פרסום ראשון

דעת הרב בעדני: מותר לספרדים לאכול שחיטה של אשכנזים?

השאלה מה יאכל המחמיר כדעת ה'בית יוסף' התעוררה מחדש בתקופה האחרונה, ולראשונה יוצא חבר מועצת חכמי התורה עם תמיכה בבד"ץ אשכנזי, ולא רק בבד"ץ בית יוסף (חרדים)

שלומי זייבלד | כיכר השבת |
הרב בעדני, הרב פישביין והרב עשור (צילום: באדיבות המצלם, ללא קרדיט)

הסאגה שמסעירה את הציבור הספרדי בשאלה האם הבד"צים האשכנזים מקפידים על שחיטת 'חלק בית יוסף" - נמשכת, ומעוררת סדק בתמיכת ההנהגה הרבנית הספרדית בכשרות בד"ץ בית יוסף.

הדרמה הגדולה החלה כאשר הראשון לציון והרב הראשי הגאון רבי יצחק יוסף תקף את כשרות 'העדה החרדית' ופסק ששחיטת הבשר שלהם אינה מתאימה לבני עדות המזרח.

דברי הראש"ל על שחיטת העדה החרדית

לאחר מכן התעורר ויכוח ארוך ונוקב בין רבנים שונים, שבמסגרתו אף התנצלו בכשרות העדה החרדית בפני הרבנות הארצית. וכעת מתברר כי הנושא עדיין ממשיך להעסיק את גדולי הפוסקים הספרדים.

חבר מועצת חכמי התורה של ש"ס, הגאון רבי שמעון בעדני, שיגר השבוע את תלמידו הרב רפאל עשור, הידוע כמומחה בענייני שחיטה, על מנת לבדוק את הנושא לעומק.

לאחר שהסתובב בין המשחטות, כתב הרב עשור מכתב הנחשף לראשונה ב'כיכר השבת' ובו הוא מעיד על כשרות 'קהילות' כי ביקר במשחטות וראה כי כל העובדים הם מומחים ויראי שמים וכי מקפידים מאוד על 'חלק בית יוסף'.

מדובר במהלך משמעותי, שכן הרב בעדני, החבר במועצת החכמים, מאשר את כשרות ה'חלק' של בד"ץ עם רבנים אשכנזים, לאחר שנים בהם הציבור הספרדי ומנהיגיו תמכו בכשרות 'בית יוסף'.

כותב הרב עשור, כי "גם בדיקת המעיים, צרירת דם בוקא דאטמה, הכל נעשה בהידור גמור והמליחה נעשית ע"י משגיחים בעצמם, ויש תועלת גדולה בזה. גם בשחיטת העוף הודו, הכל נעשה בקפידה יתירה כדת וכדין".

הרב עשור מוסיף, "שחיטת בקר, עמדתי על פרט ופרט, שוחטים מומחים בדיקת פנים נעשית ע"י בודק פנים מיוחד ביודעו ומכירו, שהוא דייקן. בדיקת חוץ נעשית ע"י בודקים, ולוקחים רק חלק בית יוסף. לכל הדעות ולכל העדות בהקפדה מלאה, למהדרין מן המהדרין".

הרב בעדני עצמו הוסיף על המכתב את הקטע הבא: "אני מכיר את הרה"ג הרב עשור יצ"ו שנים רבות וראיתי שהשגחתו נפלאה כי הוא גם בהלכה וגם במעשה ולפי דעתי אפשר לסמוך על השגחתו והמלצתו בהחלט וזכה ללמד תלמידים הרבה שהולכים בדרכו".

יצוין כי בין מערכות הכשרויות השונות, ישנם נוספים המתהדרים בכך שהם שוחטים 'חלק' כפי שיטת הבית יוסף, במטרה להגדיל את המכירות ולהגיע גם אל בני עדות המזרח.

בתקופה האחרונה כאמור, ובעקבות דברי הגר"י יוסף שנחשפו ב'כיכר השבת', חלק מהכשרויות של הבד"צים האשכנזים פועלים על מנת להוכיח כי הבשר שלהם נחשב ל'חלק'.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר