היסטוריה בירושלים

שנה ראשונה בלעדיה: טחנת הקמח שהבריחה תושבים מהבית

פסח היסטורי לשכני טחנת הקמח ברחוב פרבשטיין בירושלים: אחרי שנים בהן נאלצו לעזוב את הבית בפסח לדבריהם בשל קמח באוויר, הטחנה כבר לא פועלת. תושב: "הקפה שלי היה מחמיץ" (חרדים)

משה ברדא | כיכר השבת |
הטחנה הוותיקה (צילום: גוגל מפות)

שנה ראשונה בלי טחנת הקמח שסילקה מידי שנה את התושבים מביתם בפסח: טחנת הקמח ששכנה עד לאחרונה ברחוב פרבשטיין בשכונת גבעת שאול בירושלים, אילצה במשך שנים את חלק מהתושבים לעבור מדירתם בחג הפסח מאחר והתעורר חשש כי חלקיקי קמח שמילאו את האוויר, כך לטענת התושבים, יכנסו לדברי המאכל והמשקה ויהפכו לחמץ.

תושבים שמתגוררים בשכונה הירושלמית מספרים ל"כיכר השבת" כי אמנם השנה טחנת הקמח איננה פעילה, אך במשך שנים הם התלוננו כי האוויר מלא בחלקיקי קמח שגם הקשה מחד על החיים בשכונה במשך כל השנה, ומאידך, מידי שנה בסמוך לחג הפסח, גרם לפולמוס אדיר בשכונה בשאלה האם מותר להישאר במקום בחג הפסח למרות הקמח באוויר שעלול להחמיץ.

יצחק דרייך, אברך שהתגורר בשכונה, מספר כי הבעיה ההלכתית הייתה חמורה. "אם החלון היה פתוח והייתי מכין כוס קפה, חלקיקי הקמח היו חודרים למשקה ומחמיצים את הכוס ואת תכולתו" הוא מספר, "בגלל הבעיה הזו נאלצתי לעזוב את השכונה ולעבור דירה". דרייך מספר כי טחנת הקמח הורידה את רמת איכות החיים באזור בכל השנה: "נוצרה כמות אבק באיזור ברמה הרבה יותר גבוהה משאר השכונות, בגלל הקמח שהיה שם. היו בתים בהם כל הרצפה כוסתה בקמח הלבן".

דרייך מוסיף כי "הקמח הזה עובר עם האוויר, הרוח המערבית מעיפה אותו אל תוך השכונה עצמה. אם היית בודק את כמות האבק שמעורבת עם הקמח שיש בבתים שם לעומת זו שבשכונת גבעת שאול, ההבדל היה מאוד משמעותי. אני התגוררתי גם בגבעת שאול וגם בשכונה המדוברת, והיה הבדל מאוד משמעותי". דרייך מציין כי בעקבות המפגע הוא נאלץ לעזוב את השכונה: "אני בעצמי עברתי משם בגלל הבעייה של פסח, יכל להיווצר מצב של אכילת חמץ. בזמנו פנינו לכמה רבנים והם אמרו שהם מודעים לבעיה הזו, אך אין מה לעשות".

"כל מה שאתה יכול 'לבטל בשישים' זה רק מה שהתבטל לפני פסח, אבל בתוך פסח אפילו באלף זה לא בטל". כמות הקמח הייתה כה גדולה, עד שלדברי דרייך: "חצי שעה אחרי שאתה שוטף את הבית אתה מעביר את היד ורואה שיש שיכבה לבנה. ובכן, אם יש לך כוס קפה ויש באוויר קמח שנופל לתוך הכוס, אז כוס הקפה הזאת היא חמץ".

אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

"משגיח כשרות סיפר לי שהרב לנדא לא מוכן להתקרב לאזור זה אפילו לא עם רכב, מחשש לחמץ" כך מספר תושב השכונה. "אין מה לעשות, מי שהכיר את הבעייה ידע עד כמה היא חמורה".

רב פוסק שנחשף לטענות של אנשי השכונה אמר בשיחה עם "כיכר השבת": "אם אכן טחנת הקמח עבדה בפסח או מספר ימים לפני, וזה היה צמוד למגורים של אנשים והקמח יכל להכנס אל תוך הבתים ולמשקאות - זה נקרא מזיק גמור והיה צריך לסלק את זה מהמקום".

בסופו של דבר, לאחר מאבק של אנשי השכונה נגד הפעלת טחנת הקמח, הן מסיבות הלכתיות והן מסיבות בריאותיות, היא הפסיקה את פעילותה. אחד ממנהלי המקום אמר בשיחה עם "כיכר השבת" כי לא הייתה חריגה מהנהלים. לדבריו, "הטענות הללו הן לא ממשיות, היות שזה היה מפוקח ע"י המשרד לאיכות הסביבה. במקום היו תיקני איכות אוויר, התחנה נבדקה כל תקופה ועמדה בכל התנאים".

אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

דורון כהן, מהאחראים על המקום כיום, הגיב לטענות התושבים ואמר: "הטחנה כבר לא מתפקדת המון זמן. לגבי הטענה עצמה, קמח לא יכול להתפזר החוצה, וגם הסיפור עצמו לא היה ולא נברא. אף אחד לא פנה אלינו ועובדה לעניין, שאנו היינו צמודים עם בד"ץ ואף אחד לא פנה ולא סיפר בנוגע לעניין הזה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר