צפו בתיעוד

אלפי קברים יהודיים עתיקים נמצאו ברומא, עם עדות לקהילה טריפוליטאית

אנשי 'אתרא קדישא', לא האמינו לממצאים שגילו ברומא, אלפי קברים יהודיים הקבורים במערה מיוחדת ועליהם כתוב את שם הנפטר, מקצועו וקהילתו. נמצאו שרידים של הקהילה הטריפוליטאית (עולם)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
(צילום: באדיבות המצלם)

בפגישה מקרית שהתקיימה בין עמית אררט למשמר העתיקות אמיר ג'נאח, בעת סיור בבית הכנסת התלמודי של ארבל בעיר המקראית 'בית שערים' נולד השיתוף פעולה שהוביל לגילוי עשרות אלפי קברים באיטליה יחד עם אנשי 'האתרא קדישא'.

במקום הנקרא "וילה טורלוניה" הנמצאת בפיאצה בולוניה, נמצאו לפני קרוב ל-12 שנה אלפי קברים יהודיים עתיקים בידי ר' חיזקי קלמנוביץ' מאתרא קדישא.

במשך השנים שחלפו עמלו הארכיאולוג אמיר, יחד עם קלמנוביץ' לחצוב 1,200 מטר מתחת לקרקע כד להגיע אל הקברים המיוחדים שנמצאו במקום.

עם השנים התפוררו הלוחות ואף נפרצו, וחלק מהעצמות נפל אל המסדרון, בו בזמן ששרידים ארכיאולוגיים חשובים וציורי קיר מרהיבים התפוררו ונפלו חלקם גם אל המסדרון.

בתיעוד בכתבה תוכלו להבחין בציורי קיר שמעטרים את קירות המקום, בהן מנורות רבות, חלקן מעוגלות וחלקן בעלות קנים ישרים לפי שיטת הרמב"ם. על האבנים הסוגרות את הקברים נחקק כנהוג בקהילות אז שם הנפטר, מקצועו, בית הכנסת בו התפלל ותאריך מותו.

לפי התחקיר שביצעו; הם מצאו כי יהודי רומא של אותה תקופה עסקו במקצועות חופשיים, מוכרי בדים, קצבים ומורים וכן כי בעיר היו תריסר בתי כנסת - אחד מהם שייך לקהילה הטריפוליטאית המלמד על קשרי המסחר הענפים בין יהודי טריפולי לעיר הבירה של האימפריה. בין התאריכים שנמצאו בולט הקדום שבהם המונה חמישים שנה לחורבן ומעיד על קדמוניותה של קהילה זו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר