הרב שטינזלץ תוקף:

"הלומדים בדרך הקלאסית הובילו את החילוניות"

רגע לפני שהוא חותם את מפעל חייו ומשלים את פירוש הגמרא שנקרא על שמו, מתפנה הרב עדין שטיינזלץ לענות למבקריו הרבים, בהם גדולי ישראל שתקפו את פירושו על הש"ס וטענו כי הוא מביא לשכחת התלמוד. "בזמן היצירה של ה´השכלה´ ושל החילוניות, האנשים המרכזיים היו אלה שלמדו בדרך הקלאסית" (חרדים)

הרב עדין שטינזלץ, בן 73 וחתן פרס ישראל, התחיל את דרכו לפני חמישים שנה, כאדם צעיר ואנונימי. היום הוא עומד לפני סיום של פרויקט ענק המפרש את הגמרא בדרך פשוטה ומנוקדת, כאשר בדרך, הוא קומם עליו את כעסם של רבים מגדולי ישראל.

היום התקיים עמו ראיון מיוחד באתר Ynet, כאשר במהלך הכתבה מתוארת ההתנגדות בקרב גדולי ישראל, בהם הגר"ח קנייבסקי, הגר"ש עמאר ואחרים, כנגד דרך לימוד זו וכנגד פירושו של הרב שטיינזלץ.

במענה לדברים, תוקף הרב שטיינזלץ את מתנגדיו במילים חריפות, אך בצורה דיפלומטית, שאינה מקהה את הביקורת העזה הנמתחת מבין דבריו כלפיהם.

"הביאור שלי לא רק שאינו מנמיך את הגמרא, אלא במידה מסוימת נותן אפשרות גם להתעמקות ולהתקדמות גדולה יותר", מסנגר הרב שטיינזלץ על פרויקט חייו.

"בסופו של דבר, הביאור שלי מנסה לפתור בעיקר את הבעיות הטכניות: בעיות השפה, בעיות ההקשר, בעיות הנובעות מן העובדה שהתלמוד איננו ספר מסודר הבנוי בהדרגתיות – כל הבעיות הללו הן בעצם בעיות של כניסה אל התלמוד עצמו, ולצער הלב הרבה פעמים הלימוד בדרך המסורתית מקדיש זמן כל כך רב להתגברות על הבעיות הטכניות, עד שבפועל לא נשאר הרבה זמן להתעמקותו ולחידוש", נאמר במהלך הראיון.

"נכון שבהרבה ישיבות הייתה רתיעה מן הביאור, אבל לא מחשש של מניעת החשיבה היצירתית; היפוכו של דבר הוא הנכון - הרי השתדלתי להשאיר את מירב אפשרויות הפירוש הקלאסיות בתוך הביאור ובתוך מנגנון שלם של הוספות והערות, אבל כמובן נוח יותר לעסוק בלימוד שמירבו הוא עבודה טכנית, ואיננו פותח את האפשרות להקדיש יותר זמן למחשבה יוצרת".

"בסופו של דבר, בזמן היצירה של ה'השכלה' ושל החילוניות, האנשים המרכזיים היו אלה שלמדו את התלמוד בדרך הקלאסית. חלק גדול מן האנשים שיצאו לכיוונים שונים, ואפילו משונים, היו בעיקרם בחורי ישיבה. אישית, לא בהתחלה ולא בסוף חששתי שהביאור שלי ידחה ממקומה את הגמרא המסורתית. אנשים גדולים בהרבה ממני, שהיו להם כוונות כאלה, גם לגביהם התברר שהכוח הגדול של המסורת עדיין נשמר, והספרים הרבים שנכתבו נעשו כלי עזר ונושאי כלים לתפיסה המסורתית.

במקרה שלי, התגובות המשמחות ביותר שבאות אלי הן של אנשים שהגיעו דרך הביאור הזה ליהדות שלמה, בכל צד. הרבה פעמים התגובות האחרות הן של אנשים שלמדו באופנים אחרים, ושלולא הביאור שלי לא היו ממשיכים ללמוד".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר