא יכולתי לעשות צבא ולתרום למדינה מהפן הזה. אבל אני יכול לומר לך שאני הציוני האמתי".

"הצעירים עוזבים בגלל יוקר המחייה - לא בגלל הרקטות". תמונת אילוסטרציה (צילום: משה שי - פלאש 90)

"הצעירים בישראל לא בורחים מפני הטילים והפיגועים, אנחנו רואים משפחות צעירות שמסתכנות וגרות תחת מתקפות טילים, בעיקר בעוטף עזה, והם לא נשברים בכלל. אותו הדבר היה בזמן האינתיפדות, כשהיו לצערנו עשרות פיגועים, וכמעט אף אחד לא נשבר ולא עזב. אבל דווקא יוקר המחיה גורם לכל כך הרבה צעירים, מוכשרים, חרוצים, מלח הארץ, לעזוב את המדינה".

"זה בלתי אפשרי לחיות כך. יוקר המחיה מסוכן למדינה יותר מהטילים והפיגועים, והמצב חייב להשתנות".

מי עומד מאחורי גולן טלקום ומהן כוונותיו? והאם גם חברה שלא סוחטת את הציבור יכולה להישאר רווחית בישראל?

מלבד אנוכי (מיכאל גולן ח.א) שעומד מאחורי החברה, עומד גם איש העסקים הצרפתי קסבייה ניאל, שמחזיק בניסיון בתחום הסלולר והתקשורת. והוא האיש שעומד מאחורי חברת Free הצרפתית שביצעה מהפכת סלולר דומה בשוק הצרפתי".

"קסבייה זיהה את הפוטנציאל הטמון בשוק הסלולר הישראלי, שהיה יקר מאוד. והחליט להשקיע במדינת ישראל. כיום קסבייה גם מאוד מתחבר ואוהב את האווירה הטכנולוגית שקיימת בישראל, כמאפיין ייחודי. מה שגורם לו להשקיע גם בעוד תחומים במדינה".

"גם גולן טלקום הפוך בקרוב לחברה רווחית, נכון שבתחילה ישנם לא מעט הוצאות, שמכבידות על החברה. אך ככל שמתקדם הזמן, הרווחים עולים וההוצאות קטנות".

חברות הסלולר הגדולות לא השתנו

לאחרונה אנו עדים לטענות קשות על החברות הוותיקות, אם זה החשבוניות בסכומי עתק לחבילות "ללא הגבלה", כפי שחשפנו לראשונה בכיכר השבת. ואם בטענות על הטעייה ושיווק מוצרים יקרים כ"חינמיים", לעתים לקשישים וילדים, שמספרים כי לא הבינו על מה הוחתמו.

(מתוך ערוץ היוטיוב של גולן טלקום)
תחקיר "כיכר השבת" מה-02/09/2014 (הקליקו על התמונה לקריאת הכתבה)
הגדלה

"אני אגיד לך את האמת, כל פעם שאני שומע סיפור על קומבינה של חברות הסלולר הגדולות, אני שמח. כי לפעמים נראה לי שהציבור שכח שבמשך שנים ארוכות הוא שילם מחירים כל כך גבוהים, ונוצל על ידי החברות הללו. ועכשיו נדמה שהם הורידו מחירים, כשלא תמיד זוכרים שהם בעצם היו "מתים" להמשיך בתעריפים הישנים, ורק אנחנו מכריחים אותם להוריד לרמת מחירים שפויים".

"המקרים הללו מזכירים ללקוחות, מי הן בדיוק החברות שניצלו אותם כל כך כהרבה זמן. אנחנו אף פעם לא נגבה אפילו לא שקל אחד עבור חריגות, זה לא הגיוני".

"אם אנחנו רואים שנעשה שימוש שאינו הוגן, ועלול להזיק לרשתות שלנו, ולמשתמשים האחרים. אנחנו מתקשרים ללקוח ומודיעים לו כי תוך שבעה ימים הוא צריך לעבור לרשת אחרת, או שהוא ינותק. במקרים גבוליים הלקוח יכול להסביר ולשכנע אותנו שזה לא שימוש מסחרי, ומדובר במקרה חד פעמי. אבל ככלל, המקרים הללו הם נדירים מאוד, אנחנו לא נבצע ניתוק או חיוב הזוי רק בגלל שחתן החליט לשלוח הזמנות לחתונה שלו בSMS, למשל".

מהי המהפכה הבאה?

"את המהפכה הבאה כבר התחלנו, וזה נושא הרומינג (שימוש בטלפון בחו"ל ח.א). אנחנו עושים מהפכה של ממש, כשאנחנו מציעים שימוש ללא הגבלה בטלפון בחו"ל. אם זה בשיחות והודעות ללא הגבלה מהארץ ולארץ (שיחות ליעדים בחו"ל עדיין יעלו סכום גבוה יחסית ח.א.). ואם זה בחבילת גלישה ללא הגבלה גם בחו"ל, בעוד יעדים, שיתווספו בחודשים הקרובים. בינתיים ניתן להנות מהחבילה במדינות יוון, בריטניה, ספרד, טורקיה וצרפת".

"אנחנו רואים שגם החברות האחרות מתחילות לעשות צעדים לעבר חבילות שפויות בחו"ל, אבל לא מספיק. אף אחד לא מציע את מה שאנחנו מציעים בחו"ל".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר