פרסום ראשון

דרמה בעולם הכשרות: הרב לנדא חובר להכשר החסידי

חשיפה בלעדית: הגרמי"ל לנדא, רבה של בני-ברק, העומד בראש אחד מגופי הכשרות החזקים ביותר בארץ, הביע בימים האחרונים את הסכמתו להצטרף להכשר החסידי "קהילות החרדים". גורם המקורב לרב לנדא הגיב הערב בשיחה עם ´כיכר השבת´: "לא היו דברים מעולם ולא יהיו דברים מעולם". כל הפרטים (חרדים)

חיים מן וחנוך לס | כיכר השבת |
הרב לנדא (צילום ועיבוד: כיכר השבת)

דרמה בעולם הכשרות: הגרמי"ל לנדא, רבה של בני ברק, העומד בראש אחד מגופי הכשרות החזקים ביותר בארץ, הביע בימים האחרונים סופית את הסכמתו להצטרף להכשר החסידי החדש "קהילות החרדים". המשמעות – גוף הכשרות החדש יהיה ההכשר הגדול ביותר בארץ.

כזכור, רעיון איחוד ההכשרים, מתגלגל מזה זמן רב. כבר בחודש אב נערך במלון ויז'ניץ בבני ברק, כנס היסוד של הגוף החדש, ששמו המלא הינו "בד"ץ קהילות החרדים בארה"ק". אלא שמה שקל להצהיר, קשה כידוע הרבה יותר ליישם. וכך במשך החודשים שעברו מאז כנס היסוד, התקיימו כמעט אך ורק דיונים בסוגיה של "איך בדיוק להקים את הגוף החדש". במשך לא מעט האסיפות והישיבות שנערכו בין הגורמים הרלוונטיים, נראה היה, כי יותר קל לכנס את ליצמן ופרוש לארוחה משותפת, מאשר את כלל החסידויות להכשר אחד.

אלא, שבימים האחרונים נפל דבר, המגעים הבשילו, וההכנות נכנסו לישורת האחרונה. בשלב הראשון, זה הצפוי להיות כבר בשבועות הקרובים, יחלו השחיטות הראשונות של ההכשר, כשמספר שבועות לאחר מכן, יעברו כל החברות שתחת ההכשרים 'מחזיקי הדת' של בעלזא ו'אגודת ישראל', לחסות תחת צל כנפיו של ההכשר החדש, עבורו כבר מוכן לוגו חדש של 'התאחדות החרדים', או יותר נכון כפי שראוי לכנות אותה: התאחדות החסידים. בשבועות הקרובים יתבשר עם ישראל באופן סופי על הקמת ההכשר.

מה שמהווה את ההפתעה הגדולה, ואולי גם את הדבר בעל המשמעות וההשפעה החזקה ביותר על כוחו של הגוף החדש, הינה הסכמתו של הרב לנדא להצטרף גם הוא להכשר. הרב לנדא הבהיר אמנם, כי לא מצטרף מיד אלא לאחר חודשים - שלושה בהם ייווכח קודם שההכשר עומד על תילו, רק שלאחר מכן בכוונתו להצטרף באופן מלא, כולל שינוי חותמת הכשרות שלו, לחותמת הגוף החדש. צירופו של הרב לנדא גם ייתן לגוף החדש את אמונם של אלו, שלא סמכו עד כה על הבד"צים של בעלזא ואגו"י.

ההסדרים בין הגופים החברים בגוף החדש אינם ידועים עדיין בשלב זה. יש להעריך כי גם במסגרת המאוחדת תישמר עדיין אוטונומיה יחסית למערכות הכשרות שהרכיבו את הגוף החדש, בפרט להגרמי"ל לנדא שמערכת הכשרות שלו היא הגדולה והמשמעותית ביותר מבין כל מרכיבי גוף זה.

ל'כיכר השבת' נודע, כי הרב לנדא גם התנה את הצטרפותו בכך שלפחות בשלב הראשוני הוא ישחוט בליין נפרד ורק לאחמ"כ יעבור לשחוט יחד עם כולם.

משמעות הקמת ההכשר, חורגת בהרבה מעוד איחוד כשלהוא בין גופים שונים. המערכת החדשה תחצה גבולות שלא היו נחלתה קודם לכן, ותתחרה על התואר גוף הכשרות הגדול והמוביל בארץ, כאשר ללא ספק גם לאיחוד הכוחות והידע הכשרותי של כלל הגופים, תהיה משמעות רבה על איכות ההכשר.

כך למשל, אם בעבר לא נתן הגרמי"ל לנדא הכשרים לעסקים הנמצאים בערים אחרות (למעט מפעלים), הרי שלגוף החדש לא תהיה מגבלה שכזו, ומצודתו תתפרס על פני כל הארץ. במצב עניינים שכזה, עשויה התחרות בין ההכשרים על ליבם של המפעלים, אולמות השמחה, וחנויות רבות, להתלהט לקרב של ממש. בפרט כאשר יוזם הקמת ההכשר, הינו הר"ר מרדכי בריסק, שאינו ידוע כפראייר כלל ועיקר.

אגב, בעבר דווח, כי בין גופי הכשרות להם הוצע בעבר להשתלב בהכשר החדש, נמצא גם בד"ץ 'שארית ישראל'. האם הצטרפותו של הרב לנדא להכשר החדש סותם את הגולל על אפשרות זו? ימים יגידו.

לאחר התאחדות כל הגופים החסידיים להכשר אחד, תסתמן מפת ההכשרים כדלקמן: הכשר העדה החרדית מחד, אל מול ההכשר החסידי מאידך, כשלמולם נותרים גופי הכשרות של שארית ישראל והרב רובין (המקורב גם לציבור החסידי).

אלא שההשלכות עשויות להיות רחוקות אף יותר, אם יצליח הגוף החדש לחולל מהפיכה. שהרי, אם כך יהיה, עשויים הגופים שיוותרו מאחור, לשקול אף הם איחודים וצירופים שונים, בכדי לשמור על מעמדם, אל מול הטלטלה הצפויה.

מקורבו של הגרמי"ל לנדא, הרב יהודה כץ, אומר בתגובה ל'כיכר השבת': "איני נוהג להתראיין או להגיב לאינטרנט, אולם אומר בקצרה, כי לא היה ולא נברא. לא היו דברים מעולם ולא יהיו דברים מעולם. הכשרות של הרב לנדא אינה מסחרית ולא תחבור לשום גוף כשרות כזה או אחר".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר