מנהל המחלקה לרבנות ונישואין תוקף: "פעילות צהר - בניגוד לחוק"

מנהל מחלקת רבנות ונישואין במשרד הדתות, הרב חזקיהו סאמין, תוקף במכתב לראשל"צ את "חוק צהר" לרישום נישואין וטוען כי ארגון צהר פועלים בניגוד לחוק • פרסום ראשון (אקטואליה)

ישי כהן | כיכר השבת |
הרבנים הראשיים לישראל (צילום: שלומי כהן, כיכר השבת)

פרסום ראשון: במשך חודשים ארוכים נלחמים גדולי ישראל והרבנים הראשיים לישראל ב"חוק צהר", החוק שמאפשר לזוגות להירשם לנישואין בכל עיר שבה יבחרו.

במפלגת 'הבית היהודי' עמדו מאחורי החוק, התגאו בו ונלחמו עבורו, אך בימים אלו המפלגות החרדיות פועלות במשא ומתן כדי להגיע לפשרה באשר לחוק, פשרה שתהיה מוסכמת על הרבנים הראשיים הראשל"צ הגאון רבי יצחק יוסף והגאון רבי דוד לאו.

ל"כיכר השבת" הגיע מכתב פנימי ששיגר מנהל המחלקה לרבנות ונישואין במשרד הדתות, הרב חזקיהו סאמין, לראשל"צ הגר"י יוסף, בו הוא מספר על התוצאות של החוק והחומרה שבדבר. את המכתב שיגר הרב סאמין במענה לבקשת ר' יצחק אלחרר, ראש לשכתו של הראשל"צ שביקש בשם הרב את הנתונים.

במכתבו מסביר סאמין את מהות החוק: "אבהיר, החוק אמנם מאפשר לכל אחד לבחור את לשכת הנישואין בו הוא חפץ להירשם מבלי קשר למקום מגוריו אך אינו מאפשר ללשכות הנישואין לפתוח סניפים במקום שאינם בסמכותם".

מנהל מחלקת הנישואין תוקף במכתבו את ארגון צהר וטוען כי הם פועלים בניגוד לחוק: "לא בכדי מכונה חוק זה בשם "חוק צוהר" כי ארגון "צוהר" הוא שהוביל את מקבלי החלטות לתיקון החוק לפתיחת אזורי רישום ובפועל פעילותם של ארגון צוהר עומד בניגוד לחוק, כי הם פתחו סניפי רישום במקומות בהם אין סמכות לרב הרושם מטעמם, כמו באוניברסיטאות בחיפה ירושלים ת"א ועוד ערים אחרות. לשכת נישואין אחרת מבצעת רישום לנישואין בבית קפה בנמל תל אביב".

הראשל"צ הגר" יוסף. משמאל: ראש הלשכה ר' יצחק אלחרר (צילום: בית חב"ד - סאו פאולו)

"ארגון צוהר, למשל, פועל מכוחו של הרב דוד סתיו, רב מקומי בשוהם, שקיבל הסמכה מהרבנות הראשית לישראל לפעול במקום כהונתו בשוהם אך מכוח זה הם פועלים בכל הארץ בניגוד לכתב ההסמכה, שתוחם את מקום סמכותו של הרב הרושם לאזור מסוים", מוסיף הרב סאמין.

בשלב זה של מכתבו חושף מנהל מחלקת הנישואין כי חוק צהר לא עזר לאזרחי המדינה, חוק שחוקק בכדי לעזור לעשרות אלפי הנרשמים, אך בפועל על פי הנתונים הרשמיים של מחלקת הנישואין, האזרחים לא השתמשו בחוק כלל, מלבד קבוצה קטנה שנרשמה דרך צהר שלדבריו פעלו בניגוד לחוק.

"ככלל לא ראינו התניידות משמעותית של זוגות ממקום למקום מאז התיקון לחוק אלא באותם רשמי נישואין אחדים שפועלים ללא סמכות ופתחו סניפים בכמה מקומות ברחבי הארץ שהכפילו את כמות הנרשמים בעשרות מונים", הוא כותב.

"מבלי להביע את דעתי לעצם התיקון לחוק לפתיחת אזורי רישום אני רואה את הבעיה בחומרתה בעיקר בעובדה שבשם החוק רבנים מסוימים פותחים סניפים במקומות נוספים בארץ וכאמור זה בניגוד לחוק", מוסיף הרב סאמין.

לקראת סיום המכתב פונה מנהל מחלקת הנישואין במשרד הדתות בפנייה כי יש לתקן את החוק שחוקקו 'הבית היהודי' שהחזיקו בשליטה במשרד הדתות: "לדעתי אסור לתת לזה להמשיך. מועצת הרה"ר שבידה הסמכות להסמיך או לשלול הסמכה מרב רושם נישואין, מכח חוק הרבנות הראשית יכולה וצריכה בהחלט להעמיד רבנים אלו במקומם, עד כדי איום בשלילת הכושר ו/או המינוי שלהם.

"הרי לא ייתכן שבירושלים כדוגמא ייפתחו סניפים לרישום לנישואין מכל מיני ערים ברחבי הארץ וכך נמצא באותו רחוב כמה חנויות לרישום לנישואין שיתחרו בניהם (על קבלת האגרה) כאילו מדובר בחניות לממכר פלאפונים.

"צריך לזכור שפירצה זו תמשיך גם בנושא כשרות, כפי שכבר החלה תופעה זו, ואז נוכל למצוא חנויות בעיר אחת עם כשרויות של כל מיני רבנים מכל הארץ".

לסיכום המכתב כותב הרב סאמין: "התיקון לחוק נתן את הזכות לאזרח ולא מעניק זכות לרב רושם הנישואין"

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר