ענישה, ו'סיירת'

הרבי מגור הורה לדרוש 'נהלי שבת' חדשים - והמו"מ נתקע

נציגי דגל התורה ו'שלומי אמונים', כמו גם צוות המו"מ של הליכוד, הופתעו היום - כשסגן השר ליצמן הצליח 'לתקוע' את המו"מ הקואליציוני, בשל החלטת האדמו"ר מגור עקב ההיתר לחלל שבת (ארץ)

אבי רבינא | כיכר השבת |
ליצמן והאדמו"ר מגור. החסיד ורבו (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

פרסום ראשון: האדמו"ר מגור הוא שהורה ליהדות התורה ליצור משבר סביב חילולי השבת, המתוכננים לשתי השבתות הקרובות, ואולי אף לשתק בשל כך את המשא ומתן הקואליציוני עם הליכוד, עד להודעה חדשה.

ההיתר הממשלתי הרשמי, שניתן בעיצומו של המו"מ בין המפלגות, לחילולי שבת בעת ההכנות לאירוויזיון - כפי שפורסם לראשונה ב'כיכר השבת' - עלול כאמור לשתק את המשא ומתן בין הליכוד ליהדות התורה למשך ימים ארוכים, עד להבטחה משמעותית לחרדים שלפחות בעתיד יימנעו חילולי שבת שכאלה.

הכל החל לקראת הצהריים, אז דווח לנציגי הליכוד,איתם בהפתעה מוחלטת, כי הוחלט לבטל את הפגישה שנקבעה לצהריים (שני) עם נציגי יהדות התורה.

מבדיקת 'כיכר השבת' עולה, כי בסביבת חברי הכנסת משה גפני, אורי מקלב (דגל התורה) ומאיר פרוש (שלומי אמונים, אגודת ישראל), לא ידעו תחילה על ביטולה של פגישת המו"מ הזאת.

מקורבים לח"כים הללו סיפרו ל'כיכר השבת', כי מי שהוביל את ביטול הפגישה היה סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, לאחר שקיבל הוראה ישירה על כך מרבו, האדמו"ר מגור.

גפני ופרוש. הופתעו (צילום: Flash 90)

בכיר ב'סיעה המרכזית' (גור, אגודת ישראל) מסביר ל'כיכר השבת', כי לא מן הנמנע שעמדתו של האדמו"ר תיצור משבר במו"מ הקואליציוני, עד כדי ישיבה באופוזיציה - במידה ולא יגיעו להסכמות על השבת מול הליכוד.

לדברי הבכיר, "עד היום ביקשו בממשלה לקיים עבודות תשתית עבור הרכבת, לגביה התעורר וויכוח האם העבודות בה הינם בגדר 'פיקוח נפש'".

"לעומת זאת", הוא מדגיש, "באירועי האירוויזיון כולם מודים כי מדובר באירוע תרבותי לאומי נטו, וכי לא קיים בו חשש כלשהו לפיקוח נפש. בנוסף, לא ניתן כאן היתר פרטני, אלא גורף; עשרות אלפי עובדים, בתוכם יהודים רבים, שיעבדו בעיצומם של ימי השבת - בהיתר של הממשלה".

כזכור, לפני למעלה משנה התפטר סגן שר הבריאות יעקב ליצמן ממשרד הבריאות בשל חילולי השבת בעבודות הרכבת. כעת, כמעט שנה לאחר שנודע כי האירוויזיון ייערך בישראל, לא הועילו האיומים המינוריים של המפלגות החרדיות, וחילולי השבת ההמוניים ייערכו כמתוכנן.

בשל כך יהדות התורה מציבה עכשיו את הדרישה, אותה כאמור מוביל בתוקף האדמו"ר מגור, לעגן במו"מ הקואליציוני שורת סעיפים ברורים בנושא, שיעמדו בבסיס ההסכם הקואליציוני עם הליכוד.

בין הדרישות: ענישה לגופים שיעברו על 'חוק השבת', ושרק גויים יעבדו בעבודות שמוגדרות "פיקוח נפש"; לצד סיירת שתפקח בכל שבת כי לא נעשים עבודות על ידי גופים רשמיים שלא לצורך על ידי יהודיים.

בכירי המשפטנים החרדים, מלשכות חברי הכנסת, עובדים בימים האחרונים על מסמך דרישות מפורט זה בענייני השבת, וגם בסוגיית "חוק הגיוס", ביניהם ניתן למנות את יהודה גוטמן, מוישי זלושינסקי, יהושע טננהויז, אברימי יוסטמן ויהודה כהן.

יצוין, כי בכירים אחרים ב'יהדות התורה', סבורים שלא מדובר במשבר, אלא בעיכוב טכני. לדבריהם, הפגישה היום הייתה מתייתרת בכל מקרה, משום שמסמך הדרישות נמצא בשלבי גימור, ואינו לא מוכן לחלוטין.

כך או כך, הימים הקרובים יגידו האם מדובר במשבר אמיתי, שיוביל לעיכוב בחתימתה של יהדות התורה על כניסתה לקואליציה החמישית של נתניהו, אולי אף עד כדי ישיבה באופוזיציה כפי שמדגישים בכירים ב'סיעה המרכזית' - או שמא בעיכוב טכני בלבד, ובתוך ימים ספורים יגיעו הצדדים להסכמות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר