טור דעה

רבה של הקהילה החרדית במולדובה נגד בוגר הקהילה, איווט ליברמן

הקהילה בקישינב, שמתייחסת בהערכה לאביגדור ליברמן ורואה בו את אחד מבניה המוצלחים מתקשה לקבל את דבריו הבוטים על "החרדים הסחטנים" /// הרב פנחס זלצמן (דעות)

הרב פנחס זלצמן | כיכר השבת |
(צילום: Flash90)

המילים של חבר הכנסת ליברמן במסיבת העיתונאים, כלפי הציבור החרדי היו עליית מדרגה בהסתה כלפי הציבור החרדי, אך יותר מכך היו בגידה במורשתו כיליד קישינב וכבוגר הקהילה היהודית במולדובה.

לא אחת מתהדר ח"כ אביגדור ליברמן יו"ר ישראל ביתנו בחיבור לדמות הנערצת עליו רבי חיים זנוויל אברמוביץ' זכר צדיק לברכה שכונה הרבי מריבניץ. מספר פעמים הוא סיפר על כך שזכה לברכת הרבי כבר בהיותו תינוק בן שמונה ימים בטקס ברית המילה ומאוחר יותר גם בבר המצוה שלו.

את ההערצה שלו לרבי מריבניץ פרסם ליברמן בטור שפרסם לאחר הבחירות הראשונות שנערכו באפריל. בדבריו סיפר כיצד עלה לקברו שבמונסי לקראת הכרעת הדין במשפטו, וכיצד הרגיש הקלה לאחר שנשא תפילה ויצא מקברו של הרבי הקדוש.

דמותו של הרבי מריבניץ, מאפיינת מאוד את יהודי מולדובה. מחד הוא שמר על קיום תורה ומצוות באופן קפדני גם תחת אימי המשטר הסובייטי, והיה מל ושוחט למרות הסכנה הכרוכה במעשים אלה. ומאידך, הוא התפרסם כבעל מופת שדאג גם לצרכים היומיום של אנשי קהילתו, עד האחרון שבהם.

כמו הרב אברמוביץ' זצ"ל, התפרסמו גם רבנים גדולים שפעלו במולדובה כמו האדמו"ר משטפנשט והרב יהודה לייב צירלסון. לאורך כל הדורות, הקהילה היהודית במולדובה שימשה סמל ומופת לחיבור בין כל הקהילות שפעלו במדינה. הקהילה האורתודוקסית – 'אגודת ישראל' שפועלת ברציפות כבר 106 שנים גם תחת השלטון הקומוניסטי, שכנה בשלום ובהרמוניה עם המזרחי, המוסדות הציוניים ואף עם הקהילה הקראית ההונגרית שפעלה גם במולדובה.

כותב הטור, רב הקהילה החרדית במולדובה, הרב פנחס זלצמן

הרב צירלסון שהיה חבר מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל ורבה הראשי של קישינב, ייצג את יהודי המדינה בגאון כחבר בפרלמנט הרומני. כמי שממשיך את תפקידו של הרב צירלסון, אני זוכה לעמוד מקרוב על האופי המיוחד של יהודי מולדובה ששימרו את המסורת היפה גם עשרות שנים תחת מסך הברזל וממשיכים לפעול בשיתוף פעולה והרמוניה מבורכת בין הקהילות השונות בעיר.

כל ילד יהודי בקישינב שמתחנך בבתי הספר היהודים בעיר או שומע מהוריו יודע, שכדי להתמודד עם הסכנות החיצוניות יש לעמוד מאוחדים ולזכור שהמטרה המשותפת לכל בני הקהילה היא, שיהיה טוב לעם היהודי.

לא אחת אני נתקל בהבדל הבולט בין כאלה שגדלו על החינוך הסובייטי וחותרים לניצחון בכל מחיר, לבין אלה שגדלו על החינוך היהודי המקומי ויודעים שלא מנהלים מריבות בתוך הקהילה פנימה.

הקהילה היהודית בקישינב שמתייחסת בהערכה לאביגדור ליברמן ורואה בו את אחד מבניה המוצלחים מתקשה לקבל את דבריו הבוטים של על "החרדים הסחטנים". השנאה היוקדת כלפי הציבור החרדי וההשתלחות החוזרת ונשנית כלפיו, הם ההפך הגמור מהמורשת שעליה התחנך לאורו של הרבי מריבניץ זצ"ל ומדרכה הייחודית של הקהילה היהודית במולדובה.

כמולדובני למולדובני, אני קורא לחבר הכנסת ליברמן, השרידות הפוליטית שלך לא שווה את המלחמה בתוך הבית. חדל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר