המשכילים של דורנו... בזמן הזה

כמו תמיד יעברו עוד ימים רבים עד שנזכה לראות מי הצליח לשמור על הגחלת ולהעבירה במסירות מדור לדור. גולש ´כיכר´ משיב ל פנחס בן-יצחק (דעות)

בני, איש קריות | כיכר השבת |
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

מאמרו של פנחס בן יצחק (שם בדוי - - אלא מה?!) על החרדים השפויים המוקיעים את ההפגנה שהתארגנה מול החנות ניו פארם בבני ברק, מחזירה אותנו אחורנית כמאתיים שנה עת נטל ה'חתם סופר' את שבט המנהיגות בידיו ויצא למלחמת חרמה מול הניאולוגים.

וזאת למודעי כי אותם ניאולוגים לא הלכו בגילוי ראש ונשותיהם לבשו בגדים צנועים ואופנתיים והם לא נמנעו מלשלוח את ילדיהם לתלמודי תורה ואף הקפידו על שיעור תורני מידי ערב.

אותם ניאולוגים אף פרסמו ספרים תורניים למכביר וחלק גדול מהספרות התורנית של אותה תקופה מיוחסת לאנשים המוגדרים 'שאין רוח חכמים נוחה מהם'. כתשובה לאותם קונטרסים וספרים שהוציאו הניאולוגים יצא מגוון רחב של קונטרסים וספרי תשובה שבאו להוקיע את טענתם.

לא פלא שרבים מהיהודים שומרי תורה ומצוות נהו אחרי הניאולוגים. בסך הכל הם היו 'משלנו', וגם להם היו 'גדולים', ומה ליהודי הפשוט להכניס עצמו בין היריבים.

לעומת זאת ל'חתם סופר' ולבני עדתו הודבקה התווית של 'קנאים' 'חשוכים' 'לא שפויים' ועוד כהנה וכהנה ביטויים המוצאים את דרכם למאמרו של פנחס בן יצחק.

גם שם היו כותבי מאמרים חריפים שנקטו בשבט קולמוסם וצרחו עלי דיו וקולמוס 'הניחו לנו לנפשנו' ו'אל תקשקשו לנו בקומקום' (באידיש זה נשמע יותר טוב).

יותר מכך, הם היו מאוד משכנעים. מה רצו בסך הכל, שהיהודים יוסיפו מעט לימודי חול לחומר הנלמד בחיידרים?! זו בסך הכל היתה הדרישה. להיות קצת אור לגויים, להיפתח לנושאי חולין ולא להיסגר מאחורי הגטו.

הם אפילו לא דרשו לפתוח חנויות קוסמטיקה בהם יוכלו גברים לצפות בנשים המתבשמות ומתייפות מול מראות מרהיבות. דרישה כזו היתה למעלה מהשגתם! הם הבינו כי דרישה חצופה כזו תגזור עליהם כלייה, וכי המוני בית ישראל יבינו כי לא זו דרכה של תורה.

הדרישה היתה הרבה יותר צנועה. 'היה יהודי בביתך ואדם בצאתך'. זו הייתה הסיסמא וזה היה הדגל. לא יותר מכך. הם לא ביקשו להרוס את רשות הרבים, הם בסך הכל ביקשו לעדכן אותו מעט.

ועל מה יצא קיצפו של ה'חתם סופר'? מול מה הוא יצא מבית מדרשו כדי ללחום את מלחמתה של תורה?

המלחמה לא כוונה נגד אלו מהניאולוגים שעזבו את הכולל והלכו לעבוד. המלחמה לא כוונה נגד 'בעלי החולצות הכחולות' שפשטו כאש בשדה קוצים בקרב הניאולוגים. ה'חתם סופר' לא פחד מהם. גם אצלו בחצרו היו רבים שבחרו לצאת לעבוד וגם בקרב אנשי מחנהו לא כולם לבשו את אותם בגדים.

המלחמה היתה על שושלת הדורות. ה'חתם סופר' בעיני רוחו ראה את תחילת ההתדרדרות ונעמד על קצה הצוק כדי לבלום את ההתדרדרות במדרון בזמן שעוד ניתן לבלום אותה.

עברו ימים רבים עד שבית ישראל ראה במו עיניו את שראה ה'חתם סופר' בעיני הבדולח שלו. אל הניאולוגים הצטרפו המשכילים לדורותיהם ואלו גם אלו ניסו – בכל פעם מחדש – לקעקע את יסודות האמונה והצניעות בטענות שונות ומשונות.

האמת היא שהמקוריות היתה מהם והלאה. תמיד הטענות היו אותם טענות וחזרו על עצמם בכמה אופנים ובכמה שפות.

'זוממים', 'מחרחרי מלחמות הקודש', 'פונדמטליזם', 'קנאים צבועים', 'מטורפים', ועוד כהנה וכהנה, כיד הדמיון הטובה עליהם.

יש לציין שהמשכילים של דורינו עדכנו את מגוון הביטויים בכמה חדשים. כמו למשל: 'אל תאסלמו את תושבי בני ברק', 'תחבורה איסלאמית למהדרין' ואיך אפשר בלי ביטוי המחץ של 'תופעת וועדות הפרוטקשן'. זהו, עכשיו המשכילים יכולים לנוח הם כבר השמיצו את כל הרבנים כחובבי וחומדי ממון, כאילו שהשטירמר לא עשה זאת לפניהם.

ואם בזה לא די, הציגו המשכילים החדשים את עצמם כחרדים נאורים, שפויים, סובלניים ואף טרחו לעדכן את הטייטל בכך שנשותיהם פושטות על מגוון חנויות הקוסמטיקה של קניון איילון כאות כשרות על כך שמותר עכשיו להכניס את השרץ הביתה.

וכמו תמיד יעברו עוד ימים רבים עד שנזכה לראות מי הצליח לשמור על הגחלת ולהעבירה באמונה ובמסירות מדור לדור, ומי ניסה לכבות את הגחלת ולהחליפה בתורה חדשה ומודרנית המפריחה פירות באושים ומדיחה את בניה מלבוא אל חצרות בית השם.

כאלו היו המתייוונים, כאלו היו הניאולוגים, כאלו היו המשכילים וכאלו הם החרדים החדשים המודרנים!!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר