טור

רבנים בע"מ // אברמי קרויזר

דווקא בנושא שאין להם שמץ של מושג בו ובמקורותיו, אבירי הבורות הם ראשי המדברים, חסרי המסורת הראשונים לתקוף ולהפגין. אברמי קרויזר כותב על סערת דברי הרבנים (חרדים, דעות)

אברהם קרויזר | כיכר השבת |
אברמי קרויזר (צילום: יואב דודקביץ' - משפחה)

דבר פלא הוא. בעידן המודרני מקובל מאד לחשוב בצורה מקצועית ולקחת אנשי מקצוע. תראו מה קרה לכל המינויים, כולם דורשים תארים אקדמיים, הכשרה מקצועית או ייעודית - "למשרה זו דרושים רק בעלי הכשרה ספציפית" וכ"ו.

מעניין שמעולם לא עלה בדעתו של איש למנות לתפקיד הרמטכ"ל "מישהו מבחוץ", איזה כלכלן מצליח או משפטן בעל שם בינלאומי. חלילה, כמפקד הצבא יעמוד אך ורק אחד מהאלופים חברי המטה הכללי בעלי הניסיון הצבאי והקשרים הפוליטיים הנכונים.

פעם נהוג היה שהרב הראשי לצה"ל מקבל דרגת אלוף. כולנו זוכרים את האלוף הרב גד נבון וקודמיו, האלוף הרב גורן ז"ל. פעם זה היה ברור, יש אלוף, יש רב אלוף, ויש אלוף רב. מעולם לא עלה על לב מישהו למנות את הרב הראשי לצה"ל לאלוף פיקוד, כפי שנוהגים שאר חברי המטה הכללי להחליף תפקידים ולצבור ניסיון.

מסתבר שבעידן המודרני רופא זה מקצוע, לעורך דין נדרש רישיון, לכלכלן נדרש תואר שני אקדמי, רמטכ"ל יהיה רק אלוף ועם רופא בכיר מחוץ לחדר ניתוח אף אחד לא יעז להתווכח על דרך הטיפול הרפואי - כי הוא רופא! הוא למד את זה! הוא יודע משהו שאני לא יודע.

אבל עם רבנים? חופשי. בזה כולם מבינים. איך רבנים צריכים להתבטא, מה לצטט מתוך התורה, מה תפקידו של רב, ומה אלוקים התכוון שרבנים יעשו.

כשזה מגיע לרבנים או לפרשנות הלכתית, פתאום כל אוהבי האדם והשלום יודעים לצטט כל פרשן שכנגד, הם יודעים הכל. וכמובן לפסיקה הלכתית אין צורך בהסמכה. הם מרשים לעצמם לייעץ, להתווכח, ואף חמור מכך, לזלזל ואף לתקוף.

דווקא בנושא שאין להם שמץ של מושג בו ובמקורותיו, אבירי הבורות הם ראשי המדברים, חסרי המסורת הראשונים לתקוף ולהפגין.

אולם צריך לומר ביושר, נרפים אנחנו נרפים, כשדעתו של רב היא המלצה בעלמא, כשגם במחנה שומרי הדת יש קולות שאל להם לרבנים להתערב בכל דבר - בל נתפלא אם בג"צ טופח על פנינו ומבקש הבהרות מהרב המוסמך.

מעמדם העצמאי של מומחי הדת, המוסמכים הבלעדיים שממשיכים בדרך המסורה אלפי שנים צריך להישמר, היזהרו מלעלות בהר ולנגוע בקצהו. למען הסר ספק, אין זה איום, אלא שוב ציטוט מן הכתוב בתורה בפרשה העוסקת במתן התורה בהר סיני.

לצערי, הבורות וחוסר הידיעה על מושגים בסיסים ביהדות, מקשה מאד על שיח ציבורי ענייני. אז עד שתסכימו ללמוד בעצמכם, סמכו נא על מי שכן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר