לא למדו לקח

משבר? חב"ד אירחה פוליטיקאים מצרפת בחצי האי קרים

חצי שנה לאחר שאירחו את ח"כ יעקב מרגי בחצי האי קרים וגרמו למשבר בין ישראל ואוקראינה, שוב עסקני חב"ד אירחו דיפלומטים זרים באזור השנוי במחלוקת מדינית עזה בין רוסיה ואוקראינה (עולם)

חיים אבני | כיכר השבת |
הפוליטיקאים הצרפתים בביקור בקהילה היהודית (צילום: יח"צ)

האם אנשי חב"ד יגרמו שוב למשבר דיפלומטי? כחצי שנה לאחר שחבר הכנסת יעקב מרגי הגיע לביקור בחצי האי קרים וגרם למשבר דיפלומטי מול אוקראינה מאחר והשטח שנכבש על ידי הרוסים נחשב על פי החוק הבינלאומי לשטח אוקראיני כבוש, 14 חברי פרלמנט צרפתיים הגיעו לאחרונה לביקור בקהילה היהודית בחצי האי קרים, שם נפגשו עם שליח חב"ד במקום הרב בנימין וולף.

בהודעה שהוציאו מקורביו של הרב וולף נכתב כי מדובר בהתחממות ביחסים הדיפלומטיים בין רוסיה לצרפת וכי חברי הפרלמנט הגיעו על דעת עצמם לביקור בחצי האי והחליטו מיוזמתם להגיעה לפגישה עם נציגי הקהילה המקומית, אך גורמים בחב"ד אוקראינה מאשימים כי מדובר בביקור שתוכנן על ידי נציגי חב"ד בחצי האי קרים שנחשבים למקורבים לנשיא רוסיה - ולדימיר פוטין.

(צילום: יח"צ)
(צילום: יח"צ)

כזכור, לאחר ביקורו של ח"כ מרגי במקום, האשימו גורמים בחב"ד אוקראינה את שליח חב"ד בחצי האי קרים, הרב בנימין וולף ואת מי שנחשב לפטרונו, הרב בערל לאזאר, רבה הראשי של הפדרצייה היהודית ברוסיה, מקורבו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

גורמים בחב"ד אוקראינה הפנו אז אצבע מאשימה לעבר הרב וולף והרב לאזאר וטענו כי למעשה מדובר באתנן עבור הסיוע שהעניקו גורמים בממשל פוטין להשתלטות של הפדרציה היהודית ברוסיה על הקהילה היהודית בחצי האי קרים.

בכיר בקהילה היהודית באוקראינה הסביר אז ל"כיכר השבת" כי עד לכיבוש חצי האי קרים, הקהילה היהודית בקרים הייתה נאמנה לממשל האוקראיני שנחשב דמוקרטי. לאחר הכיבוש ביקשו בקהילה היהודית להצטרף לקונגרס היהודי של רוסיה - אחד משני ארגוני הגג היהודים ברוסיה אליהם כל קהילה רוסית חייבת להשתייך על פי החוק הרוסי. אלא שלאחר שראש הקהילה היהודית הודיע לקונגרס כי הוא מעוניין להצטרף אליו, הוא הוחלף במהלך מהיר ופתאומי, במסגרתו, תוך מספר שעות נבחר ראש קהילה חדש שהצטרף לחב"ד-רוסיה בראשות הרב לאזאר - מקורבו של פוטין.

(צילום: יח"צ)
(צילום: יח"צ)

גורם בכיר בקונגרס היהודי-רוסי ששוחח אז עם "כיכר השבת" אישר כי הייתה פנייה להצטרף לקונגרס, אך סירב לספר מדוע לבסוף חברה הקהילה לארגון החב"די. הגורם התעקש כי לא קיימת כל אפליה מצד הממשל הרוסי בין שני הארגונים היהודים, והוסיף כי בחג החנוכה האחרון הבהיר פוטין שמבחינתו יש שוויון בין שני הארגונים.

מנגד, גורם אחר בקהילה היהודית שחשש מפרסום שמו אמר בזמנו ל"כיכר השבת" כי בסופו של דבר, הרב לאזאר שמקורב מאוד לנשיא פוטין וללשכתו, לחץ על הנשיא לצרף את הקהילה לחב"ד. הגורם טען כי מאחורי הצעד עמדו מניעים "משיחיים" של הרב לאזאר ש"רוצה להפיץ את תורת חב"ד ברוסיה".

כעת מאשימים בכירים בקהילה היהודית באוקראינה כי מי שעומד מאחורי הביקורים המתוקשרים הם אנשי חב"ד בחצי האי קרים, כשהם טוענים כי הדבר עלול לגרום ל"פוגרומים" נגד הקהילה היהודית באוקראינה כנקמה על הפגישה.

(צילום: יח"צ)
(צילום: יח"צ)

הגורמים בקהילה היהודית באוקראינה מאשימים כי גם אם הרב וולף לא היה מעורב בהבאתם של חברי הפרלמנט למקום, עצם העובדה כי פרסם הודעה לעיתונות בנושא מזיקה ליהודים באוקראינה.

לדבריהם בשיחה עם "כיכר השבת", בעקבות ביקור חברי הפרלמנט היהודים במקום, כבר הגישו מספר חברי פרלמנט באוקראינה בקשה לאיחוד האירופאי להעמיד לדין את חברי הפרלמנט הצרפתי שהגיעו למקום ועברו על החוק הבינלאומי האוסר הגעה לחצי האי קרים ללא אישום בכתב מהממשל באוקראינה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר