טור אורח

מי הם "החרדים הישראלים"? // אלחנן יונס

לימוד תורה הוא יסוד וערך עליון בחייהם, אך במקביל אליו הם מעוניינים להקנות לילדיהם גם לימודי חול ברמה גבוהה מהמקובל במוסדות חרדיים קלאסיים. מי הם החרדים הישראלים? (דעות)

אלחנן יונס | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: Miriam Alster/Flash90)

השאלה שאני נשאל תמיד בכל דיון, היא מיהו חרדי? בעיני התשובה די פשוטה, למרות שכבר שמעתי מאות תשובות שונות שמרביתן יודעות להצביע מיהו אינו חרדי, ואינן יודעות לתייג מיהו חרדי.

החרדיות כיום לדעתי היא חתך סוציולוגי - חברה / קהילה / זהות. כל מי שגדל בחברה החרדית הורגל להשתייך באופן אוטומטי לקהילה החרדית. כיום ישנם תתי קבוצות / קהילות אשר הבסיס המשותף היחיד להם הוא בוגרת מוסדות חינוך חרדים.

להוציא את בעלי התשובה שהצטרפו לקהילה החרדית במהלך חייהם מתוך בחירה, כל שאר חלקי המגזר נולדו להורים ששלחו אותם למוסדות לימוד חרדיים ובבית הוריהם קוימו מספר אלמנטים של שיוך חברתי כדוגמת לבוש, שפה, סביבת מגורים, שרותי קהילה כדוגמת בית כנסת, יש שיאמרו "השקפת עולם" - מושג חרדי בסיסי.

מיהו חרדי? (צילום: Nati Shohat/FLASH90)

מהי השקפת העולם? לחרדיות שבעים פנים, בסיסה שמירת תורה ומצוות באופן המוקפד ביותר. האם ציות מוחלט לגדולי ישראל הינו תנאי לשיוך חברתי זה? תלוי את מי תשאל. מהו ציות מוחלט? והאם לדוגמא הצבעה למפלגה חרדית גם היא חלק מחובת הציות?

התשובות בגוף השאלה מסתבר... כיום הולכת ומתקבעת קבוצה "חדשה", "חרדים ישראלים", כאלו שאינם מזוהים לחלוטין עם השקפת העולם החרדית הקלאסית ביחסה למדינה, כאלו שלימוד תורה הוא יסוד וערך עליון בחייהם, אך במקביל אליו הם מעוניינים להקנות לילדיהם גם לימודי חול ברמה גבוהה מהמקובל במוסדות חרדיים קלאסיים.

כאלו שאינם רואים בעבודה לצרכי פרנסה כיציאה מן המסגרת, כאלו אשר נשותיהם מתפרנסות בקשת רחבה של מקצועות אקדמיים ורוכשות להן מקצוע מפרנס ולא עבודה בתת תנאי שכר וניצול מחפיר, שאינם רואים בגיוס לצה"ל בתנאים מותאמים לבעייתי, כאלו שרכשו תארים אקדמיים לצרכי פרנסה או הרחבת ידע.

היחס בן חברי המגזרים ה"קלאסיים" מול ה"ישראלים" נובע ברובו מתפיסת העולם המעוותת כי ישנה דרך אחת ויחידה בעבודת ה', ובתפיסתה זו שוללת את ההכרה בשינויים שציינתי ומתכחשת למחויבות שלה לדאוג גם לצרכיהם של אלו שאינם "הולכים בתלם" כעיוורים, אלו שבוחרים דרך שונה בחינוך ובהגשמה עצמית.

חרדים קוראים ללימודי אנגלית בתלמודי התורה (באדיבות כאן באמת)

למעשה, הקלאסיקה החרדית ונציגיה בועטים אותם החוצה מן המגזר החרדי. היא מסרבת לקבל את ילדיהם למוסדות לימוד, מסרבת להכיל את הצורך בבתי מדרש מתאימים ומעוניינת לשמר את הקשר עימם אך ורק למטרות פוליטיות: הצבעה בקלפי, ושימוש בהם כנתונים דמוגרפיים לצורך חלוקת עוגת התקציב הממשלתית.

היחס הנ"ל יביא לכך שלא רחוק היום בו תקום תנועה פוליטית שתנצל את כוחה ההולך וגדל ותעמוד על שלה לקבל את המגיע לה בזכות ולא בחסד!.

הכותב הינו פעיל חברתי, ממקימי ומנהלי קבוצת "חרדים ישראלים"

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר