מסמך פנימי של צה"ל חושף

'ספרדים לנצח יהודה, אשכנזים לגבעתי'; האמת על גיוס החרדים

מסמך פנימי שכתב מג"ד גדוד 97 נצח יהודה סא"ל אורי לוי, מציג טענות חמורות וקשות על גיוס החרדים ל"נצח יהודה": "בגדוד יש חיילים מצוינים, אך רובם אינם חרדים" הוא כותב. המג"ד מצטט את אחד המגייסים לצה"ל: "לנצח מגייסים עדות המזרח ונוער שוליים, לגבעתי אשכנזים" (צבא)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
(צילום ארכיון: אביר סולטן, פלאש 90)

פרסום ראשון: מסמך פנימי של צה"ל שהגיע לידי "כיכר השבת", מציג שורת כשלים בשילוב החרדים בגדוד "נצח יהודה" של הנח"ל החרדי - ממגע עם בנות ועד לטענות כי לגדוד מתגייסים בעיקר יוצאי עדות המזרח, נוער שוליים ובחורים שאינם שומרים תורה ומצוות. על המסמך חתום סא"ל אורי לוי, מג"ד גדוד 97 נצח יהודה.

במסמכים הוא כותב בין היתר:"בשערי לשכת הגיוס הבחנתי בכ-20 בחורים חרדים (על פי מראה ולבוש), שמחתי מאוד לראות כיצד נראים "החיילים הבאים" בתחילת הדרך ולדמיין כיצד ייראו בעוד כמה שבועות עם החוגר והנשק. אך אלו שירדו מהאוטובוסים אינם אלו שראיתי בלשכת הגיוס, אלא בחורים שונים בתכלית... נדהמתי מכמות התקלות, אי הבהירות והכזבים אליהם נחשפתי במהלך יום הגיוס".

המתגייסים באים במגע עם חיילות

המג"ד חושף כאמור כי המתגייסים באים במגע עם חיילות: "בעת ירידת המלש"בים מהאוטובוס שהו שם כ-80 חיילות שהתגייסו זמן מועט קודם. בכל אזור "הרחבה" העליונה יש חיילות קצינות ונשות קבע שאינם מכירות שהיום הוא יום גיוס חרדים".

"טוב מראה עיניים". המסמך המסעיר (צילום: כיכר השבת)

מג"ד נצח יהודה ממשיך וכותב: "החיילים שיצאו משרשרת החיול אינם בחורי הישיבה שראיתי בלשכת הגיוס בבוקר כאמור. משיחות עימם אני מתרשם כי רובם המוחלט אינם חרדים היום - חלקם הקטן בא מבית חרדי, חלקם אינו שומר תורה ומצוות כלל (ובטח שלא מקפיד על אורח חיים חרדי) וחלקם רצו להתגייס למג"ב כי הם רוצים "להתחכך עם ערבים", ובוודאי לא הגיעו לגדוד ממוטיבציה עניינית לשרות חרדים כלוחמים בצה"ל".

"לתדהמתי, רוב המגייסים אינם נראים כלל חרדים (בלשון המעטה) וצורת התבטאותם, ההתנהגות, התספורת וכדו' אינם עולות בקנה אחד עם המקובל בגדוד. שאלתי את עצמי איך אלו יביאו לגיוס את החרדים?? אם אני נער חרדי, חיילים אלו ישכנעו אותי?".

"לנצח יהודה - עדות המזרח ונוער שוליים - אשכנזים לגבעתי"

המג"ד חושף שורת התבטאויות של מגייסים לגדוד:"בשיחה עם החיילים המגייסים הובהרה לי התמונה הבאה (ציטוטים שלא נגעתי בהם): "לנצח מגייסים עדות המזרח ונוער שוליים, לגבעתי חרדים אשכנזים". "לנו אומרים (המפקדים שלנו) לגייס חרדים אמיתיים לגבעתי ונוער שוליים לנצח יהודה". "הגדוד (נצח יהודי) זה נוער חרדי נושר, לא בודקים אותו לפני כן, זה המשימה שלכם בגדוד לרומם אותם". "הצבא מגדיר ציונים לנצח, חרדים לגבעתי".

"ספרדים לנצח יהודה, אשכנזים לגבעתי". המסמך (צילום: כיכר השבת)

המפקד ממשיך לפרט את ששמע: ""זה לא סוד, מי שמיועד לנצח 97, לא מיועד לגבעתי ולהפך - זה 2 אוכלוסיות שונות"."גבעתי הוקם לתת מענה לפלח אוכלוסיה חרדי שלא היה מגיע לגדוד, כי הוא לא ימצא את עצמו בגדוד, כי הגדוד הוא לא תורני וישיבתי". "חרדי שרוצה להתחתן לא יבוא לנצח יהודה".

"הגדוד תפס לעצמו שם לא טוב במגזר החרדי, אין לנו ברירה, חרדי אמיתי, בחור רציני, אני מגייס אותו לגבעתי, זה ידוע. ככה גם הכווינו אותנו באכ"א".

בהמשך המסמך הוא כותב: לאחר שיחה איתי, כאשר הבהרתי מה מתרחש בגדוד ומהי פעילותו הצבאית, המבצעית והתורנית... "אם צריך נכניס לך אנשים יותר איכותיים".

"רוב החיילים אינם חרדים"

הוא ממליץ בהמשך המכתב "להקפיד על עמידה במטרות הגיוס - 150 חיילים, 70 אחוז חרדים בעת גיוסם (ולא "נרשמו בעבר למוסדות חרדים והיום אינם שומרים תורה ומצוות"). אין לגייס לגדוד חיילים אשר ידוע כי הם בעלי רקע משטרתי / עברייני בעבר וכי אין קשר בינם לבין נער חרדי. ביום הגיוס לקיים שיעור תורני ולברר מי עומד בתנאי סף רוחניים ומעשיים לגדוד חרדי. יש לשמור את גדוד 97 "נצח יהודה" כספינת הדגל וכברירת מחדל לגיוס נוער חרדי לגדוד לוחם. כל מסלול אחר הוא משני ופחות בסדר החשיבות".

(צילום: כיכר השבת)
(צילום: כיכר השבת)

"הבנתי כי החיילים הם בעלי ביטחון עצמי נמוך ובעלי קושי בהגדרה עצמית על מסגרתם הרוחנית והזרם אליהם הם משתייכים. בגדוד יש חיילים מצוינים, אך רובם אינם חרדים! פלוגת הלוחמים חייבת להיות לא פחות מ-150 חיילים ובתמהיל של למעלה מ-70 אחוז חרדים. ברור כי בשני יעדים אלו הגיוס הנוכחי לא עמד ויהווה נטל משמעותי על הגדוד בעתיד".

תגובות: עיקר הגדוד - נוער חרדי שרחוק מהישיבות

גורמים העוסקים בנצח יהודה הכחישו את דברי המג"ד והדגישו כי "מאז ומתמיד התגייס נוער חרדי שהיה רחוק יותר מעולם הישיבות והם מהווים את עיקר הגדוד. יתרה מזאת נצח יהודה נפתחה מלכתחילה בתור מעטפת לנוער חרדי מסוג זה, בצה"ל הבינו כי צריך ליצור מעטפת לנוער שקרוב יותר לעולם החרדי ולכן הוקם המסלול החרדי החדש בגבעתי".

"צה"ל רואה חשיבות רבה בשני המסלולים המותאמים לכל סוגי האוכלוסייה החרדית. צה"ל ממשיך להקפיד גם לאחר גיוסם על אורח חיים חרדי חיילים שאינם שומרים על כך מסולקים מהגדוד החל מאוגוסט 14 צה"ל החל בסינון גיוסים קפדני מאוד כל חייל לנצח יהודה עובר ראיון זיקה בלשכה לוודא שהוא אכן חרדי מתאים. חבל שקנאת סופרים של מג"ד מקלקלת את האווירה ומציירת מציאות שקרית לחלוטין". הוסיפו הגורמים.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה ל"כיכר השבת": "גיוס החרדים תורם לצה"ל ובעל חשיבות בראייה לאומית. תהליך גיוס החרדים לצהל נמצא בהתהוות והתעצמות ומחייב התאמות במענה לאוכלוסייה. הגדרת המתגייסים מהציבור החרדי מתבססת על החוק כלשונו, לפיו חרדי הוא מי שלמד במוסד לימודים חרדי שנתיים בין הגילאים 14-18".

"צה"ל עובד מול כלל האוכלוסיות הרלוונטיות בציבור החרדי ומקיים הליך מיוני אחוד שמטרתו לוודא כי כל מתגייס מוצב במקום שירות התואם את אורח חייו וכן כי הוא עומד בתנאי השירות המחייבים. מכתבו של המגד נענה במישרין בצה"ל ובו פורטו כלל ההיבטים של גיוס חרדים על פי החוק". הוסיפו בצה"ל.

דרעי: מתקשה להאמין שהתופעה אכן קיימת

יו״ר מפלגת ש"ס אריה דרעי הגיב לפרסום ב"כיכר השבת": "אני מתקשה להאמין שהתופעה אכן קיימת, ככל שיתברר שיש אמת בדברים אני קורא לרמטכ"ל לפעול למיגורה המיידי".

יו"ר מפלגת יחד חבר הכנסת אלי ישי הגיב: "זו עובדה מעציבה וככל שהיא נכונה ומכוונת היא שערורייתית. אני מקווה שבצה״ל יתעשתו במהרה ויבינו את גודל השגיאה".

ישי הוסיף "הצהרנו כי בכוונתנו להאבק ולשים קץ לגזענות. אני מאמין שחלק מהמהלך שלנו להקים מפלגה חרדית-דתית שלראשונה איננה סגורה לנציגים אשכנזים או ספרדים בלבד מהווה דוגמא ומעבירה מסר".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר